Krenut ćemo od postavke da autoceste iznajmimo na pedeset godina za tri milijade eura. Kako tvrde u Banskim dvorima, deset je zainteresiran koncesionara.
Što bi dobio koncesionar?
Davanjem autocesta u koncesiju, koncesionar bi dobio upravljanje autocestom na pedeset godina i 105 milijardi kuna prihoda temeljem tih istih cestarina koje plaćamo.
Naravno, novi koncesionar - nova pravila, vrlo vjerojatno će HAC smanjiti broj zaposlenih, autoceste imaju najveći broj zaposlenih po kilometru kada gledamo u okruženju. Isto tako, vrlo vjerojatno će novi koncesionar smanjiti naplatne kućice, privatnik će uvesti ENC ili vinjete kao mogućnost plaćanja ili plaćanje karticama, što već neki koncesionari u Hrvatskoj rade.
Otvara mu se i mogućnost da duž autocesta otvara benzinske crpke ili neke druge uslužne djelatnosti, baš kao što to postoji u nekim drugim zemljama. To je ono što on dobiva ako uplati tri milijarde.
>> Cestarski sindikat najavio kampanju protiv davanja autocesta u koncesiju
Što bi dobila država?
Država, kako to tvrde u Banskim dvorima, ima neku svoju računicu. Država bi dobila jednokratnu uplatu od 25 milijardi kuna, ako govorimo o tri milijarde. U roku od 24 sata bi sjeli na račun Ministarstva financija.
U ovom trenutku, državni dug je 200 milijardi kuna, dakle gotovo 12 posto bi u jednom trenutku sjelo na račune Ministarstva financija. S druge strane, u 50 godina od trošarina koje svi plaćamo na benzin dobiva 75 milijardi kuna koje može koristiti ili ih vratiti građanima da smanji cijenu benzina, neće više morati plaćati ni godišnje održavanje koje hrvatske autoceste nisu mogle plaćati i to je još dodatnih 40 milijardi kuna. U konačnici, to je 135 milijardi kuna, ali govorimo o pedeset godina.
Zamka uvijek leži u malim detaljima, tu su dva ozbiljna problema. Prvo – cestarina, svi se boje kako i na koji će način koncesionar kreirati cijenu cestarina. Postoje razni modeli, u pitanju su milijarde. Drugo – održavanje, ako uzmete autoceste u najam logično bi bilo da ih vratite onako kako ste ih i uzeli, baš kao i stan.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook