Istraživanje pod naslovom "Pregled prijevara u zrakoplovstvu u 2006. godini", koje je Deloitte proveo u suradnji s Međunarodnom zajednicom internih revizora zrakoplovnih kompanija (IAAIA), pokazuje da je u posljednjih godinu dana gotovo 80 posto zrakoplovnih tvrtki bilo žrtvom bar jedne prijevare. U 2006. avioprijevoznici su u prosjeku gubili na prijevarama tri milijuna dolara.
Pročitajte i ovo
policija na terenu
Nova akcija EPPO-a: Devet uhićenih zbog prijevare, procurilo tko je sve priveden
dvojac kazneno prijavljen
Kupovali stan pa ostali bez 450.000 eura i stana
Broj putnika koji zrakoplovne tvrtke godišnje prevezu dostiže rekordnih 752 milijuna a nove tehnologije omogućuju inovativne pristupe potencijalnim klijentima, no istodobno raste i broj prijevara kojima su svakodnevno izložene.
Omiljena su meta prevaranata diskontni prijevoznici, koji godišnje bilježe preko tisuću prijevara po kompaniji, u usporedbi sa "svega" 300 prijevara koje godišnje zabilježe standardne zrakoplovne tvrtke. Čarter kompanije ne posluju na temelju izravne prodaje na masovnom tržištu pa imaju najmanje razloga za brigu.
Uz prijevare kao što su krivotvorenje avio karata, krađa prtljage i zloupotreba programa redovitih klijenata (tzv. frequent flyer), prijevoznici trpe najveće gubitke na kartičnim prijevarama. One čine čak 60 posto njihovih ukupnih vanjskih gubitaka i stoje ih u prosjeku jedan milijun dolara godišnje.
Budući da diskontni prijevoznici većinu karata prodaju preko interneta, i u ovom segmentu bilježe najveće gubitke. Posebno zabrinjava učestala zlouporaba osobnih podataka putnika, ističu autori studije.
No, nisu za sve prijevare krivi vanjski uzročnici. Istraživanje je pokazalo učestale interne zlouporabe programa "frequent flyer", u sklopu kojih zaposlenici zrakoplovnih tvrtki preusmjeravaju nagradne bodove svojim prijateljima i obitelji.
Zabrinjava i što je gotovo četvrtina prijevoznika zabilježila slučajeve interne prijevare u kojima su zaposlenici na razne načine zloupotrebljavali osobne podatke putnika koji su im bili dostupni.
Usprkos alarmantnom rastu broja i tipova prijevara, gotovo dvije trećine avioprijevoznika nema program njihova otkrivanja a čak trećina prijevara otkriva se slučajno. Mnoge tvrtke uopće ne procjenjuju rizik od prijevara, upozoravaju u Deloitte-u.
"Ako imamo na umu da mnogi prijevoznici imaju veoma niske stope dobiti, prijevare bi mogle biti onaj čimbenik koji će odlučiti hoće li kompanija poslovati s dobitkom ili gubitkom", ističe Jean-Pierre Garitte, partner za upravljanje rizicima u Deloitteu.