Za veliku većinu ljudi, bilo bi gotovo nemoguće zamisliti početak dana bez kave. Kava nas pokreće. Istraživaći sa Sveučilišta u Bathu nedavno su počeli razmišljati da li bi kava jednako učinkovito mogla pokretati i naše automobile.
Pročitajte i ovo
Drama u zračnoj luci
Popila kavu i završila na intenzivnoj njezi: Doktori joj se satima borili za život
Samo opušteno
Uhvatile ih kamere: Josipa Pleslić ispijala kavu s Milenkom Bašićem, suoptuženikom u aferi Vjetroelektrane
Ideja stvaranja biodizel goriva iz zrna kave zapravo nije novost. Netko se toga dosjetio već prije nekoliko godina (2010), ali istraživanja su se u zadnje vrijeme doista zahuktala i postaju sve detaljnija. U BBC-evoj emisiji 'Bang Goes the Theory' uspijeli su čak konvertirati VW Scirocco da radi na tako prerađenu kavu još prije nekoliko godina.
Prednost ove sirovine jest što bi se za proizvodnju takvog biodizel goriva koristila već potrošena zrna kave umjesto uzgoja sirovine posebno namijenjenog za tu svrhu koje ima svoje očigledne nedostatke u pogledu erozije tla, smanjenja bioraznolikosti i slično.
Ulje iz zrna kave može se izvući metodom natapanja zrna kave u organskoj otopini prije nego što se kemijski pretvore u biodizel gorivo putem procesa zvanog 'transeterifikacija.' Dr. Chris Chuck iz odjela za kemijski inženjering objašnjava: ''U svijetu se svake godine proizvodi oko 8 milijuna tona kave a ono što bacamo u smeće nakon kuhanja kave, prokuhana mljevena zrna kave, sadrže i do 20 posto ulja po jedinici mase.
''To ulje ima slična svojstva postojećim izvorima biogoriva. Međutim, dok su to izvori koje treba saditi i obrađivati posebno za proizvodnju goriva, 'potrošena' zrna kave su čisti otpad. Korištenjem takvog izvora biogoriva, postoji veliki potencijal za proizvodnju istinski održivog biogoriva druge generacije.''
FIAT predstavio prvi automobil s aparatom za kavu
U sklopu istraživanja znanstvenika na Sveučilištu u Bathu testirano je 20 različitih varijacija kave iz raznih regija, ispitivane su različite tehnike prokuhavanja pa čak i razlika između kave s kofeinom i bez kofeina da se izmjere promjene u omjeru ulja. Ispostavilo se da razlika gotovo i nema. Svježa zrna kave sadrže između 11 i 15 posto ulja (testirane vrste kave) dok iskorištena zrna kave sadrže između 7 i 13 posto.
Istraživači koji potpisuju ovo istraživanje smatraju da je proces konverzije dovoljno jednostavan da bi se mogao vršiti u svakom obližnjem kafiću čime bi se mogla stvarati osobna opskrba biogorivom. Predviđaju da bi kafić koji troši oko 5 kg kave dnevno mogao proizvesti 1 litru biogoriva. Iako je to malo, treba se prisjetiti da bi to gorivo dolazilo iz izvora koji se inače baca u smeće. Velik izvor kave za biogoriva može se naći i u pržionicama kave koje bacaju defektivna zrna kave a toga je količinski jako puno!
Kad smo već došli do točke da recikliramo papir, staklo, plastiku i metal, ne treba posebno naglašavati koliko bi bilo korisno da se istraživanja organskog otpada za biogorivo ubace u petu brzinu. Višestruke prednosti koje donosi su neupitne. Biogorivom iz takvih izvora rješavali bismo problem sve većih količina smeća koje zagušuju mnoge velike gradove te bi također i smanjili svoj ekološki otisak.
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na Facebooku i Twitteru. Pratite DNEVNIK.hr putem iPhonea i ANDROID mobilnih uređaja.