Hibridno ratovanje

Sigurnost milijarde ljudi je ugrožena: "Znamo što su Rusi razvili za ratovanje pod morem"

Sidro oštetilo cjevovod Balticconnector Foto: Finska
Didier Maleterre iz pomorskog zapovjedništva NATO-a, rekao je da mreža podvodnih kabela i cijevi o kojima ovisi europska opskrba energijom i komunikacije nisu izgrađene da izdrže "hibridni rat" koji vode Moskva i drugi protivnici NATO-a .

Sigurnost gotovo jedne milijarde ljudi diljem Europe i Sjeverne Amerike ugrožena je zbog ruskih pokušaja uništavanja iznimno ranjive podvodne infrastrukture koja uključuje vjetroelektrane, cjevovode i električne kabele, upozorio je zapovjednik NATO-a.

Viceadmiral Didier Maleterre, zamjenik zapovjednika Savezničkog pomorskog zapovjedništva NATO-a (Marcom), rekao je da mreža podvodnih kabela i cijevi o kojima ovisi europska opskrba energijom i komunikacije nisu izgrađene da izdrže "hibridni rat" koji vode Moskva i drugi protivnici NATO-a .

"Znamo da su Rusi razvili hibridno ratovanje ispod mora kako bi poremetili europsko gospodarstvo, putem kabela, internetskih kabela, cjevovoda. Cijelo naše gospodarstvo pod morem je ugroženo", rekao je za Guardian.

"I, da budemo vrlo jasni, znamo što su Rusi razvili što se tiče nuklearnih podmornica za djelovanje pod morem. Dakle, nismo naivni i mi [zemlje NATO-a] radimo zajedno", upozorio je Maleterre.

Pročitajte i ovo Situacija se zaoštrava Predsjednik Irana najavio: "Svaki izraelski odgovor dočekat ćemo s još jačim udarom"

Komentar viceadmirala Maleterrea dolazi nakon dva incidenta navodne sabotaže na plinovodima na Baltiku u posljednjih 18 mjeseci – prvi na Sjevernom toku 1 i 2 u rujnu 2022., nakon čega je uslijedio Balticconnector u listopadu prošle godine. Unatoč opsežnim istragama koje su provele brojne države, oba su ostala neriješena, iako je Finska u prosincu rekla da "sve ukazuje" na to da je kineski brod namjerno oštetio Balticconnector svojim sidrom.

Predmet pronađen blizu cijevi Sjevernog toka 2 u danskim vodama Baltičkog mora Foto:Afp

Maleterre, stručnjak za podmornice, koji je i sam proveo više od 1000 dana pod morem, rekao je da se okoliš dramatično promijenio otkako je privatni sektor razvio veliki dio sadašnje infrastrukture, što ju čini vrlo ranjivom.

"Oni [tvrtke odgovorne za njih] nisu znali da će se takvo hibridno ratovanje razviti tako brzo. Više od 90% interneta nalazi se pod morem. Sve naše veze između SAD-a, Kanade i Europe emitiraju se ispod mora, tako da postoji mnogo ranjivosti", istaknuo je.

Pročitajte i ovo potraga bez rezultata Majka ubojice malene Danke odbila svjedočiti! Doznaje se što dalje čeka njezina sina i drugog osumnjičenog

Marcom u svakom trenutku ima, tvrdi Maleterre, "više od 100 brodova, nuklearnih podmornica i konvencionalnih podmornica" koje patroliraju vodama Arktika, Crnog mora, Atlantika, Baltika i Mediterana.

"To je vrlo važna zadaća jer je to sigurnosno pitanje za gotovo milijardu civila iz NATO-a. Moramo biti zaštićeni i dobro opskrbljeni vitalnom podvodnom infrastrukturom", istaknuo je viceadmiral Maleterre.

Unatoč tome, NATO-u je nemoguće čuvati svaki dio podmorske infrastrukture, rekao je, a primarna je odgovornost nacija da zaštite vlastitu infrastrukturu.

"Trenutačno posvećujemo posebnu pozornost Rusima, ali vrlo je teško imati stalan nadzor nad svim kabelima, nije moguće. Mnoge nacije – Norveška, Švedska, Danska također – razvile su bespilotne letjelice, senzore, UUV [bespilotna podvodna vozila] kako bi mogle vrlo brzo detektirati [nešto] sumnjivo ili nešto što nije u redu", rekao je.

Brod finske obalne straže patrolira u blizini mjesta gdje je oštećen plinovod Balticconnector Foto:Finska obalna straža

Strah za podmorsku sigurnost toliko se pojačao da je NATO započeo proces uspostave središta posvećenog tom pitanju u sjedištu Marcoma u Velikoj Britaniji u Northwoodu, na sjeverozapadnom rubu Londona, uz NATO-ov brodski centar.

Pročitajte i ovo Klimatske promjene Katastrofa: Gromovi i poplave ubili više od 100 ljudi, proglašeno izvanredno stanje

Koristeći softver umjetne inteligencije, Marcom može detektirati i pratiti sumnjive aktivnosti na moru, poput brodova koji isključuju svoj sustav za automatsku identifikaciju (AIS) kako bi spriječili da im se uđe u trag ili da se zadrže u određenom području. Također koriste satelite.

"Koristimo sve naše senzore od morskog dna do svemira, posebice satelitske sposobnosti NATO-a, kako bismo mogli identificirati sumnjive aktivnosti", rekao je Maleterre.

Mogućnost identificiranja aktera iza hibridnih napada od vitalnog je značaja, rekao je Maleterre, ali je priznao da bi to moglo biti izazovno, uspoređujući to s praćenjem počinitelja kibernetičkog napada.

"Ako Rusi koriste vrlo moćne sposobnosti, a ne mogu ulaziti u detalje, ali govorimo o podmornicama i nuklearnim podmornicama, to je vrlo, vrlo teško, vrlo teško", rekao je.

Pročitajte i ovo Predviđaju iste iznose za obje zemlje Američki Kongres glasat će o pomoći Izraelu i Ukrajini

Dodavanje Finske NATO-ovoj floti prošle godine, a nedavno i Švedske, koja je postala punopravna članica NATO-a u ožujku, smatra se posebno važnim za zaštitu Baltika i Arktika. Iskustvo Švedske u obje regije "odmah će povećati sposobnost NATO-a da otkrije i odvrati svaku regionalnu agresiju".

"Kada govorimo o agresiji, očito mislimo na Rusiju", dodao je Maleterre, koji je rekao da je članstvo Švedske posebno donijelo podmornice, brodove za borbu protiv mina, specijalne postrojbe i brze, snažne brodove.