Trgovina je najbolji pokazatelj krize. Kako su pandemijske mjere strože tako i Hrvati manje troše. Kako se one opuštaju opušta se i remenje te građani s manje razmišljanja posežu za novčanicima.
''Najvažniji čimbenici koji su utjecali na potrošnju i ponašanje potrošača u protekloj godini su pandemija, njezin intenzitet, vijesti koje se dešavaju oko pandemije, mjere koje su za suzbijanje koronavirusa i mjere ograničavanja rada trgovine koje su bile intenzivnije 2020. u odnosu na 2021. godinu'', kazao nam je Ivan-Damir Anić, znanstveni savjetnik sa Ekonomskog instituta u Zagrebu.
Osobna potrošnja podrazumijeva tekuću potrošnju na robu i usluge, a često se uzima kao ogledni komparativni primjerak ekonomskog uspjeha i životnog standarda određene države. Prema Eurostatu u pandemijskoj 2020. Hrvatska je na samome dnu Europske unije gledamo li stvarnu individualnu potrošnju po stanovniku. Za trećinu smo niži od prosjeka Unije, a iza nas je jedino Bugarska.
''Svaki puta kada imamo neke nove informacije to utječe na strah i na kupovno ponašanje potrošača. Tako se u 2020. prvi put pojavila koronakriza, vijesti, informacije, strah, imamo izrazito oštar pad potrošnje, pad maloprodajnog prometa, sve trgovačke struke su imale pad u 2020. godini osim ljekarne, prehrana, ali imamo jedan fenomen - rast internetske trgovine'', istaknuo je Anić.
Dinamično je bilo, ali i ostalo na internetskom tržištu
''Kao da su se ljudi malo opustili i manje su negativni trendovi, oni nisu još uvijek povoljni, ali su manje negativni. Imamo manji pad potrošnje u prva četiri mjeseca, imamo i rast maloprodajnog prometa'', dodaje Anić.
Neizvjesnost uzrokovana pandemijom dovela je do velikih i brzih promjena u ponašanju potrošača. ''Poznato je pravilo ponašanja da u slučaju neizvjesnog okruženja ljudi odgađaju potrošnju, kupuju samo ono što moraju i nastoje štedjeti za neka bolja vremena.'', objasnio je.
Nisu puno, ali malo bolja vremena kao da su došla. Svi oni koji su skupljali novac prošle godine, ove su otvorili kasicu. ''Na primjer, nisu kupili novi televizor prošle godine nego su sad kupili, nisu kupili novi auto prošle godine nego su sada odlučili kupiti novi automobil i u ostalim kategorijama možemo tako govoriti'', zaključio je ekonomski analitičar.
U lipnju su očekivanja za hrvatsko gospodarstvo dosegnula najvišu razinu. Indeks ekonomske klime narastao je u odnosu na prošli mjesec, a optimizam se budi u cijeloj Europi.
Emisiju 'Informer' pogledajte besplatno na novatv.hr!