(Ne)briga za pacijente

Vozila saniteta i hitne u dramatično lošem stanju! U nekima nema sigurnosnih pojaseva: "Krevet je odletio u zrak"

Rubrika Poziv bavi se pričom koja se itekako tiče svih nas. Otkriva kakvo je stanje saniteta i vozila hitne pomoći u jednoj hrvatskoj županiji.

Dok u nekim zemljama na intervencije dolazi hitna helikopterska služba, hrvatska realnost u 21. stoljeću je da neka vozila hitne pomoći i saniteta uopće nemaju sigurnosni pojas. Što se to događa u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, istražio je reporter Dnevnika Nove TV Ivan Čorkalo.

Javljaju se očajni djelatnici Zavoda za hitnu medicinu bjelovarsko bilogorske županije. U sanitetskim vozilima nemaju čime vezati pacijente. Sve današnje priče povezuje jedna institucija - Zavod za hitnu medicinu bjelovarsko bilogorske županije.

Obitelj Zailac godinama se bavi udomiteljstvom. Na rutinski pregled sa štićenikom u zagrebačku bolnicu kao pratnja krenuo je 54-godišnji Milan.

''I evo nažalost nijedan od njih se nikad vratio'', kazala je Snježana Zailac, supruga poginulog.

Jedino je vozač preživio, četvero putnika, od čega tri pacijenta, preminula su.

''Iskustva mene kao pratnje u tim vozilima su jako, jako loša'', dodaje Snježana.

Sve je to Jasmina proživjela iz prve ruke.

''Taj krevet je odletio u zrak, da sam bila vezana, ne bi imala ni takve ozljede. A sam ležaj on je odletio, on je ostao na mjestu i otišao gore, nije uopće fiskiran'', prisjetila se Jasmina Bičak.

Nakon sudara saniteta i osobnog automobila, kalvariji nije došao kraj.

Pročitajte i ovo Žena poginula na mjestu Poznati detalji stravične nesreće u Sisku: "Auto je totalka, čak je motor ispao"

''Imam polomljenih devet rebara, šest torakalnih kralježaka, ključnu kost, probita pluća. Ja se u vozilu nisam smjela pomaknuti radi tih prijeloma, a taj ležaj se tresao. Užasno sam se osjećala'', dodaje Jasmina.

U čemu je problem? Norme postoje, ali se ne poštuju. Jedna je osnova: ''Ta oprema koja se ugrađuje mora sukladna zahtjevima norme i ugrađena zahtijevima norme. To znači da mora biti na određeni način pričvršćena'', rekao je Zoran Lulić s Fakulteta strojarstva i brodogradnje.

Jasmina je opisala i kako je vozač doskočio drndanju u sanitetu.

''Taj ležaj je imao rupe. Našao je pelene i stavio je pelene u rupe i zatrpao rupe i stavio je deku i jastuk, da ja mogu ležati, a taj naslon je fiksan, a on je poskakivao'', kazala je.

Standardi bi trebali biti na visokom nivou.

''Norma propisuje da vozači i putnici koji koriste vozilo se prevoze u takvom vozilu mora postojati sjedalo odnosno ležaj kojom će oni biti vezani pojasem. Zakone fizike ne možemo mijenjati i ako dođe do nenadane situacije sile inercije su ogromne i tada nijedno ljudsko tijelo ne može izdržati. Neka odgovorna osoba se mora brinuti o ispravnosti vozila'', smatra Lulić.

Nažalost u ovim situacijama briga o vozilima bila je očito u drugom planu.

Tko je zadužen za brigu o vozilima?

Nenad Mrzlečki, ravnatelj ZHM-a Bjelovarsko-bilogorske županije, gostovao je u Pozivu i komentirao navode iz priloga.

Domagoj Mikić ga je pitao  zašto u nekima sanitetima nema sigurnosnih pojaseva.

"Osobno moram reći da nemam detalja ni o jednom ni o drugom slučaju, jer je sanitetski prijevoz u našoj županiji tek od 1. 1. pod zavodom za hitnu medicinu", rekao je i dodao kako upravo rade analizu.

"Prvo smo se bavili radno-pravnom administracijom, a sada smo u potupku analize vozila i pregledu svih pojaseva", kaže Mrzlečki te ističe kako mu je žao zbog iskustava gospođa koje su podijelile svoje priče, ali dodaje kako mu je teško govoriti o konkretnim slučajevima jer nema pristup tim informacijama.

Pročitajte i ovo Slučaj Mamić Iako je bijeli štrajk, punica Luke Modrića ipak će morati na ročište: "To su predmeti visoke korupcije koji ne trpe nikakav zastoj"

Pitanje je i tko je zadužan za brigu o vozilima.

"Imamo tehničku službu, untar nje je radno omjesto odgovorno za brigu o vozilima", kaže Mrzlečki. 

Jedan gospodin vožnju u vozilu hitne pomoći usporedio je s vožnjom u tamiću, Mikića je zanimalo je li Mrzlečki u tom slučaju provjerio o čemu je riječ.

"Ovdje se radi o odvojenom slučaju, novo nabavljeno vozilo, u prosincu prošle godine nabavljeno. Mimo svih očekivanja pojavio se problem s objesom, promptno smo reagirali, zvali servis i idući dan  dva vozila su servisirana", kazao je Mrzlečki.

"Iza sposobnog ravnatelja je dobar vozni park"

Uživo iz Daruvara javio se i predsjednik udruge Hitna 194, Tomislav Petrušić koji je pokušao odgovoriti na pitanje kako stojimo u ostatku Hrvatske.

"Situacija je jednostavna, iza sposobnog ravnatelja je dobar vozni park, ako je ravnatelj neposoban, onda je park kao u našoj županiji, gdje se gleda na kvanittetu, a ne kvaliteu. Kod nas je dramatično jer su vozila loša jako", rekao je.

Pročitajte i ovo Traje očevid Teška nesreća na A3: Jedna osoba poginula, druga u bolnici

Mikića je zanimalo je li itko upozoravao na to loše stanje vozila.

"Upozoravao sam i osobno već 3,4 godine. Situacija je takva da se gleda da se kupi jedno kvalitetno vozilo, nego dva jeftinija. Kvaliteta je tu najmanje bitna i nažalost u svemu tome najvše trpe pacijenti", zaključio je Petrušić.

Mrzlečki pak kaže da je sve po normama. 

Dnevnik Nove TV pratite svaki dan od 19 sati, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr.

1/4 >> Pogledaji ovu galeriju
Hrvatska Suci od ponedjeljka u bijelom štrajku, Malenica poručio: "Mislim da nije dobro da imamo određene ucjene i ultimatume"