Ako vam se pokvario uređaj, nemojte odmah paničariti jer vam Zakon o zaštiti potrošača na europskoj razini osigurava dvogodišnju garanciju na sve proizvode kupljene od pravne osobe.
Zakon o zaštiti potrošača štiti vas od plaćanja neispravnih proizvoda tako što vam daje garanciju od dvije godine na sve proizvode koje kupite od pravnog subjekta. Ovaj vam zakon osigurava mogućnost besplatne zamjene ili popravka uređaja ili povrata novca - ako se dokaže neispravnost proizvoda.
Da bi izdano jamstvo bio valjano, mora sadržavati ispravno popunjen i ovjeren jamstveni list. U pravilu jamstvo izdaje trgovac ako kupujete robu ili trgovačko društvo ako naručujete uslugu.
U slučaju neispravnosti proizvoda obratite se trgovcu kod kojega ste kupili proizvod, a ako se radi o jamstvu proizvođača, možete se obratiti ili trgovcu kod kojeg ste kupili proizvod ili proizvođaču. Oni odgovaraju za neispravnost koja se pojavi tijekom jamstvenog roka.
Zamjenu neispravnog proizvoda ispravnim proizvodom možete zahtijevati ako prodavatelj odnosno proizvođač ne popravi proizvod u razumnom roku. Što se smatra razumnim rokom za popravak proizvoda određuje se u svakom konkretnom slučaju prema okolnostima toga slučaja.
No, razumni rok je u Hrvatskoj siva zona i, kako su nam rekli u Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača, najbolje bi ga bilo zvati nerazumni rok.
Naime, Zakonom nije utvrđeno koliki je to rok u kojem bi proizvod trebao biti popravljen, što trgovci često koriste, a potrošači su čak mjesecima bez uređaja koji je na popravku. Tako jedna gospođa, ma koliko to suludo zvučalo, već devet mjeseci čeka popravak svoje perilice.
Udruga je predložila Ministarstvu pravosuđa da taj zakonski rok za popravak bude 30 dana, ali je Ministarstvo to odbilo te u Hrvatskoj, za razliku od drugih zemalja, on nije jasno definiran te je siva zona, koju trgovci koriste.
"To je rezultiralo brojnim problemima, uređaji su loše kvalitete, brzo se kvare, servisa je sve manje, zaposlenih u servisima isto tako, a sve to prelomilo se na leđima potrošača", poručili su iz Udruge, koji će ponovno izaći s jasnim prijedlogom da je nužno jasno definirati razumni rok za popravak uređaja.
Također, važno je naglasiti da je trgovac dužan o svom trošku prenijeti stvar do mjesta gdje se treba popraviti, odnosno zamijeniti te popravljenu, odnosno zamijenjenu stvar vratiti kupcu. Za to vrijeme prodavatelj, odnosno proizvođač snosi rizik za oštećenje stvari.
Ako želite, možete i sami dostaviti proizvod na popravak u servis ili do trgovca po svom izboru, ali to nije vaša obveza i trgovac vas ne smije upućivati da neispravan proizvod nosite na servis ako ste ga donijeli do njega.
Ne znate koja su vaša prava? Kako ih ostvariti? Država se nije previše potrudila objasniti na što sve imamo pravo, ali mi smo tu da vam pomognemo. Jer ako imaš pravo - ostvari ga.
Svoju priču pošaljite na reporter@novatv.hr.