Vlada je u ponedjeljak ponovno zamrznula cijene goriva, ovoga puta na svim benzinskim postaja osim na autocestama. Pokušaj je to obuzdavanja inflacije i pomoći građanima, ali i poduzetnicima koji su prisiljeni dizati cijene svojih roba i usluga.
"Kalibrirat ćemo mjere tako da zaštitimo standard građana i da svi poslovni subjekti ostanu na nogama", rekao je premijer Andrej Plenković. No, s njim se ne slažu svi u gospodarskom sektoru.
"Ne možemo ovo izdržati, morat ćemo zatvoriti firme", rekao je za DNEVNIK.hr Armando Miljavac iz Udruge malih trgovaca naftom.
"Mi smo lišeni bilo kakvog razumnog objašnjena ove situacije. U posljednjih osam mjeseci smo nagomilali milijunske dugove u poslovanju, imamo nebrojene probleme i ne znamo što ova naša Vlada misli, kako ćemo dalje poslovati?"
"Ovo s autocestama je čisto pogodovanje velikim igračima", rekao je Miljavac.
"Mi, mali trgovci nemamo benzinske pumpe na autocestama i tu smo u lošijoj situaciji, nemamo prostora za djelovanje. Nije nam jasno da naša Vlada praktički prisiljava male firme da zatvaraju posao."
Miljavac rješenje vidi u prepuštanju cijena tržištu. "Neka cijena bude ona koja je. Marža neka bude dovoljna da možemo preživjeti, platiti svoje troškove i radnike, mi ne tražimo neku zaradu. A ne da se prisiljava male firme na zatvaranje jer mi ne možemo preživjeti."
Ovo nije rješenje, ovo je čisti PR Vlade
"Ovo je samo dobar PR, a zapravo nisu ništa napravili", rekao je Hrvoje Bujas iz udruge Glas poduzetnika.
"Mjere su vatrogasne i paušalne. Pretapanje iz šupljeg u prazno. Litra goriva je već dosegla 15 kuna, inflacija je takva da poduzetnici praktički ne mogu raditi."
"Kažu da su smanjili trošarinu 80 lipa, a udio PDV-a u cijeni narastao za 60 lipa, prema tome praktički su investirali 20 lipa. Neka smanje PDV. Mi imamo drugi najveći PDV u Europi."
U cijeloj priči najviše pate mali trgovci koji ne nabavljaju derivate direktno. Njihova marža pala je na 30 lipa, oni time ne mogu platiti troškove, ne mogu platiti radnike.
Kratkoročno rješenje ne postoji. "Rješenje su strukturne reforme, kompletne gospodarske, pravosudne reforme, ulaganje u obnovljive izvore energije. Ali i za to, kad biste htjeli staviti solarne ploče, vama treba preko 80 papira za to."
"Kod nas se ne radi na strukturnim reformama, a od ovakvih mjera uvijek profitira neki stranac, netko tko nije iz Hrvatske, i naravno država. A mali poduzetnici nikada", zaključuje Bujas iz Glasa poduzetnika.
Vlada ne želi dobrobit hrvatskom prevozniku
Da će od svega profitirati strani, a ne hrvatski poduzetnici, slaže se i Darko Vukadinović iz Udruženja cestovnih prijevoznika u HGK.
"Mjere su izrazito populističke i ne idu u korist hrvatskim prijevoznicima", rekao je Vukadinović za DNEVNIK.hr.
Cijena usluge prijevoza morat će rasti, a onda se to prelijeva na sve druge segmente na tržištu. "Povrat dijela trošarina i marže su nam smanjeni ili ukinuti i nismo dobili nikakve druge popuste, a to su sve stvari koje formiraju cijenu naših usluga".
"Vlada ima puno drugih mogućnosti osim goriva, no oni s nama jednostavno ne žele razgovarati," naglašava. "Postoji mogućnost za subvencije u nabavi vozila, u klima uređajima, u ugradnji pnemumatika… niz je mogućnosti koje ne moraju biti vezane za gorivo".
Vozača nema, ističe predsjednik Udruge cestovnih prijevoznika. "Mi moramo dizati i cijene usluga i plaće. Izgubili smo sve beneficije, a roba mora doći do krajnjeg subjekta".
"Ne očekujemo ništa", kaže Vukadinović na pitanje očekuje li da će nove mjere pomoći gospodarstvu. "Vlada ne želi dobrobit hrvatskom prijevozniku i ne zanima ih hoće li robu prevesti strani ili domaći prijevoznici".