čeka se zeleno svjetlo

Novcem iz Europske unije do brzih pruga, evo što se sve planira obnoviti: "To će biti neprepoznatljivo"

Hrvatskoj se smiješi 26 milijardi eura iz EU fondova za modernizaciju željeznice.

S novcem iz Europske unije hrvatski gradovi upisali bi se na nove europske koridore, što bi puno značilo za gospodarstvo i transport robe. Nova pruga išla bi od Pule preko Buzeta i Divače do Trsta. Druga nova pruga povezala bi Zagreb i Graz preko Maribora. Luka Rijeka našla bi se na koridoru Baltik - Jadran, koji povezuje Švedsku, Norvešku i Finsku s jugom Italije.

Dobra vijest i za putnički promet! Ono što svi zazivaju već godinama moglo bi napokon postati stvarnost. Od Rijeke do Splita ili obratno moglo bi se brzim vlakom. Sada put između dva najveća jadranska grada vlakom traje nevjerojatnih 22 do 34 sata, a presjedati se treba i do pet puta.

Pročitajte i ovo Objavio HŽ Obnavlja se jedna od najprometnijih željezničkih dionica: Na snazi posebna regulacija prometa

I dok se čeka zeleno svjetlo iz Bruxellesa, reporter Dnevnika Nove TV Marko Balen raspitao se koliko je sve to realno očekivati i kome bi takav razvoj dobro došao.

Ako prijedlog prođe glasanje u Europskom parlamentu, a potom ga prihvate i sve članice Unije, mogla biti izgrađena pruga koja će od Pule ići do Buzeta pa od Buzeta voditi prema Divači i Trstu. 

"Ja bih rekao da nakon austrougarskih investicija imamo najveću infrastrukturnu investiciju u naše željeznice i promet, ako iskoristimo priliku", kaže Valter Flego, član EU parlamenta (IDS).

Uz istarsku prugu gradila bi se nova od Zagreba preko Maribora do Graza, a luka Rijeka bila bi povezana na koridor Baltik - Jadran. Tomu se vesele vlasnici tvrtki koje se bave transportom i špedicijom.

"Nama to prvenstveno predstavlja nove mogućnosti. Prvenstveno generičke mogućnosti jer, naravno, što imate više i brže prometne pravce, to će biti veće količine tereta. U svakom slučaju, pozitivan pomak u našem poslovanju", kaže Boris Rosanda, direktor tvrtke za špediciju. 

Samo, tvrde špediteri, treba dobro pripremljen dočekati odobrenje Bruxellesa za korištenje 26 milijardi eura.

Pročitajte i ovo Novi megaprojekt Kolodvor u zraku - i to u Zagrebu: Hoće li iznad ulica glavnoga grada voziti vlakovi?

"Ako u trenutku poziva na financiranje ne budemo imali pripremljene kvalitetne i jasno definirane projekte koji mogu pomoći industriji, to će biti samo jedna propuštena prilika", kaže Rosanda. Nadležni ministar ističe da se projekti pripremaju, dakako ne bez problema.

"Ugovara se projekta dokumentacija - imamo određenih problema koje ne bih imao vremena sve nabrojiti jer imamo problema s pojedinim projektnim kućama, ali to je posebna tema. Činjenica je da će se morati pripremiti jako puno projekata", kaže ministar prometa Oleg Butković. 

U HŽ-u već sada pripremaju projekte i rade na modernizaciji vrijednoj pet i pol milijardi eura.

"Za pet do deset godina kada završimo ove projekte, a ako krenu i ovi novi projekti, željeznica će biti neprepoznatljiva u odnosu na ovo što je danas. Bit će brža, sigurnija i modernija", napominje Marijan Čužić, član Uprave HŽ infrastrukture. 

Samo treba čekati odluku Bruxellesa i na vrijeme pripremiti kvalitetne projekte.

"Europski parlamentarci žestoko se zalažu za to, što je dobro. Mi smo u svakodnevnom kontaktu s Komisijom, a tu je još bitno Vijeće, tako da će onda nakon odluke Parlamenta krenuti trijalog i vidjet ćemo kako će sve to skupa završiti", napominje Butković.

Ako dobro završi, osim novca za željeznicu na raspolaganju bi nam bio i novac za ceste, bolje povezivanje zapadnog dijela Hrvatske, Istre i Međimurja, pa i Zagreba s Italijom, Austrijom i Slovenijom. Prilika koja se ne propušta.

Dnevnik Nove TV pratite svaki dan od 19 sati, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr.