Mito i korupcija pa ni liste čekanja nisu, čini se, najveći problem pacijenata u zagrebačkim bolnicama i domovima zdravlja. Više ih muči (ne)stručnost liječnika, što je u dva slučaja imalo smrtne posljedice i jedno komatozno stanje, to što im se nitko ne javlja na telefonske pozive i to što su predmet neprimjerenog ponašanja od strane medicinskog osoblja. No, uvid u neke od pojedinačnih slučajeva otkriva koliko običan odlazak kod liječnika može biti traumatičan, a posljedice ponekad fatalne.
"Nedavno nam se obratila pacijentica koja je ostala bez bubrega i gušterače jer su dva stručna nalaza pokazala da na bubregu ima tumor dok ga prema trećem nije bilo. Ona je operirana, a analiza je pokazala da ipak nije imala tumor. Odlučila se obratiti nama", kazao je za DNEVNIK.hr Damir Jukica koji je proteklih devet godina na čelu ovog gradskog povjerenstva osnovanog po direktivi EU-a.
Povjerenstvo je nerijetko prva i posljednja adresa na koju pacijenti koje je iznevjerio sustav dolaze po pomoć.
"Imali smo slučaj ginekologa koji je snubio i snimao svoje mlade pacijentice. Govorio im je kako je potentan, bogat i utjecajan... Kada sam ga prijavio, na temelju iskaza jedne studentice, dobivao sam i čestitke iz nekih institucija jer smo se usudili dirnuti u nekog tko se smatrao nedodirljivim. Na kraju je cijeli slučaj za njega završio ipak bez većih sankcija, no bar je umirovljen jer da nije, tko zna koliko bi dugo još ponavljao svoja nedjela", navodi Jukica.
Ginekolog snimao studenticu i tražio ispriku!
Pročitajte i ovo
Hospitalizirani pacijenti
Hrvatska bolnica zabranila posjete zbog korone
nisu mogli napisati e-uputnicu
Ponovno je pao CEZIH: Liječnici i ljekarnici zbog svega smislili plan B
U ovom slučaju, studentica je bila bez novca za privatnu tužbu, ali i slomljena svime što se dogodilo jer je na kraju prozvani ginekolog tražio od nje da se - ispriča!
Čest je slučaj da je riječ pacijenta kontra riječi liječnika, a ishod u tom slučaju za njih je obično nepovoljan.
"Štitimo prava i interese pacijenata te postupamo i kada znamo da neće biti sankcija. Liječnicima i ravnateljima bolnica dajemo do znanja da su pod lupom, želimo da zdravstveni radnici budu upozoreni", kaže Jukica dodajući da reagiraju i na slučajeve za koje saznaju iz medija.
Povjerenstvo je tijekom prošle godine, kako stoji u izvješću o kojem će 16. veljače, raspravljati i Gradska skupština, Hrvatskoj liječničkoj komori prijavilo četiri slučaja od kojih je jedan imao smrtni ishod, no HLK je utvrdio kako stručnih ni etičkih propusta nije bilo. Također, u šest slučajeva zatražen je izvanredni nadzor HZZO-a, no kršenje obaveza kod ugovornih zdravstvenih djelatnika nije utvrđeno. Isti rezultati i kod obraćanja Hrvatskoj komori medicinskih sestara te inspekciji Ministarstva zdravstva.
Povjerenstvo je zaprimilo u 2016. godini ukupno 212 pritužbi pacijenata što u odnosu na 154 zaprimljenih tijekom 2015. predstavlja porast od 37,6 posto. Godinu dana ranije Povjerenstvo je dobilo 88 pritužbi što, primjećuje predsjednik Damir Jukica, nije zabrinjavajuće već samo ilustrira veću informiranost građana o njihovim pravima te činjenici da se imaju kome požaliti.
Uzeo 60.000 kuna za zube i - pobjegao
Najviše je pritužbi stiglo na rad i ponašanje bolničkih liječnika - 48 te nešto manje na liječnike obiteljske medicine - 43.
Najveći problem pacijentima predstavlja stručnost bolničkih liječnika (26 pritužbi) - u dva je slučaja nastupila i smrt pacijenta, a u jednom je pacijent pao u komu. Od ostale 23 pritužbe dvije se odnose na rad liječnika u rodilištima, a tri na način liječenja pacijenata oboljelih od autizma.
Kad je riječ o liječnicima obiteljske medicine stigle su 43 pritužbe - najviše na rad - 18, nejavljanje na telefonske pozive - šest te pet zbog neprimjerenog odnosa prema pacijentu. Pacijenti su prijavljivali i neizdavanje uputnica te uskraćivanje prava na bolovanje. Na medicinske sestre pacijenti su se požalili 16 puta, a sve prijave odnosile su se na nejavljanje na telefonske pozive i u za to određenom jednosatnom terminu.
Na liječnike-specijaliste stigla je 31 prijava, a najviše su se pacijenti žalili na psihijatre i stomatologe.
Jukica ističe primjer našeg čovjeka iz Amerike koji je došao u Hrvatsku napraviti zubne implantate koji su se brzo raspali. Stomatolog je "ispario", na telefon se nitko više nije javljao. No, u roku od 15 dana povjerenstvo mu je uspjelo ući u trag u inozemstvu te je nesretnom čovjeku pristao vratiti plaćeni iznos, ali uz uvjet da slučaj ne ide dalje.
Pravo na beskrvno liječenje
Psihijatri su pak poseban slučaj, a najviše primjedbi pacijenata ide na osporavanje vjerodostojnosti psihijatrijskih nalaza. Kako je riječ o opetovanim pritužbama na rad i profesionalnu etičnost nekoliko već "poznatih" psihijatara i psihologa-ovlaštenih sudskih vještaka, Povjerenstvo je, ističe Jukica, ocijenilo "da bi u Kazneni zakon trebalo ugraditi pravo, uvjetno rečeno, osumnjičenika-pacijenata na drugo stručno mišljenje iz Zakona o zaštiti prava pacijenata".
Diskriminacija pacijenata nije zabilježena iako u Povjerenstvu izdvajaju kao uvjetni slučaj diskriminacije ponovljene pritužbe predstavnika Jehovinih svjedoka iz Zagreba jer im još nije omogućeno tzv. beskrvno liječenje. Riječ je o podvrgavanju operativnim zahvatima uz jamstvo da neće biti izloženi transfuziji krvi koja se kosi s njihovim vjerskim uvjerenjima.
Neutemeljene psihijatrijske dijagnoze
Kao zaseban slučaj Povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata izdvojilo je više predstavki roditelja djece oboljele od autizma koji smatraju da se u Hrvatskoj već godinama dijagnosticiraju i liječe na neodgovarajući način, pod stručnim vodstvom defektologa. Još dvije pritužbe stigle su radi postavljanja neutemeljenih psihijatrijskih dijagnoza te prisilnog bolničkog liječenja oboljelih od autizma na zatvorenim bolničkim odjelima.
Zbog broja zaprimljenih pritužbi i "očito sustavnog problema", u Povjerenstvu navode da namjeravaju prikupiti informacije i stručna mišljenja iz zemlje i inozemstva te ih proslijediti, prošle godine reaktiviranom nacionalnom Povjerenstvu za zaštitu i promicanje prava pacijenata Ministarstva zdravstva.
Zanimljivo je da je Povjerenstvu tijekom 2016. godine dostavljena samo jedna – i to anonimna - prijava pacijenta u kojoj je bilo navedeno da je jedan liječnik-specijalist za svoju uslugu tražio mito, no kako prijavitelj nije bio voljan dati niti svoj niti liječnikov identitet, daljnjih postupaka nije bilo.