Nije bilo mogućnosti sudara

VIDEO Asteriod sigurno prošao kraj nas, takav je 1908. pao na Zemlju!

Objavljena je snimka jučerašnjeg prolaska asteroida pored Zemlje.

Asteroid 2012 DA14 promjera 45 metara prošao je danas rekordno blizu Zemlje, ali opasnosti od mogućeg udara u naš planet nije bilo, objavila je američka svemirska agencija NASA.

Pročitajte i ovo Šokantna izjava urednice ruske državne televizije Reagirao Kremlj VIDEO Glavna urednica ruske televizije šokirala izjavom: "Moskva bi trebala..." Vladimir Kara-Murza Zabrinuti za njegovo zdravlje Ruski oporbeni vođa poslan u Sibir: Transport je trajao tjednima, zaustavljali se u zatvorima diljem zemlje

Kako navodi NASA, riječ je o rekordno bliskom prolasku pokraj Zemlje za neki poznati objekt te veličine. Asteroid 2012 DA14 je prošao čak i ispod orbite na kojoj kruže geostacionarni meteorološki i telekomunikacijski sateliti.

Nema mogućnosti sudara

Putanja asteroida mase oko 130 tisuća tona može se vrlo precizno izračunati i nije bilo baš nikakve mogućnosti sudara sa Zemljom, navode znanstvenici NASA-e. Trenutak kada je asteroid  bio najbliže našem planetu je bio u 20:24 sata po srednjoeuropskom vremenu, kad je bio na 27.700 kilometara iznad površine.

>> Ako budete imali smetnje na TV-u to je možda zbog asteroida

Prošao brzinom od 7,8 km/sek

Astronomi iz NASA-ina programa za objekte bliske Zemlji (NEO) Paul Chodas i Don Yeomans navode da je asteroid prošap pored Zemlje prilično velikom brzinom od oko 7,8 km u sekundi u smjeru od juga prema sjeveru.

>> 'Tunguski' asteroid će iduće godine 'očešati' Zemlju

‘Čak i unatoč tomu što će proći tako blizu Zemlje, asteroid će pomoću snažnih optičkih teleskopa biti vidljiv samo kao malena svijetla točkica’, rekli su Chodas i Yeomans,  a tako je i bilo. Astronomi prema svjetlosti asteroida procjenjuju da je njegov promjer oko 45 metara.

Jedinstvena prilika za znanstvenike

NASA pridodaje veliku pozornost praćenju asteorida koji se približavaju Zemlji. Svemirska agencija navodi da ovaj prelet asteroida 2012 DA14 predstavlja jedinstvenu priliku za znanstvenike da izbliza prouče prolazak nekog nebeskog tijela tako blizu našega planeta.

Asteroid je prošle godine otkrila skupina astronoma amatera iz Španjolske. Asteroid te veličine mogao bi u slučaju udara napraviti ogromnu štetu na površini Zemlje - znanstvenici smatraju da je udar sličnog svemirskog objekta izazvao već legendarnu eksploziju u Tunguskoj u Sibiru 1908. godine u kojoj je uništeno više od 2.000 četvornih km šuma. (Hina)

>> VIDEO Poput apokalipse: Meteoriti padali na zgrade u Rusiji, 725 ozlijeđenih! Stiže novi?

Tri scenarija za skretanje asteroida od Zemlje

Kiša meteorita koja je u petak pogodila tri ruske regije, ozlijedivši više od tisuću ljudi i izazvavši veliku štetu, vratila je u središte pozornosti moguće scenarije kojima znanstvenici žele spriječiti da u Zemlju udari neko nebesko tijelo, poput razornog asteroida koji je prije 66 milijuna godina pridonio izumiranju dinosaura.

'Nitko ne predlaže uništenje asteroida eksplozijom, ipak nismo u Hollywoodu jer takvo bi se sredstvo moglo pokazati opasnijim od same prijetnje asteroida', rekao je za agenciju AFP Erwan Kervendal iz EADS-a, europske agencije za istraživanje svemira.

I dok Zemljani čekaju da tijekom petka asteroid 2012 DA14 promjera 45 metara prođe svega 27.000 kilometara od njihova planeta, razmatraju se 'tri opcije za skretanje prijetećeg objekta kako ne bi udario o Zemlju'.

'Gravitacijski traktor remorker'

Europski znanstvenici predviđaju da se 'nebeski objekt koji se kreće brzinom od tridesetak tisuća kilometara na sat 'udari' blizu njegova središta gravitacije i to na metar precizno te pod posebnim kutem kako bi ga se skrenulo s puta'. Takav scenarij razmatra i Kervendal, voditelj projekta u odjelu Astrium pri EADS-u.

Amerikanci proučavaju mogućnost da se asteroid privuče svemirskim vozilom koje bi dugoročno bilo stacionirano blizu asteroida i poslužilo bi kao 'gravitacijski traktor remorker'.

Skretanje putanje

Ruska opcija predlaže skretanje putanje asteroida što bi se učinilo potiskom izazvanim eksplozijom u blizini asteroida.

Svi će se oni sastati u ožujku u Bruxellesu na prvom godišnjem skupu u okviru trogodišnjeg programa Europske unije nazvanog NEO-Shield (Štit protiv objekata blizu zemlje) koji je pokrenut 2012.

Traži se najučinkovitiji koncept

Očekuje se da će sredinom 2015. biti izabran 'koncept koji bi bio najučinkovitiji i industrijski izvediv', a zatim će trebati niz godina da postane operativan.

Kervendal ističe kako nema žurbe jer se istinska prijetnja udara asteroida o Zemlju očekuje tek za stotinu godina. Odbačena je naime prijetnja da bi o Zemlju mogao udariti željezni asteroid Apophis predviđen za 2036. godinu.

Kolika bi bila šteta?

Asteroid 2012 DA14, koji će u petak proći blizu Zemlje, izazvao bi štetu usporedivu s onom koja je uništila sibirsku šumu 1908. godine u opsegu od 20 kilometara od Tunguske udarnim valom koji je bio više stotina puta snažniji od bombe bačene na Hiroshimu.

Meteorit koji je pao na poluotok Yucatan prije 66 milijuna godina i za koji se pretpostavlja da je odgovoran za nestanak dinosaura bio je promjera 10 kilometara.

Kiša meteorita uzrokovana raspadom jednog meteora iznad Urala, popraćena jakim eksplozijama pogodila je u petak ujutro tri ruske regije i susjedni Kazahstan i ozlijedila više od tisuću osoba, uglavnom posjekotinama stakla pošto su popucali prozori na višim katovima zgrada. (I.D. / Hina)