Mobitel, ilustracija
Mobitel, ilustracija Foto: Davor Puklavec/Pixsell

Brojevi naših mobitela i fiksnih telefona teško mogu ostati tajni u uvjetima u kojima svakodnevno komuniciramo poslovno i privatno. Do naših kontakata dođu i oni koji ne bi trebali - agencije koje rade promidžbu za kompanije i pokušavaju građanima prodati njihove proizvode i usluge nudeći "bolje i povoljnije" uvjete. Dobra je vijest da i takvim pozivima ima kraja!


Čitateljica iz Zagreba kazala nam je da je danima bila pozivana s fiksnog broja u Zagrebu. S obzirom na to da su je zvali u njezino radno vrijeme, dok je bila na poslu, nije se javila. Kad bi pokušala uzvratiti poziv u poslijepodnevnim satima jer nije znala tko ju je zvao – uključio bi se automat s porukom da je birala broj koji se ne koristi.

Vezani članci Slika nije dostupna U registru "Ne zovi" 29 tisuća korisnika: Ako još niste - provjerite kako se zaštititi od napornih trgovaca Slika nije dostupna 2100 građana zabranilo trgovcima da ih zovu

Odlučila je potražiti na internetu više informacija o broju s kojeg je primala poziv i vidjela po forumima i u telefonskom imeniku da se radi o agenciji koja nudi promjenu teleoperatera uz "bolju i povoljniju uslugu", kako je pročitala.

Iz iskustva nekoliko ljudi koji su na forumima pisali o toj agenciji doznala je da se poziva agenata neće lako riješiti. Poslala im je e-mail na adresu koju je pronašla u Sudskom registru i, pozivajući se na GDPR, zatražila brisanje svojih podataka iz njihove baze podataka.

Što napraviti u slučaju neželjenih poziva?

Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) u slučaju zlonamjernih poziva, SMS ili MMS poruka savjetuje korisnicima da takve pozive i poruke prijave svojem teleoperateru.

"Naime, Zakonom o elektroničkim komunikacijama, člankom 105., propisano je da korisnik u navedenom slučaju mora podnijeti pisanu prijavu operateru u kojoj će navesti vrijeme zaprimanja zlonamjerne komunikacije. Operater, nakon što utvrdi sve potrebne činjenice, ima obvezu proslijediti prijavu nadležnoj policijskoj upravi na daljnje postupanje", navode u HAKOM-u.

Promidžba i prodaja

Što se tiče izravne promidžbe i prodaje koja se odvija uporabom automatskih elektroničkih komunikacijskih sustava, uključujući SMS i MMS poruke, ona je dopuštena samo uz prethodno pribavljenu privolu fizičke osobe – pretplatnika ili korisnika usluga.

"Svako slanje promidžbenih SMS ili MMS poruka mora biti obavljeno s isključivo registriranih brojeva koji ne prikrivaju identitet pošiljatelja, a korisniku u poruci mora biti jasno navedeno kako spriječiti svaku daljnju komunikaciju, i to bez ikakve naknade ili troška za korisnika", navode u HAKOM-u.

Ako netko dobiva takve pozive, SMS ili MMS poruke, može se za pomoć obratiti HAKOM-u na e-mail nezeljeni.sms@hakom.hr.

Registar "Ne zovi"

Svi oni koji primaju navedene pozive, SMS ili MMS poruke, a ne žele da ih trgovci kontaktiraju kako bi im prodali neki proizvod ili uslugu putem telefona imaju mogućnost upisivanja svojeg telefonskog broja u Registar "Ne zovi". Brojeve upisane u tom registru trgovci ne smiju zvati niti na njih slati promidžbene ili prodajne poruke.

Registar "Ne zovi" je besplatni javni Registar telefonskih brojeva korisnika koji ne žele da ih trgovci kontaktiraju putem telefona ili SMS i MMS poruka u svrhu promidžbe i prodaje, a propisan je Zakonom o zaštiti potrošača.

Brojeve upisuje (ili ispisuje) pojedini operater na zahtjev korisnika (potpisnika ugovora s operaterom) u roku od sedam dana od zaprimanja zahtjeva. HAKOM ne upisuje ili ispisuje brojeve, ali nadležan je za postupanje operatera u slučajevima spornih zahtjeva za upis/ispis, poručuju iz HAKOM-a.

Ako i nakon upisa broja u registar korisnik upisanog broja zaprima pozive, a da pritom nije dao dozvolu trgovcu za to, može se obratiti Državnom inspektoratu, koji je nadležan za navedeno područje.

Wangiri pozivi

Radi se o pozivima u kojima mobiteli i telefoni zazvone "samo jednom". U takvim slučajevima radi se o Wangiri napadu, a to je vrsta prevare.

Korisnik primi kratki poziv s nepoznatog inozemnog broja koji obično bude propušten, s namjerom da korisnik koji je primio poziv isti uzvrati. Ako korisnik telefonskog broja takav poziv uzvrati, on će mu biti naplaćen po višoj tarifi i donijeti dobit vlasniku broja.

"Navedeni pozivi uglavnom dolaze iz udaljenih država te pozivanje takve numeracije spada u skuplje kategorije poziva. Iz navedenog razloga potrebno je da korisnici prije pozivanja utvrde radi li se o njima poznatom broju, odnosno ako je nepoznat broj, da zanemare takve pozive. Korisnik danas ima mogućnost, ako koristi pametni telefon, blokirati određene pozive, pa je svakako preporučljivo takve pozive staviti na listu zabrana", navode u HAKOM-u.

Također, takvi pozivi se mogu prijaviti svojem operateru ili HAKOM-u na e-mail nezeljeni.sms@hakom.hr kako bi se provjerilo radi li se o takozvanom Wangiri napadu. Ako se utvrdi da se radi o toj vrsti poziva, prijavljeni broj se blokira za sve korisnike u mreži.

Još brže do svakodnevnih vijesti prilagođenih tebi. PREUZMI novu Još lakše do najnovijih vijesti o poznatima. Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju