U priopćenju Koordinacije ističe se da je javni prijevoz jedina prava alternativa za putovanje pri drastično visokim cijenama goriva te da primjeri Njemačke i Slovenije pokazuju kako to može u stvarnosti odlično funkcionirati.
Njemačka vlada, navodi se, od 1. lipnja ove godine testira posebni model u sklopu kojeg je odlučila stimulirati korištenje javnog prijevoza, ponudivši kartu od devet eura mjesečno za autobuse i vlakove. Reakcija građana, ističe se u priopćenju, bila je odlična i karte su se rasprodale. Ako se primjerice karta kupi u Hamburgu, može se bez problema koristiti u Berlinu ili bilo kojem drugom njemačkom gradu te vrijedi čak i na nekim međugradskim vlakovima Deutsche Bahna.
U Sloveniji su, navodi se, također prepoznali prednosti javnog prijevoza, tamo je javna usluga predviđena EU uredbama, što je omogućilo uvođenje jedinstvene cijene karata u regionalnom autobusnom prijevozu, a prijevoznici s državom imaju tzv. dizel klauzule kojima se kompenzira promjena u cijeni goriva.
"Javni prijevoz jedina je alternativa za putovanje pri ovako visokim cijenama goriva i to prepoznaju europske zemlje. Nadamo se da će primjer Njemačke pokazati put Vladi i resornom ministarstvu da pomognu građanima, jer je to jedino pravo rješenje", istaknuo je predsjednik Koordinacije javnih linijskih prijevoznika pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca Hrvoje Meštrović, dodavši da je to ujedno i pomoć domaćim prijevoznicima koji se bore za očuvanje više od 7000 radnih mjesta.
Meštrović navodi da jasnu korist od toga ima i država, jer će se na veliku količinu prodanih karata, čemu se svjedoči u Sloveniji i Njemačkoj, novac vratiti u državnu blagajnu. Model je, kako se navodi, već prezentirao u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
"Imamo model prema kojem u cijeloj Hrvatskoj možemo uvesti neograničen javni prijevoz po cijeni od 70 kuna za građane. To su ogromne uštede i velika pomoć koju država odmah može omogućiti građanima. To bi za većinu građana značilo smanjenje s tisuću i više kuna koliko sada plaćaju za gorivo ili za prijevoz na samo 70 kuna mjesečno.
Mi domaći autobusni prijevoznici smo spremni, siguran sam da građani to jedva čekaju, a sada je na potezu država koja od ovog modela također ima financijsku korist", rekao je Meštrović, naglasivši da bi karta za 70 kuna vrijedila na području cijele Hrvatske.
Pročitajte i ovo
Izvanredno i alarmantno
Vlada obećala sniženje trošarina, ali nisu svi zadovoljni: "Problem je eskalirao"
Pročitajte i ovo
Muke po pravilniku
Problemi taksi prijevoznika: "Auto iz 2015. mi leži doma, a s autom koji je prošao 700 tisuća kilometara, iz 2001., vozim goste…"
Trenutna cijena mjesečne karte u gradovima i područjima gdje postoje javne usluge iznosi od 300 pa do 700 kuna i više, a prosječno povećanje troška za gorivo po automobilu je veće od tisuću kuna. Model će, pretpostavljaju u Koordinaciji, rezultirati mobilnošću djece i učenika, zaustavljanju iseljavanja iz ruralnih sredina i podršci demografskoj revitalizaciji te poboljšanju životnog standarda građana.
U priopćenju koordinacije stoji i da bi se takvim modelom, u kojem bi sudjelovali i prijevoznici i država, značajno smanjio trošak građanima.