Ilustracija (Foto: Getty Images)
Ilustracija (Foto: Getty Images) Foto: Getty Images

Skupina znanstvenika sa Sveučilišta u Rijeci je objavila istraživanje o mehanizmu kojim se stanice imunolškog sustva bore protiv opakih bolesti.

Pod vodstvom profesora Bojana Polića, skupina znanstvenika sa riječkog Sveučilišta je u uglednom znanstvenom časopisu Nature Immunology objavila svoju studiju o novom mehanizmu kojim stanice našeg imunološkog sustava djeluju prema tumorima i virusnim infekcijama, prenosi Jutarnji list.

Vezani članci Infektolog Marko Kutleša objasnio kako prepoznati korona virus - 1 Infektolog otkriva sve što trebamo znati o koronavirusu: Kako se zaštititi, kako ga prepoznati, čega se trebamo bojati? Laboratorij, ilustracija (Foto: Dnevnik.hr) Raste broj žrtava opasnog virusa u Kini: Najmanje devet mrtvih i 440 zaraženih, jedna država zbog straha zatvara granice

Te stanice, takozvane prirodnoubilačke ili NK stanice, su limfociti, točnije podskupima leukocita koji su ključni u borbi protiv tumora, infekcija i mnogih drugih bolesti.

„NK stanice reagiraju prve na određenu promjenu, primjerice infekciju ili tumor, jer je prepoznaju na temelju promjena izražaja različitih molekula na površini stanice. One su sposobne lučiti različite faktore i ubiti ciljne stanice kako bi ograničile nastalu ugrozu“, objašnjava profesor na Medicinskom fakultetu u Rijeci Bojan Polić.

Skupina znanstvenika sa Sveučilišta u Rijeci svoje je istraživanje temeljila na fenomenu uočenom na genetski manipuliranim miševima i njihovim NK stanicama.

„Mi smo prije desetak godina smo u našem laboratoriju genetskom manipulacijom napravili miševe kojima nedostaje gen za NKG2D, aktivacijski receptor na NK stanicama. Suprotno očekivanjima, uočili smo da NK stanice u mutiranih miševa bolje kontroliraju virusnu infekciju. Tijekom proteklih godina temeljito smo istražili taj fenomen i otkrili novi mehanizam 'učenja' NK stanica . U radu smo također pokazali i koje signalne molekule sudjeluju u tom procesu“, pojasnio je Polić.

Ovo otkriće, ističe profesor Polić, ima veliku mogućnost kliničke primjene i primjene kod razvoja antitumorskih i antivirusnih terapija.

„Kako su stanice NK vrlo moćne u svom antitumorskom i antivirusnom djelovanju, postoji veliki potencijal njihove uporabe u terapeutske svrhe. Poznavanje molekularnih mehanizama, koji su važni u uspostavljanju njihove reaktivnosti, daje nam mogućnost i za manipulaciju istima u smislu pojačanja njihove reaktivnost u borbi protiv tumora ili virusnih infekcija“, rekao je profesor Bojan Polić.