Točka bez povratka

PROŽDRLJIVA POPUT ZVIJERI Konačno zabilježeno kako crna rupa 'guta' zvijezdu

Supermasivne crne rupe proždrljive su kao zvijeri. Njihova ogromna gravitacijska sila usisava sve što im se nađe u blizini, uključujući i zvijezde.

Po prvi put astronomi su zabilježili na infracrvenim valnim duljinama što se točno događa u trenutku kada crna rupa 'pojede' zvijezdu. Najzanimljiviji je nalaz koji dokazuje da nakon što je usisa, crna rupa izbaci briljantnu blještavu svjetlosti koja odjekuje kroz prostor.

Pročitajte i ovo Svemirska utrka Problematično pitanje Astronom o zahuktaloj svemirskoj utrci: "Slijedi slanje ljudi na Mjesec, a potom na dosad neosvojiv planet Odysseus Uspjeh Odiseja VIDEO Američka letjelica sletjela na Mjesec, prvi put nakon više od 50 godina!

Dokazuju to dvije studije objavljene ovog tjedna - jedna objavljena od strane NASA-inih znanstvenika i druga od strane istraživača na Sveučilištu znanosti i tehnologije u Kini.

Obje studije opisale su ove 'baklje svijetlosti' prema podacima NASA-inog Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE), svemirskog teleskopa koji je fotografirao cijelo nebo infracrvenim svjetlom.

'Ovo je prvi put da smo jasno vidjeli kako infracrvena svjetlost odjekne kroz prostor', rekao je Sjoert van Velzen, postdoktorand na Sveučilištu Johns Hopkins i glavni autor NASA-ine studije.

Studija na kojoj je on radio analizirala je aktivnosti tri crne rupe u trenutku gutanja zvijezda. Istraživači iz Kine analizirali su aktivnosti i četvrte crne rupe.

Tehnički izraz za ove nebeske pojave je 'zvjezdani plimni poremećaj'. Kada se zvijezda nađe previše blizu crne rupe u takozvanoj 'točci bez povratka', na kojoj čak ni atomi svjetlost ne mogu pobjeći, snažna gravitacijska sila crne rupe je povuče u proces kojeg su znanstvenici nazvali 'spaghettification', zbog načina na koji se zvijezda izobliči.

U trenutku kada proždire zvijezdu, crna rupa emitira ogromnu količinu energije, uključujući i UV i X-zrake svjetlosti, koje uništavaju sve što se nalazi u njezinoj neposrednoj blizini.

'To je kao da je crna rupa upravo očistila svoju sobu tako što je sve zapalila', našalio se Van Velzen.

No, izvan dosega najintenzivnijeg zračenja, fragmentirana prašina počinje se kovitlati. Na ovoj udaljenosti od nekoliko trilijuna milja od crne rupe, čestice prašine mogu apsorbirati svjetlo koje ispusti zvijezda koja umire. Te čestice zatim ponovno emitiraju svjetlo na duljim, infracrvenim valnim duljinama. Znanstvenici su nedavno otkrili nekoliko emisije X-zraka crnih rupa koje se činilo da su dio ovog fenomena, no upravo su nova istraživanja, potvrdila te aktivnosti, piše Miami Herald.