Ništa od monetizacije autocesta. Obznanio je to premijer u petak u Koprivnici. Ova je odluka u najmanju ruku iznenadna, jer potpredsjednik Vlade Branko Grčić samo nekoliko sati prije premijerove objave govorio je kako sve ide po planu.
Pročitajte i ovo
Osvrnuo se i na odluku MIP-a
Bačić nakon burne rasprave u Saboru: "Nisam vidio skromniju pripremu, Hajdaš Dončić ni sam nije vjerovao u to što radi"
Malo se naljutio
Plenković uzvratio šefu SDP-a i Milanoviću, nazvao ih talogom: "Ako svaka šuša, blentava i tupava, nas zove izdajnicima..."
Što se dogodilo da je Vlada odustala od projekta za koji je i sam premijer tvrdio da je spas za državnu blagajnu?
Ovu situaciju analizirao je reporter Dnevnika Nove TV - Mislav Bago.
'Čini se da je ova odluka neočekivana, blago je reći neozbiljna. Vlada je zapravo izgubila medijsku bitku. Projekt koji je 2012. najavio tada potpredsjednik Radimir Čačić, već u samom početku je izgubljen u medijskom smislu.
Udruga 'Ne damo naše autoceste' probala je i građanima uspjela prodati priču kako se rasprodaju Hrvatske autoceste što zapravo i nije točno. Te autoceste bi se iznajmile za 2 i pol do tri milijarde eura. Vratio bi se najveći dio duga Hrvatskih autocesta, u ovome trenutku tu je u pitanju 4 milijarde eura kredita koje će morati vratiti građani ove zemlje - bez kamata.
U istom trenutku dok premijer najavljuje obrat ili novi koncept iznajmljivanja, ili da tako kažemo prodaje autoceste, u Zagreb su prošlih tjedana dolazili mogući koncesionari za autoceste. Već za sedam dana, najkasnije deset dana, oni su trebali predati neobvezujuće ponude koliko bi ponudili za iznajmljivanje autocesta. Zapravo u tom smislu kažem da je to neozbiljno.
S jedne strane najavljujete projekt jer ste se prepali javnosti i građana možda u izborno doba, s druge strane ozbiljno i neozbiljno se šalje poruka međunarodnim investicijskim fondovima u jednom trenutku kada se izdaje javni poziv.
Ostaje pitanje kako će reagirati strani investitori kada vide ovakve poruke iz Banskih dvora', kazao je Bago.
Odluka o monetizaciji uzburkala javnost: 'Obećanje ludom radovanje'
Tijek monetizacije
Tri se godine monetizacija spominjala kao slamka spasa. 'Dajemo nekom na upravljanje ceste na 30 godina, što je tu loše hoće li te ceste ishlapiti', govorio je premijer u rujnu 2012.
'Neka rješenja su u povijesti nužna', poručio je Hajdaš Dončić u srpnju 2013.
'Nema nikakvog zaustavljanja procesa koncesije hrvatskih autocesta', odlučan je bio ministar u listopadu prošle godine.
Monetizaciju su članovi vlade godinama nazivali najunosnijim poslom u povijesti države. Ministar je nekoliko puta kao alternativu monetizaciji nudio rješenje - svoju ostavku. Vladu nije obeshrabilo ni više od 460.000 valjanih potpisa za referendum protiv monetizacije. Da se monetizaciji ne piše dobro, u listopadu prošle godine naznačuju SDP-vi koalicijski partneri.
'Glas građana treba slušati i slušat ćemo ga u ovom trenutku', rekla je ministrica Vesna Pusić u listopadu prošle godine.
No ministar i dalje uporno tvrdi - monetizacija je nužna za vraćanje 4 milijarde eura kredita autocesta i smanjenje javnog duga.
'Pa nismo krenuli u projekt monetizacije jer smo se ujutro probudili i rekli 'ajmo sad monetizirat autoceste'', rekao je Hajdaš Dončić u studenom 2014.
Krajem godine stigle su i neobvezujuće ponude. U siječnju su počeli i pregovori s tri zvučna imena. Mijat Stanić ubrzo se na Facebooku pohvalio kako je projekt propao jer su koncesionari povukli ponude. U ministarstvu su to demantirali. A travanj se spominjao kao rok za obvezujuće ponude.
O monetizaciji se godinama govorilo da će poboljšati krvnu sliku gospodarstva, dovesti snažnog međunarodnog igrača i privući druge investicije. Sve je to palo u vodu kada se od projekta o kojem se govorilo samo u superlativima - odustalo.
'Ne odustajemo od referenduma'
Hoće li ministar podnijeti ostavku?
Ministar Hajdaš Dončić je i Mislavu Bagi u razgovorima govorio da će podnijeti ostavku ako monetizacija propadne. Što danas kaže?
'Ministar Hajdaš Dončić se ne oglašava. On vodi ministarstvo tri godine u kojima su tvrtke uglavnom prezadužene, mastodonti koji su gotovo pred stečajem ili bankrotom.
Ovo je trebao biti njegov projekt, projket ove Vlade kojim bi se napravio jedan ogromni okret prema jednom sasvim novom poslovanju, novoj filozofiji.
Naravni da je on stavio sve karte na projekt monetizacije. Da će podnijeti ostavku teško je vjerovatio budući da se radi o jednom od bliskih suradnika Zorana Milanovića. No, ostaje pitanje koja će biti vjerodostojnost ministra Siniše Hajdaša Dončića u ovim nekoliko mjeseci do kraja izbora kada razgovara s potencijalnim investitorima za neke druge tvrtke koje su u njegovom resoru, koliko će mu zapravo oni vjerovati. Ostaje pitanje što će mu vjerovati hrvatski građani', zaključuje Bago.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook