Dnevnik Nove TV istražio je kakve kontrole prolaze brodice, jahte i brodovi u Hrvatskoj. Razgovarali smo i sa stručnjacima oko nepravilne ugradnje benzinskog generatora u strojarnicu broda, za što se sumnjiči vlasnika i kapetana broda.

Galerija


Dva dana prije dogovorenog krstarenja, sumnjaju tužitelji, u strojarnicu jahte ugrađen je benzinski generator-agregat.

Četiri dana nakon ugradnje, kad je jahta bila usidrena, agregat je stavljen u pogon. I počelo je istjecanje ugljičnog monoksida.

"I benzinski agregat se može ugraditi, ali postoje posebne mjere i posebni uvjeti kojima se taj agregat ugrađuje u brodove. Da se radilo pod nadzorom registra hrvatskih brodova do ove tragedije ne bi došlo", objašnjava Siniša Orlić, pomoćnik ministra pomorstva, prometa i infrastrukture

Jedrenjak na kojem su stradali Talijani (Foto: Atlantia Cruising) Djeca otrovana na brodu smrti su boljeg zdravstvenog stanja, ali i dalje ne dišu samostalno: Ako im se organi oporave u narednim danima, skinut će ih s respiratora

Očevid na brodu Atlantia (Foto: Dnevnik.hr) Tko je mladi hvarski liječnik koji je prvi pomogao otrovanim Talijanima

Jahta je bila na svim redovitim pregledima, doznajemo, čak je i sada bila u procesu pregleda. No čim se rade bilo kakve preinake - gubi se Svjedodžba o sposobnosti jahte za plovidbu.

"U trenutku kad je ugradio agregat bez kontrole i nadzora hrvatskog registra brodova njemu su sve svjedodžbe suspendirane", dodaje Orlić.

Neslužbeno doznajemo da se zamjenski agregat ugradio jer je osnovni bio u kvaru. Zbog njega se, kroz vrata strojarnice, pukotine u zidovima i cijevi klima uređaja, ugljični monoksid širio u kabine - stoji u priopćenju DORH-a.

I za Izvora Grubišića, bivšeg dekana zagrebačkog fakulteta brodogradnje i strojarstva nema sumnje - takva izmjena smije se raditi samo uz stručan nadzor.

"Benzin i benzinski motor bez posebnih mjera ne možete ugraditi u zatvoren prostor, strojarnicu. Na autu vi što god iscuri u obliku plina benzina ide izvan, ide na cestu, ali kod broda vam sve ostane u brodu", rekao je Grubišić.

Za tehničke preglede brodica zadužene su Lučke kapetanije. Za jahte i brodove Hrvatski registar brodova. Svakih pet godina izdaje im se Svjedodžba o sposobnosti plovidbe. No postoje i pregledi na godišnjoj razini.

"Imate godišnji pregled, svake dvije i pol godine među pregled brodice. To obavljaju lučka kapetanija s ispostavama, ovisi o kategoriji. Ako je prijevoz putnika svake godine, iznajmljivanje svake druge godine. Provjerava se rad i oprema, u kakvom je stanju brod, oprema za spašavanje, komunikacijska oprema", rekao je Ivica Vuketić, voditelj odjela pomorskog prometa iz Lučke kapetanije Split.

Sve to, nenajavljeno, provjeravaju i inspektori Lučke kapetanije. Prošle godine imali su 8000 inspekcija brodova, jahti i brodica. Ispisali 800 prekršaja i naplatili oko 3 i pol milijuna kuna kazni.

"Na broj od 180.000 jahti i brodica koji plove ovim ljetnim mjesecima po Jadranu možemo reći da je Jadran siguran", uvjerava Orlić.

No opreza nikad dosta jer unatoč svim kontrolama - nesreće se ipak događaju.

Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.

Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr