Obavijesti Video Pretražite Navigacija
Imaš pravo, ostvari ga

U dugovima ste i ne vidite im kraj? Imate pravo na novi početak, pročitajte kako doći do njega

Ilustracija - 1
Ilustracija - 1 Foto: Getty Images
U hrvatskom zakonu postoji stečaj potrošača. Uveden je s ciljem da se građanima koji su u dugovima stvore uvjeti za reprogramiranje njihovih obveza ili novi početak, a vjerovnicima ravnomjerno namirenje njihovih potraživanja.

Stečaj potrošača u Hrvatskoj se može otvoriti samo ako je potrošač nesposoban za plaćanje svojih obveza.

Uveden je kako bi se građanima koji su u dugovima stvorili uvjeti za reprogramiranje njihovih obveza ili novi početak, a vjerovnicima omogućilo namirenje njihovih potraživanja.

Postupak stečaja može se otvoriti samo ako je potrošač nesposoban za plaćanje dospjele novčane obveze ili najmanje 90 dana uzastopno ne može ispuniti jednu ili više dospjelih novčanih obveza u ukupnom iznosu većem od 4000 eura (oko 30.000 kuna).

Stečaj potrošača može završiti izvansudskim ili sudskim postupkom, odnosno sudskom nagodbom ili stečajem potrošača i razdobljem provjere ponašanja.

Izvansudski postupak

Izvansudski postupak pokreće potrošač ili netko od njegovih vjerovnika uz izričit pristanak potrošača. Provodi ga posrednik u savjetovalištu poslovnice Fine ili druge za to ovlaštene osobe.

Podnošenje zahtjeva za pokretanje izvansudskog postupka stečaja potrošača u Fini podnosi se neovisno o prebivalištu.

Uz zahtjev je potrebno priložiti:

  • popis imovine i obveza na propisanom obrascu
  • dokaz o postojanju stečajnog razloga
  • dokumente koji dokazuju postojanje tražbine (prilaže ga vjerovnik ako pokreće postupak)
  • izričiti pristanak potrošača za provedbu izvansudskog postupka (prilaže ga vjerovnik ako pokreće postupak).

Ilustracija - 1 Ilustracija - 4 (Foto: Getty Images)

Troškovi izvansudskog postupka namiruju se iz položenog predujma.

Podnositelj zahtjeva uplaćuje položeni predujam u iznosu od 40 eura (oko 300 kuna). Ako je podnositelj zahtjeva potrošač, može ga se osloboditi obveze te uplate.

Plan ispunjenja obveza sadržava:

  • iznos obveza potrošača
  • postotak umanjenja obveza
  • iznos za isplatu
  • rokove isplata
  • način ispunjenja obveza prema svakom vjerovniku
  • dokaz o plaćenom predujmu u iznosu od 40 eura (cca 300 kn) za troškove izvansudskog postupka odnosno rješenje o odobrenoj besplatnoj pravnoj pomoći.

Nakon uplate predujma i sastavljenog plana ispunjenja savjetovalište bez odgode objavljuje poziv za sudjelovanjem na web-stranici Fine, čime se dostava smatra obavljenom.

Svi su obrasci dostupni u prostorijama savjetovališta i na mrežnoj stranici e-Oglasna ploča sudova.

Trajanje postupka

Izvansudski postupak traje najduže 30 dana od dana sastanka navedenog u pozivu za sudjelovanje. U iznimnim slučajevima savjetovalište može produljiti rok za dodatnih 30 dana.

Sklopljeni izvansudski sporazum između potrošača i vjerovnika predstavlja ovršnu ispravu i nema pravnog učinka na vjerovnike koji ga nisu sklopili.

Sklapanje izvansudskog sporazuma nije uspjelo ako neki od vjerovnika nakon objave poziva za sudjelovanje izjavi da ne želi sudjelovati u izvansudskom postupku, pokrene ili nastavi postupak radi prisilnog ostvarenja svoje tražbine. Savjetovalište će potrošaču bez odgode izdati potvrdu o tome da pokušaj sklapanja izvansudskog sporazuma nije uspio.

Sudski postupak

Pokreće se na prijedlog potrošača pred nadležnim općinskim sudom na čijem području potrošač ima prebivalište. Uz prijedlog za otvaranje postupka stečaja potrošača prilaže se popis imovine i obveza i plan ispunjenja obveza.

Potrošač uplaćuje predujam za troškove postupka stečaja u paušalnom iznosu koji odredi sud. Iznos ne može biti manje od 133 eura (oko 1000 kuna), dok svaki vjerovnik snosi svoje troškove postupka.

Ilustracija - 1 Ilustracija - 1 (Foto: Getty Images)

Ako potrošač nema potreban iznos, sud može troškove postupka naplatiti iz proračuna. Iznos će prioritetno nadoknađen iz unovčene imovine potrošača. Ako potrošač nema imovine, sud ga može osloboditi plaćanja predujma.

Tri faze postupka

Sudski postupak dijeli se u tri faze:

  • pripremno ročište koje počinje razmatranjem plana ispunjenja obveza, a prihvaćeni plan ima učinak sudske nagodbe
  • otvaranje stečaja potrošača
  • provjera ponašanja.

Ako postoji razlog za stečaj, a na pripremnom ročištu nije prihvaćen plan ispunjenja obveza, sud može rješenjem otvoriti stečaj i imenovati povjerenika.

Ako potrošač nema imovine, sud otvara i zaključuje postupak, imenuje povjerenika i određuje razdoblje provjere ponašanja u trajanju od pet godina.

Razdoblje provjere ponašanja

Razdoblje provjere ponašanja ne može biti kraće od godinu dana, niti duže od pet godina. U tom razdoblju povjerenik unovčava i raspodjeljuje imovinu potrošača u skladu sa završnim popisom diobe sredstava i raspolaže imovinom potrošača.

Potrošač je u razdoblju provjere ponašanja dužan sudu i povjereniku davati obavijesti o svojem poslu ili nastojanjima da nađe posao, predati povjereniku jednu polovinu imovine koju stekne nasljeđivanjem te bez odgode prijaviti povjereniku i sudu svaku promjenu mjesta stanovanja ili zaposlenja.

Potrošač može predložiti da se do okončanja razdoblja provjere ponašanja ne prodaje nekretnina koja mu je potrebna za stanovanje ako u vlasništvu nema drugu nekretninu i nema na raspolaganju drugi smještaj niti ga je u mogućnosti osigurati.

Sud će potrošaču uskratiti oslobođenje od preostalih obveza u nekoliko situacije koje se detaljnije mogu vidjeti OVDJE.

Jednostavni postupak stečaja potrošača

Riječ je o ubrzanom i pojednostavljenom postupku čiji je cilj da se namire vjerovnici iz imovine koja je za to podobna i da se potrošači oslobode od preostalog duga.

Pretpostavka za provođenje postupka je dug u Očevidniku redoslijeda osnova u neprekidnom trajanju od tri godine za iznos glavnice 2656 eura (oko 20.000 kuna).

Ilustracija - 1 Ilustracija - 2 (Foto: Getty Images)
 
Postupak je u cijelosti besplatan za potrošača. Po službenoj dužnosti pokreće ga Fina, a eventualni troškovi povjerenika isplaćuju se iz sredstava državnog proračuna. Potrošaču se omogućuje da se izjasni je li suglasan s provođenjem postupka.

Potrošač koji je suglasan s postupkom na obrascu treba dostaviti očitovanje i popis imovine. Ako se potrošač ne očituje u roku od 15 dana od dostave poziva ili ne dostavi popis imovine, smatrat će se da je potrošač suglasan da se može provesti jednostavni postupak stečaja potrošača nad njegovom imovinom.

Također, ako se očituje u roku 15 dana od dana dostave poziva da je suglasan da se provede jednostavni postupak stečaja potrošača nad njegovom imovinom, ali ne popiše imovinu, smatrat će se da je potrošač izjavio da nema imovine iz koje se mogu namirivati njegovi vjerovnici.
 
Sud je dužan utvrditi vrijednost potrošačeve imovine, kao i raspolaganja imovinom u posljednje tri godine prije otvaranja jednostavnog postupka stečaja potrošača. Vrijednost potrošačevih pokretnina sud utvrđuje zaključkom po slobodnoj ocjeni.

Vrijednost imovine potrošača

Ako utvrdi da je vrijednost imovine potrošača koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa jednaka ili manja od 1328 eura (oko 10.000 kuna), sud će po službenoj dužnosti donijeti rješenje o otvaranju i zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača.
 
U ovom slučaju sud neće imenovati povjerenika niti odrediti razdoblje provjere ponašanja, već će osloboditi potrošača od preostalih obveza koje se odnose na osnove za plaćanje i vjerovnike za koje je pokrenut jednostavni postupak stečaja potrošača.

Ako utvrdi da je vrijednost imovine potrošača koja bi se mogla unovčiti kao stečajna masa veća od 1328 eura, sud će po službenoj dužnosti donijeti rješenje o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača i imenovati povjerenika.

Ilustracija - 1 Ilustracija - 3 (Foto: Getty Images)
 
Ako potrošač ima stalna novčana primanja na kojima se ne provodi ovrha, sud će naložiti potrošaču da u roku od 12 mjeseci od pravomoćnosti rješenja o otvaranju jednostavnog postupka stečaja potrošača uplaćuje na račun suda određeni iznos stalnog primanja koji će sud odrediti odgovarajućom primjenom pravila ovršnog prava o ograničenjima ovrhe na stalnim novčanim primanjima.
 
Stečajni upravitelj dužan je u roku od 12 mjeseci od pravomoćnosti rješenja o otvaranju jednostavnog postupka stečaja unovčiti pokretnine odnosno tražbine, dionice, poslovne udjele, vrijednosne papire i druga imovinska ili materijalna prava koja je potrošač naveo u popisu imovine ili čije je postojanje sud utvrdio.
 
Pokretnine i prava koja se ne unovče u navedenom roku smatraju se neunovčivom imovinom i ostaju potrošaču. Nekretnine u vlasništvu potrošača ne smatraju se unovčivom imovinom te ne mogu biti iskorištene za namirenje vjerovnika.

U rješenju o zaključenju jednostavnog postupka stečaja potrošača sud će osloboditi potrošača od preostalih obveza koje se odnose na osnove za plaćanje i vjerovnike za koje je pokrenut jednostavni postupak stečaja potrošača.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene