"Kupila sam majicu u trgovini. No zbog ove pandemije u trgovinama nemam više običaj isprobavati odjeću. Kad sam stigla doma, ispostavilo se da mi je velika. U trgovini mi je nisu htjeli zamijeniti", požalila nam se čitateljica koja pita nije li obaveza u trgovini da joj u tim slučajevima zamijene majicu ili vrate novac.
Pročitajte i ovo
Imaš pravo, ostvari ga
Može se dobiti i do 10.000 kuna: Kako do jednokratne novčane pomoći od države
Imaš pravo, ostvari ga
Tko ima pravo na povrat poreza i zašto se on uopće isplaćuje?
No odgovor je - ne. Trgovac nije dužan zamijeniti robu ako nije riječ o proizvodu s greškom. Ukoliko to učini, riječ je samo o dobroj poslovnoj praksi.
U kojem roku mogu vratiti proizvod s greškom?
"Prodavatelj odgovara za materijalne nedostatke stvari koji se pokažu u roku od dvije godine od predaje stvari", stoji na stranicama Ministarstva gospodarstva pod čijem je kapom i zaštita prava potrošača.
Ima i iznimaka. Trgovac odgovara i nakon te dvije godine ako mu je taj nedostatak bio poznat ili mu nije mogao ostati nepoznat.
Što je s rabljenim stvarima?
Za rabljene stvari može se ugovoriti kraći rok odgovornosti od dvije godine, ali ne kraći od jedne godine.
Vrijedi dvije godine, ali...
Potrošači se često žale da su u trgovini pokušali tražiti povrat novca, ali su ih trgovci tražili vještačenje proizvoda s greškom. Trgovac u tom slučaju može biti u pravu.
"Za nedostatak koji se pojavi u roku od šest mjeseci od prijelaza rizika na potrošača pretpostavlja se da je postojao u vrijeme prijelaza rizika na potrošača osim ako prodavatelj ne dokaže suprotno ili suprotno proizlazi iz naravi stvari ili naravi nedostatka", kažu u Ministarstvu.
Drugim riječima, u prvih šest mjeseci od kupnje teret dokazivanja ide na trgovca, a ako se potrošač želi žaliti u idućih godinu i pol, trošak vještačenja ide na njega. Još jednostavnije, ako potrošač grešku uoči u roku od šest mjeseci od kupnje, smatrat će se da je postojala i u vrijeme kupnje. Pa je trgovac za nju odgovoran, osim ako ne dokaže da nije. U idućih godinu i pol, potrošač je taj koji mora dokazati da je za grešku odgovoran prodavač.
Zamjena ili povrat novca?
Potrošač koji je u roku obavijestio prodavatelja o postojanju materijalnih nedostataka, od prodavatelja u prvom redu može zahtijevati popravak stvari, zamjenu stvari ili sniženje cijene.
Vrijede li ova pravila i za robu koja se prodaje na sniženju?
Da. Vrijedi za sve posebne oblike prodaje: sniženja, akcije, rasprodaje... Reklamirati se može i ta roba, osim ako je, kad se prodavala, bila označena kao roba s greškom.
Što s online kupnjom?
Online kupnja ili primjerice naručivanje putem telefona, su takozvani ugovori na daljinu.
Potrošač ima pravo, ne navodeći razloge, raskinuti ugovor sklopljen izvan poslovnih prostorija ili sklopljen na daljinu u roku od 14 dana. Rok teče od dana kada stigne proizvod.
Ako trgovac nije obavijestio potrošača o njegovu pravu na jednostrani raskid ugovora pravo potrošača na jednostrani raskid ugovora prestaje tek po isteku 12 mjeseci od isteka roka od 14 dana.
Ako ne znate koja su vaša prava, kako ih ostvariti, ako mislite da ste u pokušaju da ih ostvarite ostali oštećeni, obratite se nama. Javite nam što vas muči, a mi ćemo umjesto vas pitati institucije, češljati zakone, inzistirati na odgovorima i pokušati doći do rješenja. I pomoći vam. Jer ako imaš pravo - ostvari ga.
Svoj problem pošaljite na reporter@novatv.hr