Prosvjed zbog zabrane predstave Olivera Frljića u Sarajevu (Foto: screenshot YouTube)
Prosvjed zbog zabrane predstave Olivera Frljića u Sarajevu (Foto: screenshot YouTube)

Frljićeva predstava izazvala je niz kontroverzi, a protivnici tvrde da vrijeđa vjerske osjećaje katolika i muslimana.


Publika sarajevskog kazališnog festivala MESS jučer navečer izborila se za ulazak na predstavu "Naše nasilje i vaše nasilje" u režiji hrvatskog redatelja Olivera Frljića, iako je direkcija festivala ranije odlučila kako će se predstava igrati tek za članove žirija jer je navodno primila prijetnje nakon zahtjeva da se ona skine s repertoara.  

"Hoćemo predstavu", uzvikivali su iz skupine okupljene ispred Narodnog kazališta u Sarajevu gdje se publika s kupljenim ulaznicama okupila unatoč najavi da će predstava iz sigurnosnih razloga biti odigrana iza zatvorenih vrata.

Odigravanju predstave ranije su se usprotivili iz Hrvatskog kulturnog društva "Napredak" te iz nekih bošnjačkih udruga uz tvrdnje kako ona vrijeđa vjerske osjećaje katolika i muslimana. "Napredak" je priopćio kako je Frljićeva predstava blasfemična te da se u njoj ne radi o umjetničkoj provokaciji nego o pukom vrijeđanju osjećaja građana i vjernika.

"Ovo vrijeđa u prvom redu katolike, ali i muslimane jer izruguje bitni sadržaj vjere te nešto što je ljudima sveto na primitivan i vulgaran način predstavlja", objavila je Katolička tiskovna agencija Biskupske konferencije BiH (KTA).

Kazalište okruženo policijom

Direkcija MESS-a stoga je odlučila dva sata uoči izvedbe ograničiti pristup u dvoranu Narodnog kazališta, a to su obrazložili činjenicom kako su primili brojne prijetnje te kako gledateljima ne mogu jamčiti sigurnost. Bez obzira na najavu deseci osoba s kupljenim ulaznicama došli su pred kazalište okruženo policijom kako bi prosvjedovali, kako su ustvrdili, protiv nametanja cenzure i zastrašivanja. 

Nakon kraće prepirke s organizatorima festivala, zabrana ulaska u dvoranu ipak je povučena, a direktor MESS-a Nihad Kreševljaković je entuzijastičnoj publici mogao poručiti samo kako im ne može jamčiti sigurnost.

"Ljudi koji imaju kartu mogu ući na osobnu odgovornost", kazao je Kreševljaković. Brojni sarajevski glumci su isto tako došli poduprijeti izvedbu Frljićeve predstave.

Prosvjedima građana pridružili su se i iz Naše stranke (NS) koja je na proteklim lokalnim izborima ostvarila veliki uspjeh u gradskim općinama Sarajeva.

"Očevidni politički pritisak"

"Organizatori festivala moraju zajedno s MUP-om preuzeti odgovornost i prestati podlijegati očevidnom političkom pritisku. Pozdravljamo građane koji su, 'na vlastitu odgovornost' kako kažu organizatori, došli gledati predstavu, i na ovaj način stali u obranu slobode izražavanja i okupljanja u Bosni i Hercegovini", stoji u priopćenju Naše stranke iz koje ističu kako se ne može dopustiti da vjerske skupine određuju što će se prikazivati u kazalištima.

Direkcija festivala u priopćenju je istaknula: "Prijava dostavljena Tužilaštvu Bosne i Hercegovine od strane kardinala Vinka Puljića, nadbiskupa Vrhbosanskog, kao i napisi u hrvatskom tisku, koje su mediji u našoj zemlji neodgovorno prenijeli, proizveli su val dezinformacija o predstavi reditelja Olivera Frljića, a u kojima se autor i predstava lažno optužuju za bogohuljenje i vrijeđanje vjerskih osjećaja kršćana i muslimana u BiH. Time je praktično dovedena u pitanje sigurnost publike Festivala MESS".

Predstava je izazvala kontroverze i u Poljskoj, gdje je ranije izvedena, a tamošnje je građane, naročito političare, najviše uzrujala scena u kojoj gola žena glave pokrivene hidžabom iz spolovila izvlači poljsku zastavu. Tu je i erotizirani ples uz melodiju "Tihe noći" i pojava Isusa Krista, koji je, okrunjen trnovom krunom, razapet na križu sastavljenom od kanta za benzin.

Uz to, većina glumaca u predstavi nastupa bez odjeće.

Predstava je nastala u međunarodnoj koprodukciji nekoliko europskih kazališta i festivala, koju uz riječki HNK čine HAU Hebbel am Ufer iz Berlina (Njemačka) kao inicijator projekta, Wiener Festwochena iz Beča (Austrija), Slovensko mladinsko gledališče iz Ljubljane (Slovenija), Kunstfesta iz Weimara (Njemačka), Zürcher Theater Spektakel (Švicarska) i sarajevski Festival MESS (BiH), uz podršku German Federal Cultural Foundation (Njemačka). (D.B./Hina)