Dvosmisleni odgovori, nevažne stvari iz gramatike, pitanja i teme koje uopće nisu bile u katalogu za višu razinu - sve su to prigovori maturanata koji po društvenim mrežama iskazuju svoje veliko nezadovoljstvo. Brojne poruke stigle su i u našu redakciju.
>> Ministar se obratio maturantima na svom Facebook profilu
'Ja sam maturantica koja je odlična učenica i kojoj je škola uvijek na 1. mjestu. Kad sam pogledala katalog za višu razinu nisam smatrala da će mi to biti problem jer je ipak to gradivo koje smo učili. Cijelu godinu sam se intenzivno pripremala, a kada sam došla na ispit ugledala sam neku lijevu pjesmu Tina Ujevića za koju sam sigurna da ni on ne zna što je značila. Pokušavala sam odgovoriti na pitanja, trudila sam se, čitala pjesmu 100 puta, ali je nisam shvaćala.
>> U školama diljem Hrvatske počelo polaganje državne mature
Pitanja su bila dvosmislena, kao primjerice, zašto je Edip otišao kod proročice odgovor može biti i da je želio spasiti grad, ali i da je želio saznati tko je ubojica kralja Laja! ŠTO DA JA TU TOČNO ODGOVORIM?
Kako im samo nije neugodno, prvih 20 minuta sam pokušavala shvatiti jesam ja možda pogriješila pa umjesto
razine hrvatskog jezika prijavila mađarski, a kad sam shvatila da nisam pokušavala sam nekako na silu, u muci riješiti ispit nadajući se prolazu. AKO VAM JE U CILJU DA SVI POPADAMO I NE UPIŠEMO FAKULTETE ONDA VAM STVARNO SVAKA ČAST I DRŽAVI I VLADI I MINISTARSTVU I SVIMA! Držim
fige svima nadamo se svi prolazu i upisu na fakultet jer kako se kaže nada umire zadnja', napisala nam je ova maturantica na našoj Facebook stranici.
Javio nam se i nezadovoljni maturant jedne strukovne škole. Kaže, ispit je potpuno prilagođen gimnazijskom programu, a ne onom strukovnih škola. '15 minuta sam gledao što uopće pišem. Gledam očima zadatak po zadatak i ne mogu vjerovat. Ispit državne mature iz hrvatskog jezika A razina je totalno, u svim segmentima, prilagođen gimnazijskom kurikulumu. Pod tim smatram zadatke tipa prijevod neke latinske riječi, konkretno riječ vers iz Ujevićevog Oproštaja. Da nije Gibonnija i njegove pisme Libar ('Dajem ti verse i note..') ne bih znao da vers ustvari znači stih.
'Gramatika, njezina problematika i razrješavanje su taman predviđeni za studenta pete godine Filozofskog fakulteta koji za diplomski rad ima zadatak kompletnog analiziranja svih polja fonologije, fonetike i morfologije. Stvar je u tome, što je 95 posto nas prvi put čulo za simploku i i jedačenje, neka glasovna promjena.
>> Maturanti spremni za najvažniji ispit koji će im odrediti budućnost
Kontraargumenti koji se nameću - zašto sam ja, koji sam iz stručne škole, pisao A razinu? Zato što mi ministar tvrdi da ja i gimnazijalac možemo rješavati oboje, i višu, i nižu razinu, te da su oboje nama prilagođeni, samo ovisi o tome koliko smo se spremali. Notorna LAŽ', rekao nam je maturant.
Razni komentari na istu temu našli su svoje mjesto i na Facebook stranici maturanata generacije 2011./2012.
'Ovo danas sa hrvatskim jezikom je bilo katastrofa, objavljen je ispitni katalog, a niti jedno pitanje nije bilo iz njega. Za što smo se mi svi onda pripremali? Na primjer, danas su bila 2 dalmatinska teksta i onda u pitanju pitaju što znače riječi. Kako da to Slavonci, Zagorci znaju i obrnuto. Svi smo imali velika očekivanja i puno smo truda uložili, a kad vidimo takvo nešto niti imamo više volje za ostale ispite niti faks', jedan je od komentara.
'Prelagan test, za esej očekujem temu iz čehoslovačke književnosti'
Maturanti se žale kako uopće nema razlike između osnovne i više razine ispita iz hrvatskog jezik. Kažu, odgovori su dvosmisleni, a iz gramatike se ispituju nevažne stvari. 'Traže da znamo nazive planina i posuđenice iz češkog jezika, a pola ljudi ne zna osnove. 'Da nisam učila ne bih se usudila komentirati, ali viša razina je bila drastično teža od mature prošlih godina. Sramotno velika razlika', rekla je jedna maturantica.
'Imala sam osjećaj da pišem ispit hrvatskog jezika na fakultetu, a ne maturi', rekla je maturantica, dok je drugi učenik komentirao da su mu 'oči ispale na svako pitanje'. 'Završila sam jezičnu gimnaziju sa 4 sata hrvatskog tjedno i puno lektira, da me netko digne u ponoć znam sve i oni mene pitaju poduđenice', komentar je jedne maturantice.
'Očito im je u cilju da ova generacija ne upiše nijedan faks. Ovo je masakar bio danas, pročitao sam i Edipa i Kafku i skoro sve tekstove što su bili i svejedno sam morao ići taktikom sretnog slova. Treba neki prosvjed organizirati.'
'Ne znam u čemu je stvar, ali ova državna matura nije bila napravljena da se provjeri znanje povijesti hrvatskog i svjetske književnosti. S obzirom na prošlogodišnju, maturu gdje se trebala odrediti rima i odgovoriti koji je glavni lik je u rangu osnovne škole, a ovdje se javljaju ljudi s Filozofskog fakulteta koji nikad za neke stvari nisu čuli. Toliko o našoj budućnosti', rekla nam je jedna čitateljica, također maturantica.
'Mislim da ovo nitko nije očekivao pa ni profesori koji su nam tijekom godina znali napomenuti što bi se moglo naći na ispitu državne mature. Prelagan test, za esej očekujem temu iz čehoslovačke književnosti', poručili su sarkastično maturanti i zaključili - ostaje utjeha da je većina loše napisala.
Kakve veze ovo ima sa znanjem hrvatskog jezika?
Poštovani,
učenica sam jedne od najboljih gimnazija u Zagrebu. Prolazim s 5 i za tu sam se ocjenu dobro trebala namučiti. Razrednica nam je profesorica hrvatskog jezika i sve četiri godine nas je dobro "drilala". Nisam jedna od onih koja je prelistala skriptu dva dana prije mature s očekivanjem da ću imati 80%. Pripreme sam pohađala pola godine,kako u Pomaku tako i u školi,ne zato jer sam lijena sama naučiti i očekujem servirane informacije,nego jer sam se htjela što bolje pripremiti za ovogodišnju maturu.
A onda sam došla na tu istu maturu i ostala blijedo gledati. Kakve veze ovo ima sa znanjem hrvatskog jezika?! U redu, nije sve u štrebanju,treba malo i mućnut glavom i razmisliti. Ali kako odabrati ispravan odgovor,kad su dva smiješno kriva,a dva su točna,ali eto jedno je očito malčice točnije. Ili ispravnog odgovora uopće nema. (npr. u svim knjigama i čitankama pojava halucinacija i iluzija obilježje je nadrealizma,no mi taj odgovor nismo imali ponuđen,kao i što je Crni mačak pripovijetka,ali ni tog odgovora nije bilo).
A to što velika većina ne zna tko je napisao Zlatarevo zlato?
Je li zaista bitno da ja znam koliko ljudi je bilo na brodu i kakve su tehnike ribarenja u 16. stoljeću? Gospodin Sirovatka se na to pitanje stalno izvlačio već dosadnim odgovorom da je to "čitanje s razumijevanjem". Možda,ali ne bi li se u njemu trebale provjeriti i stvari neke opće kulture? To što velika većina djece ne zna tko je napisao Zlatarevo zlato,ili kada je napisana Bašćanska ploča, to ništa? Ali nek ja znam što znači vers (hvala Gibonniju). Jer će me za koju godinu kada ću ispunjavat prijavnicu za posao sigurno pitati "Molimo vas zaokružite točan odgovor: koliki je maksimalan broj ljudi koji stane u lađu,a da ona ne potone. Uračunaj i masu trave koja im je potrebna za ribolov."
A to što će se velika većina sramotiti nepoznavanjem pravilnog pisanja "č,ć,ije,je" ili neće znati pravilno napisati ime ulice u kojoj žive ili škole koju su pohađali!? Znate li vi što je to inkunabula i kada je prva izdana? Tko je i kada izdao prvu hrvatsku gramatiku? Ne? E pa ja znam,očito sam u zabludi smatrala to bitnim za maturu. Eh, glupa ja.
Prošlogodišnju maturu sam riješila u 25 minuta s dva netočna odgovora, i to prije svih priprema i učenja. I ne,nisam očekivala identičnu na ovoj maturi. Ali dajte se ustalite i dogovorite oko težine mature.Meni je više dosta da smo mi pokusni kunići!
Da,sad će se ministru hitno dostaviti test,koji će on riješiti. Uz pomoć svoja 93472 stručnjaka. I proglasit ga smiješno riješivim,a nas generaciju lijenih maturanata koji su ogorčeni,jer nijedna informacija nije procurila na internet,a matura nije identična prošlogodišnjoj. Da knjigu nisam otvorila,da moji roditelji nisu potrošili novce na moje pripreme,test bi jednako riješila,jer ovo nema veze sa znanjem. I umjesto što sam ja i subotu i nedjelju provodila na pripremama,mogla sam partijati po vani. Isto bi mi bilo.
Zafrina Sumrak
Žalim nas sve jer je došlo do toga da nismo sigurni o prolazu mature uopće
Učenica sam strukovne škole, prolazim sa odličnim uspjehom i polagala sam osnovnu razinu (niža razina ni ne postoji) ispita. Iz priloženog vidim da većina ni ne shvaća postojanje te osnovne razine i da ih isto tako jako puno priča nebuloze po pitanju strukovnih škola i gimnazija.
U svoju sam školu preselila u drugom razredu. Prije toga pohađala sam opću gimnaziju u Istri, a u svoju sam školu prešla kada sam bila stopostotno sigurna čime se želim baviti u životu i moj prelazak nije imao apsolutno nikakve veze sa prijašnjim ocjenama ili 'lakoćom nove škole' već isključivo sa vjerovanjem da će me nova škola dovoljno dobro pripremiti za fakultet u istoj struci, i jest. Dovoljno o tome govori i to da sam iz Istre preselila u Zagreb, sama, što je bila prilično velika žrtva mojih roditelja i mene i između ostalog i to je razlog zašto sam se trudila i pripremala kao za cijelo moje školovanje tako i za ove ispite te se neugodno iznenadila u svakom mogućem smislu.
U programu naše škole imali smo tjedno 4 sata hrvatskog jezika i 3 sata engleskog jezika sve 4 godine te 2 sata matematike prve dvije godine.
Matematiku sam spomenula samo zato jer ne mogu napisati ovo pismo za koje postoji mogućnost da postane javno, a da ne kažem da su na sastanku učenika i ljudi iz NCVVO-a bez obzira na našu satnicu (a vjerojatno i ostalih strukovnih škola), dotična gospoda iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, na upit učenice iz Škole za primjenjenu umjetnost i dizajn za ispit iz matematike za nas koji matematiku nemamo sve 4 godine, odmahnula, podsmjehnula se i odgovorila ovim riječima: TO JE OTVARANJE DRUGE TEME. Nakon tog odgovora i takvog odnosa nadređenih prema učenicima 70% učenika se ustalo i otišlo iz prostorije. Toliko o pristupačnosti.
Što se tiče hrvatskog jezika, barem koliko ja znam, satnica nam nije manja od bilo koje (osim eventualno jezične) gimnazije u Hrvatskoj. Uz to, predmet nam je predavala profesorica, gospođa koju svatko može samo sanjati da ju ima za profesora te koja se maksimalno potrudila naučiti nas predmet, pojačala je broj lektira, obraditi cijeli nastavni program sa nama, pisati sve ogledne ispite, pisati školske ispite na principu DM. Čak je provela probni ispit DM više i osnovne razine unutar škole koja je bila profesionalno izvedena u svakom segmentu (od učionica, podjele učenika, dežurnih profesora, trajanja ispita, pristupanja ispitu, osobnih iskaznica, ispravljanja, pa čak i glupih omotnica koje se jedva otvaraju). Čak je svaki učenik napisao sve eseje svih lektira sa popisa koje je ona ispravila i dala nam savjete i evenetualne kritike i pohvale. Dakle, potrudila se maksimalno nas pripremiti za ispit, a da ne govorim o pripremama i instrukcijama koje smo pohađali izvan nastave te o njihovoj cijeni.
Usudit ću se reći da je ispit i VIŠE i OSNOVNE razine bio krajnje nekorektan. Podržavam svaki negativni komentar učenika i razočarana sam i neugodno iznenađena ispitom.
Ne osporavam komentare ostalih čitatelja na to da se mnogi nisu pripremili, a sada se žale. Ima i toga, jaaaaako puno toga, ali isto tako smatram mjerodavnima moje kolege i sebe koji smo se zaista pripremali, učili, čitali, plaćali instrukcije, pripreme i trudili se da se žalimo na ispit.
Odabrala sam osnovnu razinu ispita iz razloga što nemam ambicije upisati fakultet u Hrvatskoj, a isto tako pripremam maturu i ostale ispite za studij vani, te sam smatrala da mi DM nije potrebna, ali ipak sam je htjela položiti tim više što sam smatrala da bih osnovnu razinu s obzirom na pripreme i poznavajući samu sebe trebala položiti sa velikom lakoćom.
Smatrajući, opravdano, sebe i svoje kolege učenicima koji imaju znanje i načitani su (osnovnu razinu su odabrali i ostali odlicni ucenici jer njihov budući fakultet to i traži, to vam je valjda jasno), žalim nas sve jer je došlo do toga da nismo sigurni o prolazu mature uopće, dakle, ne govorim o tome da nas ne zadovoljavaju četvorke, kako je rekla gospodična sa PMF-a.
Ne znam koji je cilj bio sastavljačima ispita, ali to da su oba ispita bila pre teška nije sporno.
Pitanja izvan ispitnog kataloga
Dvosmilena pitanja, četverosmisleni odgovori, nebitnost informacija, pitanja izvan školskog programa i moram naglasiti IZVAN ISPITNOG KATALOGA, različitost ispita u svakom smislu od prijašnjih (osim toga kako su koncipirani zadaci, zadaci višestrukog izbora, popunjavanja itd.) te nepoznati tekstovi, a i neki autori. Isto tako, bilo je i pitanja na kojima točan odgovor ni nije bio ponuđen. Pre kratko vrijeme za rješavanje ispita, kako je jedan kolega naveo, minuta po odgovoru, samo su neki od problema koji su se pojavili u jučerašnjem ispitu.
Dakle, čitatelji dragi, problem ispita nije toliko površan i pre olako ga shvaćate. Nije toliki problem u polaznim tekstovima, u riječi 'vers', u boji Juditinog prstena ili broja ljudi na Titaniku.
Problem je u odskakanju od ispitnih kataloga, a isto tako i školskog programa. Osjećamo se prevarenima i došlo je do toga da odlični učenici ne znaju o čemu rješavaju ispit, da igraju na sreću, bubaju odgovore, razočarani su u same sebe, a neki ni ne žele pisati ispit uopće.
Ja svoju pripremu za ispit i svoje znanje uopće ne želim dovoditi u pitanje i zato sam se usudila napisati ovo jer nisam jedan od onih koji nisu mrdnuli malim prstom da bi nešto znali, a sada se žale.
Ne znam što nas sutra čeka, ali u svakom slučaju želim svima puno sreće!
Sara
Ukoliko ste i vi imali slična iskustva s polaganjem državne mature javite nam se na mail moj.report@novatv.hr ili na našu Facebook stranicu.
Pratite najnovije vijesti bilo kada, bilo gdje. Pratite nas na Facebooku i Twitteru. Pratite DNEVNIK.hr putem iPhonea i ANDROID mobilnih uređaja.