Prema neslužbenim projekcijama, o kojima je prvi javio Dnevnik Nove TV, cijena litre eurosupera bi mogla porasti za 71 lipu te bi iznosila 14,20 kuna, dok bi cijena litre eurodizela porasla za gotovo kunu i pol te koštala 14,52 kune.
Pročitajte i ovo
Dobra vremena
Sjećate li se koliko smo litru goriva plaćali 2020. godine? Objavljena zanimljiva tablica
Pročitajte i ovo
Galopirajuća inflacija
Šokantan skok cijena goriva? "Ući ćemo u začarani krug i pitanje je kako izaći"
Realiziraju li se te projekcije, bit će to značajan udarac na standard građana. Iako je ministar financija Zdravko Marić ustvrdio kako je prostor za intervenciju države sužen, realno je za očekivati da će Vlada reagirati. Pitanje se stoga nameće - što Vlada može učiniti? Teoretski, Banski dvori imaju četiri opcije, a svaka od njih ima svoje prednosti i nedostatke, donosi Jutarnji list.
OPCIJA 1: Zamrzavanje maloprodajne cijene goriva
Zamrzavanje maloprodajne cijene, i to na relativno niskoj razini, rješenje je koje bi Vladi kratkoročno donijelo najviše podrške od strane vozača, ali bi u duljem roku donijelo i najviše problema. Naime, takav model gotovo bi sigurno doveo do golemih gubitaka kompanija koje se bave prodajom naftnih derivata jer bi svako poskupljenje nabavne cijene goriva morale kompenzirati iz vlastite marže.
OPCIJA 2: Daljnje smanjenje trošarina
Ovo je opcija koju Vlada može najjednostavnije implementirati i za koju je najrealnije očekivati da će biti poduzeta. Ipak, efekti čak i maksimalnog mogućeg smanjenja trošarina nisu dovoljni da bi značajnije utjecali na cijenu. Minimalne dopuštene trošarine na goriva prema europskoj regulativi iznose 2,45 kuna po litru dizela i 2,69 kn za benzin. Ukratko, to znači da bi smanjenjem trošarina na tu razinu s finalne cijene goriva bilo oduzeto 25 lipa po litri benzina, odnosno 45 lipa po litri dizela.
Pročitajte i ovo
CIJENE GORIVA
Plenković objavio nove cijene benzina i dizela, a što je s onima koji voze na plin? Stigli neslužbeni podaci, vijesti nisu dobre
Pročitajte i ovo
SLIJEDE PREGOVORI
Je li odzvonilo benzincima i dizelašima? Europski parlament podržao prijedlog koji bi mogao promijeniti sliku Europe
OPCIJA 3: Uvođenje plivajućeg PDV-a
Drugi "prihodovni stup" preko kojeg država može izravno utjecati na cijene jest PDV. S obzirom na to da apsolutni iznos tog poreza koji država ubere raste kako raste i porezna baza (nabavna cijena derivata), pojedini stručnjaci već dugo zazivaju uvođenje modela po kojem bi se stopa PDV-a na gorivo automatizmom prilagođavala visini nabavne cijene goriva, tako da bi država ostvarila porezne prihode koje je planirala u proračunu, ali ne i više od toga.
OPCIJA 4: Intervencije za ciljanu zaštitu domaćih potrošača
Na koncu, ostaje i mogućnost da se na određeni način ciljano subvencioniraju samo domaći potrošači. Radi se o vrlo skliskom terenu, s obzirom na vrlo strogu regulativu zaštite potrošačkih prava i tržišnog natjecanja na zajedničkom tržištu EU. Jedan takav model Hrvatska već provodi kod poduzetnika u čijim troškovima cijena goriva predstavlja važnu komponentu, kao što su autobuseri ili cestovni prijevoznici tereta. Njima se refundira razlika između aktualnog važećeg i minimalnog dopuštenog iznosa trošarina, piše novinar Jutarnjeg lista Marko Biočina.