Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Đuro Đaković, ime je koje se u Slavonskom Brodu izgovara s nostalgijom. Prije dvadesetak godina ovaj je industrijski div zapošljavao oko 14.000 ljudi.


Proizvodni potencijali ove tvrtke bili su ogromni. Mostovi, industrijska postrojenja, kotlovi, željeznička vozila. U svemu je ovome Đuro bio među vodećima. U industrijskoj zoni veličine 100 hektara danas posluje 20 tvrtki pod imenom Đuro Đaković. Njih 12 je privatizirano, zadržale su samo ime i posluju vrlo dobro, što potvrđuje i direktor proizvodnje u tvornici energetskih postrojenja Đuro Đaković, Anto Aščić: 'To govori sam naš budžet, koji je ove godine negdje oko 75 milijuna eura, a samo prije pet, šest godina bio je 12 milijuna eura. Prije rata bio je negdje oko pet milijuna.'

Vezani članci Slika nije dostupna Prosvjed radnika Đure Đakovića zbog protugradnih raketa Slika nije dostupna Kosor u Đ. Đakoviću: HV dobiva 126 oklopnih vozila

S druge strane od nekadašnjeg diva ostala je grupacija koju čini Đuro Đaković Holding i sedam društava u kojima je većinski vlasnik. Svi grcaju u problemima, a oko 4.000 radnika koliko zapošljava ne zna što im donosi sutra. Predsjednik Uprave Đuro Đaković Holdinga, Zdravko Stipetić, ističe: 'Opća karakteristika najvećeg dijela programa kojeg mi ovdje radimo je ta da su to ozbiljni industrijski kapaciteti, što znači da nisu namijenjeni za neko malo tržište, pogotovo ne tržište hrvatske i da oni po definiciji moraju biti okrenuti izvozu.'

Tako je prije tri godine Đuro Đaković Holding započeo s izvozom i nakon stagnacije u ratnim godinama, počeo ostvarivati profit. Proizvode se kotlovi, komponente za cementare, šećerane, energetiku, montiraju se industrijska energetska postrojenja. Ipak, najunosnijim se pokazala proizvodnja teretnih vagona, koji svoje kupce pronalaze na zapadnom tržištu. 70 posto od ukupnih prihoda u 2008. čini izvoz. No, Stipetić ističe kako je, pojavom recesije, u zadnja dva kvartala 2008. primijećen snažan pad upita za ponudu s onih tržišta na kojima su radili.

Snovni naši programi u ovom trenutku su oni vezani za vagono-gradnju. Jedini kuapc kojeg imamo u vagono-gradnji, sada dok još nema liberaliziranog prometa, teretnog prometa u Hrvatskoj, je HŽ. U vojnoj proizvodnji, jedini kupac nam može biti MORH Zdravko Stipetić

Strana tržišta zatvaraju svoja vrata i broj narudžbi se drastično smanjuje. Transportni sustav, koji je do sada jamčio najunosniji posao, u nekim zapadnim zemljama bilježi pad prometa i do 30 posto. Đuro Đaković Holding, radi što i većina drugih tvrtki u recesiji - okreće se domaćem tržištu i traži od države da potakne potrošnju. U lipnju bivši ministar gospodarstva Damir Polančec obećava konkretne mjere za spas Đure Đakovića. Nakon četiri mjeseca praznog hoda premijerka Kosor sastaje se s Upravom Holdinga i po prvi puta priča o kakvim - takvim mjerama.

Dakle, jedino hitni poslovi s HŽ-om i MORH-om mogu spasiti Đuru Đaković, no oni su na mrtvoj točki. Treća slamka spasa je Janaf za kojeg Đuro Đaković trenutno gradi dva spremnika na Terminalu Sisak.No, što nakon toga? Iz Janaf-a odgovaraju: 'Sukladno našem planu investicija, u pripremi je natječajna dokumentacija za izgradnju novih spremnika u svrhu povećanja spremničkih kapaciteta na Terminalu Sisak. S obzirom na navedeno, u ovom trenutku nismo u mogućnosti predvidjeti tko će dobiti posao izgradnje novih spremnika budući da natječaj još nije niti objavljen.' Situacija u Đuri Đakoviću je teška. Niti jedno od sedam društava u Holdingu ne vidi izlaz iz ove situacije bez hitnog posla na domaćem tržištu. Samo Specijalna vozila koja su proizvela čuveni tenk M-84, danas proizvode 10 posto svojih kapaciteta, a 90 posto radnika je kod kuće. Ivan Barić iz Udruge branitelja Đuro Đaković ističe: 'Mi ćemo doći u situaciju, i kao država i kao tvrtka, da ćemo imati potrebu raditi i vagone i Janaf i sve skupa, možda nažalost 2011. ili 2010. godine, ali ćemo doći u sutuaciju da to neće raditi Đuro Đaković Holding.'

Uprava Đuro Đaković Holdinga upozorava da je pet do dvanaest za pronalazak rješenja. Od novih narudžbi do zaposlenja kapaciteta treba proći neko vrijeme. Kada bi država i uspjela potaknuti potražnju u ovom trenutku i omogućiti nove narudžbe za Đuru Đaković, pozitivni pomaci vidjeli bi se tek u drugom kvartalu 2010. Ukoliko se rješenje ne pronađe radnici Đure najavljuju ometanje predsjedničkih izbora, kažu da je to zadnje što im je ostalo. Hoće li to Vlada spriječiti nismo uspjeli doznati. Naime, ni tjedan dana od poslanog upita novi ministar gospodarstva još uvijek nam nije odgovorio na pitanje - što će biti s Đurom Đakovićem?

Emisiju Novac gledajte u nedjelju, u jutarnjem terminu programa Nove TV.