Nikola Tesla, jedan od najvećih znanstvenika svih vremena, 'strujni genijalac', kako su ga zvali, s ovim automobilom, u biti, nema nikakve veze. Fizički nikakve, ali idejno - vrlo velike.
I upravo je zato skupina svojevrsnih genijalaca modernog doba, svoj projekt prvog pravog elektro automobila nazvala njegovim imenom. Riječ je o Amerikancima koji su svoje poslovno umijeće kapitalizirali raznim projektima, poput sve prisutnog internetskog plaćanja Pay-Pal, da bi 2003. osnovali kompaniju Tesla Motors. Glavni je cilj bio prilično visoko postavljen – prvi potpuno iskoristivi sportski automobil na struju. Nimalo lak zadatak.
Pročitajte i ovo
energetska infrastruktura
U Ukrajini nakon žestokog napada ponovno najavljena isključenja struje: "Popravljamo štetu što je brže moguće..."
Izvjestio ENTSO-E
Poznat uzrok masovnog nestanka struje u Hrvatskoj i državama regije: Objavljeno tko je krivac
Automobil se trebao pojaviti 2007. godine ali su se pojavili problemi s jedinstvenim mjenjačem s dvije brzine. Na kraju se odustalo od ovog koncepta i u Teslinoj je tvornici napravljen nov jedno-brzinski mjenjač. U periodu dok su u Tesli razvijali mjenjač, baterije i elektro motor, izrada samog okvira i karoserije automobila prepuštena je stručnjacima britanskog Lotusa. To se, kasnije ćete vidjeti, pokazalo kao dobitna kombinacija.
Elektro-motor od 250 konja
Vratimo se elektro-motoru, srcu Teslinog Roadstera. Isporučuje ekvivalent od 250 konja, hladi se zrakom, ali, najvažnije, tu je 375 Nm okretnog momenta dostupnog od nule. Da, nismo pogriješili. Stojite, date gas i automobil poleti puno snagom. I tako je sve do nevjerojatnih 14.000 okretaja u minuti. U praksi to znači kako Tesla Roadster od 0-100 km/h ubrzava za manje od 4 sekunde dok je najveća brzina limitirana na 200 km/h. Dakle, u ubrzanju je tihi Roadster dostojan suparnik super-glasnim Porscheima ili Ferrarijima. Zvuči čudno, zar ne.
Motor napajaju litij-ionske baterije, njih čak 6831, što je ekvivalent od oko 7000 baterija za mobilne telefone. Zauzimaju prostor iza putnika, i njihov je najveći problem što su velike. No, zato ta veličina jamči vrhunsku iskoristivost - 365 kilometara moguće je prevaliti do novog punjenja koje se obavlja kod kuće, pomoću klasične strujne utičnice. No sigurno onda treba puno struje, pomislili ste. Uzmite u obzir cijenu struje i cijenu benzina i sve će vam biti jasno. Tesla za jedno punjenje potroši struje kao jedan hladnjak. Trošak korištenja tako iznosi svega 2 centa na jednu milju.
Cijena 118 tisuća eura
U Americi je već razgrabljeno prvih 600 primjeraka, a idućih 400 se tek treba isporučiti. U Europu ovih dana stiže prvi kontigent od 250 primjeraka, a prodavati će se po cijeni od 118 tisuća eura. Da, nije malo, a još treba i računati s troškom od 13 tisuća eura za nove baterije, ali tek nakon 160.000 kilometara. I upravo je to – kvaliteta, odnosno postojanost baterija, ovdje najveći problem, tvrde kritičari. Oni ističu kako tek treba vidjeti da li će se baterije ponašati kako treba i nakon 30 ili 40 tisuća kilometara ili će početi otkazivati. Slično kao kod baterije mobitela – napunite ju do kraja, no dotrajala baterija već nakon jednog poziva počne pokazivati znakove ispražnjenosti.
40 tisuća eura za elektro-limuzinu
Tesla tvrdi kako je koncept prošao dovoljno testova i kako nema govora o takvim problemima. Toliko su uvjereni u svoj koncept da su nedavno predstavili još jedan elektro automobil. Model S je koncepcijski potpuno različit od Roadstera, još je u fazi prototipa, a na tržište stiže za dvije godine. Klasična je to limuzina, s prostorom za čak 7 putnika. Glavni dizajner, Franz von Holzhausen, napravio je odličan posao, a inženjeri ističu kako će Model S do stotke ubrzavati za manje od šest sekundi. Uz to, ovdje će se primijeniti i novi Quick Charge sistem punjenja s kojim će se baterije napuniti za samo 45 minuta. Dakle, vozite obitelj na more do Dubrovnika, stanete kako biste objedovali i za to vrijeme napunite svoju elektro-limuzinu. Dok drugi toče skupo gorivo i gledaju kako se vrte omražene brojke… Cijena u Americi iznositi će 49.900 dolara, odnosno oko 40 tisuća eura. Prava bagatela u odnosu na Roadster što su i prepoznali ekološki osviješteni Amerikanci, naručivši u tjedan dana više od 500 primjeraka.
E sad, kao i Roadster i Model S će biti potpuno tih. I tu bi mogao biti problem. Jer automobile već desetljećima percipiramo kao objekte koji proizvode buku, čujemo ih i klonimo ih se, kao pješaci ili kao vozači. Mijenjati ćemo navike, nema druge jer su Tesla automobili zaista revolucionarni i, stoga, očekujte više ovakvih automobila na struju. S blagoslovom Nikole Tesle, naravno.