Ovo je ujedno i najekstremniji tečaj jer se održava u polarnim uvjetima – u švedskom Arjeplogu. Ukoliko vam ime ništa ne znači, reći ćemo samo kako je ovo najtraženije mjesto na svijetu za testiranje potpuno novih automobila i prototipova u teškim zimskim uvjetima. Kako to izgleda u stvarnosti, istražila je ekipa Automotiva.
Pročitajte i ovo
Johnny Winter prvi put u Hrvatskoj
Fleiss 29. na NOR-AM utrci u Winter parku
Uz tajna testiranja, s potpuno zamaskiranim automobilima, ovdje je moguće pronaći i zabavu. No naglasak je ipak na sigurnoj vožnji u ekstremnim zimskim uvjetima.
'Neobično je to i, naravno, malo će se bojati, ali strah će nestati odmah prvog dana kada stupimo na led. Krenut ćemo vrlo lagano, sigurnosni standardi dozvoljavaju mnogo toga, a počinjemo s osnovnim vježbama poput naglog kočenja, kada odmah nestaje strah iako ostaje određena doza respekta', objašnjava instruktor Philipp Wänninger.
Osnovne vježbe kočenja su, dakle, zamišljene za razbijanje treme. Jer upravljati moćnim strojem snažnim 420 konja, koje prenosi samo na stražnje kotače - to baš i nije za svakoga. Dio osnovnih vježbi je i upoznavanje s mogućnostima ABS-a na snijegu i ledu.
Najvažniji elementi su, razumljivo, kočenje u slučaju nužde, izbjegavanje prepreke, ali i ono što ide s tim, a to je tehnika gledanja kao kod skijaša – gledati daleko naprijed i, naravno, naučiti pravilnu tehniku skretanja i osjetiti auto.
Instruktor svim polaznicima i teorijski ukazuje na bitne stvari u svakodnevnom prometovanju.
'Kad se želite zaustaviti na semaforu, pokušajte naći grip. Pokušajte voziti gdje nisu vozili drugi automobili, gdje nije sklisko. Pokušajte doći do površine s dobrim prianjanjem. Vaše vam oči govore gdje je ta površina', govori Wänninger.
Primjer zaleđene površine i one prekrivene snijegom pokazuje o čemu je zapravo riječ. Nakon kočenja slijedi vožnja slaloma s kontroliranim preupravljanjem, odnosno s klizanjem stražnjeg kraja vozila. Većina vozača strahuje od stražnjeg pogona upravo zbog ovoga, no uz današnje napredne sustave stabilnosti i, jasno, dobre zimske gume, sindrom nestašnog repa moguće je u potpunosti eliminirati.
S druge strane, neki vozači upravo taj efekt najviše vole kod stražnjeg pogona. Zabava je kažu, zajamčena, a definitivno se može reći da dobro izgleda.
Snijeg ne nanosi štetu
BMW Winter Training Perfection uključuje i vožnju po pravoj rally stazi. I dok relijaši jure s bitno bolje pripremljenim automobilima te, naravno, s pogonom na sve kotače, polaznici tečaja ovdje moraju savladati sve pravilne tehnike na uskom prostoru.
Razumljivo, nekada to nije uvijek moguće pravilno izvesti. No, snježna barijera nije uopće štetna za skupocjeni M3. Uz pomoć užeta, stvar je ubrzo riješena i vožnje se nastavljaju.
'Mogu samo reći – fantastično! Vožnja predstavlja pravo zadovoljstvo, a mislite kako nije moguće savladati sibirske hladnoće ali vrlo brzo se ugrijete dok vozite. Sjajno je to iskustvo', kaže Gerhard Konrad, jedan od polaznika tečaja, a njegov dojam dijele i ostali polaznici ovog tečaja.