U suradnji s tvrtkom Tunnel Holdings Pty Ltd, vlasnikom i operatorom Sydney Harbour Tunela, tvrtka Laservision uspješno je razvila i ugradila radikalan novi sigurnosni sustav za upozorenje koji će pomoći riješiti čest problem vozača koji zanemaruju uobičajene znakove upozorenja.
Podijelite
Laservision sustav stvara iluziju čvrste površine koja trenutačno blokira obje prometne trake. Tzv. Softstop Barrier System proizvodi kvazi-holografski prikaz koji izgleda kao da lebdi u zraku što će zasigurno privući pažnju čak i najnepažljivijih vozača. Stop znak od nekih dva metra visine koji lebdi u zraku teško bi mogao proći nezapaženo.
Ispod luke grada Sydneya, između mosta Harbour i Opere, prolazi Sydney Harbour Tunnel, tunel koji je izvorno sagrađen da bi olakšao protok prometa Harbour mostom. Od samog otvorenja, u tom se tunelu dogodilo više od 10.500 prometnih nesreća od sudara, kvarova vozila, požara i nekoliko slučajeva kada bi netko ostao bez goriva. Zastoji i zatvaranje tunela velik su financijski teret za cijeli grad obzirom da je tunel ključna ruta od predgrađa na istoku grada ka poslovnoj četvrti Sydneya.
Izvršni direktor Sydney Harbour Tunela, Bob Allen, rekao je sljedeće: ''kao upravitelj tunela ja moram moći zaustaviti vozila i spriječiti ih da uđu u tunel...a primijetili smo da tradicionalni znakovi nisu dovoljni.'' Zbog zaštite osoba, sprečavanjem ulaska vozila u potencijalno opasno okruženje, te zaštite infrastrukture, Bob Allen odlučio se na ugradnju Softstop sustava.
Koliko ozbiljni sudari u tunelima mogu biti govori primjeru Mont Blanc tunelu u Francuskoj gdje je živote izgubilo 39 ljudi nakon požara koji je gorio 52 sata. Godinu kasnije u Tauern tunelu u Austriji poginulo je 12 ljudi a u Gotthard tunelu 11. Kad u tunelu izbije požar, vozači i putnici u vozilima nisu samo gledatelji već i potencijalne ako ne i vjerojatne žrtve nesreće.
Takve nesreće inače rezultiraju i velikim infrastrukturnim oštećenjima. Robne rute postaju neprohodne a cijela gospodarstva mogu imati velike gubitke zbog zaustavljanja prometovanja kroz neki od većih tunela, kako u Europi tako i svijetu.
Softstop sustav razvila je tvrtka Laservision koja je financiranje za istraživanje i razvoj sustava dobila od same vlade. Najnovije projekcijske tehnologije testirane su tijekom istraživanja za projekt a inženjeri su provjeravali varijable poput pritiska zraka i vode te niz drugih pitanja tijekom dana i noći ne bi li se uvjerili u valjanost projekta. Nakon tjedan dana testiranja na terenu, sustav je stavljen u upotrebu.
Posao nije bio lak, a inženjeri Laservisiona morali su pronaći rješenja za tehničke prepreke poput pronalaženja pravog omjera mješavine zraka koji je morao biti varijabilan. Morala se pronaći i prava razina pritiska vode i zraka da bi se spriječila izobličenja zbog jakog vjetra.
Druga prepreka bila je da se sustav morao moći prilično brzo aktivirati, točnije za manje od tri sekunde. Trebalo je paziti i na pronalaženje održivog načina rada za što su upotrebljene tehnike za ograničavanje potrošnje vode i sustav recikliranja vode.
Trebalo je odrediti i pravu gustoću ekrana za uspješno projiciranje znakova upozorenja te pronaći načine za poboljšavanje vidljivosti po danjem svijetlu. Cijelo more drugih strategija za brz, precizan i pouzdan rad Softstop sustava razvijene su i primijenjene na ovaj vodeni projekcijski zid da bi se uprava tunela osigurala da sustav uvijek radi kako treba.
Osim zanimljive koncepcije prikazivanja znakova upozorenja na vodenoj zavjesi, ono po čemu je ovaj sustav poseban u odnosu na sve druge i stoga i daleko učinkovitiji jest što se on za razliku od konvencionalnih znakova u perifernom području vida vozača prikazuje ravno ispred samog vozila čime postaje gotovo nemoguće ne primijetiti ga.
Bob Allen također se prisjetio situacije kad je u tunelu jednom izbio požar a vozači su zanemarivali znakove upozorenja, statične i svjetlosne, te nastavili voziti u tunel ravno u vatru. Ti su vozači bili izloženi dimu i otrovnim parama iz požara a još su više pogoršali situaciju kad su se počeli okretati (u jednosmjernom tunelu) da bi izašli iz tunela vozeći u krivom smjeru prema drugim nadolazećim vozilima.
Osim ovakvih ozbiljnih situacija u kojima nerijetko dolazi do ozljeda vozača i putnika, Softstop ima i druge vrlo korisne benefite. Da je na vrijeme postojao ovakav Softstop sustav u Sydney Harbour tunelu, spriječile bi se nesreće gdje vozači kamiona zanemarivanjem visinkog ograničenja uzrokuju nesreće i ozbiljne zastoje u prometu. Nešto što inače traje 2 sata riješilo bi se unutar 10 minuta. Time se ostvaruju i značajne uštede za cijelu zajednicu.
Iako Softstop sutav vozačima postavlja vrlo jasnu i očiglednu poruku da se zaustave, vodena zavjesa ipak omogućava ljudima i pripadnicima hitnih službi da prođu kroz znak upozorenja bez ikakvog problema što je također dobro u situacijama kad vozač ne uspije zaustaviti vozilo u nekom razumnom vremenu.
Bob Allen iz uprave tunela smatra da se Softstop sustav može koristiti i za mnoge druge stvari poput podzemnih garaža, zgrada, ski liftova i rudnika. Allen tvrdi da je ovaj proizvod prikladan za sve primjene u kojima postoji potreba za informiranjem ili upozoravanjem ljudi na potencijalno opasno okruženje, uključujući nesreće, požare ili opasnost od udisanja toksičnih plinova.
Koliko god zna biti smiješno gledati vozače koji zanemaruju visinska upozorenja (pogotovo što u većini slučajeva nema teških ozljeda po ljude već samo materijalne štete) još je veća fora vidjeti ovakva pametna i vizualno atraktivna rješenja za sprečavanje takvih nezgoda.