Potrošnja od 5,0 litara, 4,9 litre, 4,5 litre – tko nudi manje? Ne, ovdje ne govorimo o laganim malim automobilima s dvocilindarskim ili trocilindarskim motorima nego o reprezentativnim modelima gornje klase s programom ugađanja u klasi vozila s oko 180 KS. Otkrivamo tko je najštedljiviji u svijetu rabljenih.
Pročitajte i ovo
INSIDER
Automobilske predrasude - što ljudi misle o vama ako vozite BMW, Fiat ili Hondu?
VRUĆI METAL
Svi novi automobili s Frankfurt International Motor Showa
Ovo dobrodošlo natjecanje započeo je Mercedes svojim tzv. čudesnim dizelašem još početkom 2009. godine kad je E 220 CDI zablistao normiranom potrošnjom od samo 5,3 litre dizela na 100 kilometara. Ubrzo potom uslijedio je BMW reklamirajući 4,9 litara za 520d. Zbog toga je i Audi gurnuo A6 2,0 TDI ispod magične oznake od pet litara.
Naravno, Mercedes je morao nešto poduzeti. Daimler je u međuvremenu E 220 CDI spustio na pet litara, no u dosadašnjim usporedbama 520d je uvijek uspijevao zasjesti na vrh.
Usprkos tome BMW nije spavao na lovorikama nego je oglašavao novi rekordni krug: uz nadoplatu nudio je Efficient Dynamics Edition. Optimiziranim nadzorom motora, preporukama za ranije prebacivanje u višu brzinu, podesivim aerokotačima i ponajprije duljim prijenosom šestog stupnja (1:3,077 umjesto 1:3,385) normirana potrošnja 1,7 tone teškog modela s četverim vratima trebala bi se spustiti na 4,5 litre. To odgovara emisiji od 119 grama CO2 po kilometru.
No koliko papirnati podaci doista vrijede? Ispunjavaju li tri limuzine svoja obećanja o potrošnji u praksi? Auto Bild je to provjerio, ne samo na normalnom testu potrošnje nego dodatno i na posebnoj štedljivoj vožnji.
KOLIKO KOŠTAJU?
Rezultati su doista fantastični. Sva trojica su čuda od dizelaša i umjetnici štednje. BMW nije obećao (mnogo) previše: pri normalnoj vožnji s udjelom punog gasa na autocesti 520d je gutao 5,6 litara, a kod svjesno štedljiva načina vožnje samo 4,8 litara.
Time se nalazi vrlo blizu svoje laboratorijske vrijednosti. Uz aktualne cijene dizela to znači oko 42,81 kunu čistih troškova goriva na 100 kilometara. Audi i Mercedes moraju priznati pobjedu akrobatu štednje iz Münchena. Obojica izgaraju više dizela i premašuju tvorničke podatke u većoj mjeri od BMW-a. Usprkos tome štedljiviji od naših testnih kandidata nije ni jedan drugi teški prestižni model.
Dok su tri poslovna bombardera bili novi, kupac je morao zagrabiti duboko u svoj džep, međutim, s dolaskom njihovih nasljednika, cijene rabljenih su uvelike srozane. Kao nov najjeftiniji ulazak u gornju klasu nudio je Audi, dok u svijetu rabljenih ta titula pripada BMW-u - dobar primjerak se može kupiti za malo više od 140.000 kn. Mercedesovi kupci tradicionalno plaćaju pozamašnu nadoplatu, što u konačnici najviše odlazi u prilog kupcima rabljenih., koji za svega 150.000 kn. dobivaju velik, reprezentativan i odlično opremljen automobil, ali se moraju pomiriti sa slabostima udobnosti.
ŠTO NUDE?
Kod kvalitete i svakidašnjih vrlina poput ponude prostora, obujma prtljažnika te nosivosti vlada jednakost. Samo kad vozi s prikolicom Audi s prednjim pogonom (priključno opterećenje 1600 kilograma) ima nedostatke u odnosu na ostalu dvojicu stražnjepogonaša (2000/1900 kilograma).
U konstrukcijskim detaljima BMW pokazuje najviše rafiniranosti. Tako testno vozilo s opremom za ugodan ulazak otvara prtljažnik ciljanim korakom ispod stražnjeg dijela bez ikakva dodirivanja – vrlo praktično ako vozač dolazi iz supermarketa ruku punih vrećica. Osim toga, govorno upravljanje u 520d prihvaća informacije o cilju, uključujući i kućni broj, i radi brže nego u Audiju ili Mercedesu – upravo te male nijanse doprinose da BMW tehnički jače blista od dvojice suparnika.
Ni automatizirani sustav poziva u pomoć nije na raspolaganju u Audiju i Mercedesu, ali bi se usprkos tome BMW trebao popraviti kod sigurnosne opreme. Važna Mercedesova prednost: sa 11,30 metara E-klasa ima najmanji krug okretanja.
KAKO SE VOZE?
Kad je riječ o udobnosti vožnje, sve govori u korist 520d. Testno vozilo opremljeno elektronski podesivim amortizerima nudi širok spektar između zaoštrenog dinamičkog programa (Sport+) i suverenog osjećaja krstarenja (Comfort+).
Usto dolazi serijska postavka Eco-Pro u kojoj si oduška daju štedljivi vozači. Opreznom vožnjom BMW-ov pilot skuplja bonus kilometre. Plave znamenke na zaslonu pokazuju kako se doseg povećava u odnosu na normalnu vožnju. To je zgodna igračka s odgojnim učinkom. Nasreću, štedljivi 520d time ne postaje spor. Zbog duljeg prijenosa najviša brzina raste za čak četiri kilometra u usporedbi s običnim 520d, do brzine od 231 km/h. Druga strana medalje: kod ubrzavanja, posebno u beskonačno dugom šestom stupnju prijenosa, BMW ostaje iza A6 i E-klase.
"Kod prostranosti, prtljažnika i nosivosti vlada jednakost"
U ovoj usporedbi Audi jedini nastupa sa zračnim ovjesom, ali ne oduševljava. Djeluje živahno i okretnije od 520d i E-klase, no neravnine na cesti previše nefiltrirano prodiru u kabinu.
Još jedan plus Audija jest akustično staklo. Ono blokira neugodnu buku vožnje, pa se pri ubrzavanju probija ugodno metalni zvuk motora koji gotovo da ne zvuči kao dizelaš. Tu su inženjeri za akustiku obavili odličan posao.
Kao i 520d, A6 raspolaže programom Effizienz i daje vozaču savjete za štednju, no njegov se dizelaš pokazuje manje štedljivim. Sa 6,6 litara (normalna vožnja) i 5,2 litre (štedljivi krug) A6 TDI guta najviše, premda je najlakši zahvaljujući aluminijskoj karoseriji.
Teži Benz ima sedam konjskih snaga manje, jednako dobro sprinta, postiže istu najveću brzinu i štedi više goriva. No istinski užitak u vožnji ne može ponuditi. Posebno u području viših okretaja njegov biturbo četverocilindraš postaje hrapav, glasan i tek nevoljko ubrzava. Kao i Audi, reagira previše nervozno na manje neravnine, a karoserija postaje nemirna. W212 kao izrazito konzervativna E-klasa nije uspio privući kupce, što je priznao i sam Mercedes, a čak ni dva redizajna nisu uspjela u potpunosti spasiti stvar.
ZAKLJUČAK
Štedljivi dizel, to ne zvuči kao zabavni dizel. Pogrešno! Sve tri njemačke limuzine iz male količine goriva izvlače mnogo užitka vožnje. Glede agilnosti A6 je nijansu bolji od nešto snažnijeg BMW-a. 520d ima najviše konjskih snaga, ali istodobno najbolje škrtari s gorivom. Kako je postigao najbolji rezultat i u poglavlju troškova, ponovno osvaja ovo prestižno natjecanje.
FAKTOR UŽITKA
Štednja može pričinjati veselje, što sve tri limuzine dokazuju najkasnije na benzinskoj crpki. Već tijekom vožnje BMW mami svoje vozače programom bonus kilometara: tko vozi štedljivo skuplja dodatne kilometre koje se, kao motivacija, pokazuju na displeju - u tome ima nešto.
I u Audiju svjetlucaju pokazivaći učinkovitosti i isporučuju savjete za štednju. Tko ih slijedi ima čistu savjest i jači osjećaj zadovoljstva sobom.
Mercedes nema takvu komunikaciju, nema udobniji ovjes od A6 i tromije se ponaša u vožnji. Dobar dojam ostavlja snažnim kretanjem, ali što je viši broj okretaja, to pokazuje manje temperamenta. On je tip koji ne voli da ga se ganja. Ponosno nosi zvijezdu ispred sebe i uzda se u svoj nepokolebljiv imidž.
Kad se radi o prestižu marke i BMW je također visoko gore, baš kao i Audi. Atletski oblikovan A6 usprkos dužini od 4,92 metara djeluje okretnije od 520d i E-klase koji ovdje pokazuju male masne jastučiće. Tamo gdje se Audi dopada atletskom dinamikom, BMW može blistati izraženom svojstvenošću. Jedino Mercedes tu otpada.