U utorak se u Lovranu dogodila velika nesreća u kojoj je od posljedica udara kamiona preminula jedna djevojka, dok su dvije ozlijeđene. Zapitali smo se u kakvom su stanju teretna vozila u Hrvatskoj i odlaze li redovno na tehničke preglede.
Na tehničkom pregledu 2023. godine bilo je gotovo 17 tisuća teretnih vozila N2 kategorije (motorna vozila koja prevoze teret mase između 3,5 i 12 tona). 31,43 posto (otprilike 5.300) njih bilo je neispravno, rekao je prometni stručnjak Tomislav Škreblin iz Centra za vozila Hrvatske.
Broj teretnih vozila kategorije N3 (ona koja prevoze teret veće mase od 12 tona) na tehničkom je pregledu bilo je više od 37 tisuća. Od toga je 22,48 posto (otprilike 8 i pol tisuća) proglašeno neispravnim.
Svako vozilo koje sudjeluje u prometu mora jednom godišnje obaviti tehnički pregled i to prije produženja važeće prometne dozvole, a teretna vozila podliježu i dodatnim, periodičnim pregledima čija učestalost ovisi o njihovoj starosti.
Teretna vozila između šest i deset godina starosti moraju otići na periodičan tehnički pregled po isteku šest mjeseci od prethodnog redovnog ili preventivnog pregleda. Vozila starija od deset godina moraju odlaziti na periodične tehničke preglede po isteku tri mjeseca od posljednjeg pregleda.
Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, teretna vozila N2 kategorije u prosjeku su stara 19,32 godine, a vozila N3 kategorije 12,44 godine.
"Svako vozilo koje nema važeći neki od tehničkih pregleda isključuje se iz prometa te se po nalogu službene osobe upućuje na izvanredni tehnički pregled u najbližu stanicu za tehnički pregled“, objasnio je Škreblin.
No, situacija je u stvarnosti, prema vozačima, nešto drugačija.
Predsjednik udruge profesionalnih vozača Convoy Goran Brumnjak rekao je da odlazak vozila na tehnički pregled ovisi o vlasniku vozila, a ne o vozaču.
"Ovo što se dogodilo vozaču kamiona u Lovranu ne ulazi u domenu tehničkog pregleda“, dodao je.
Rekao je i da nije zadovoljan regulacijom tehničkih pregleda, ni stanjem na hrvatskim cestama. "Pojedini vlasnici jako loše održavaju svoja vozila, više su to krpanja, dok su vozači prisiljeni raditi u takvim vozilima“, rekao je objasnivši da vozači odlučuju raditi jer im se često prijeti otkazom.
"Doduše, i pravih vozača sve je manje u Hrvatskoj jer svi odlaze u druge zemlje, gdje su uvjeti bolji, vozila održavana i plaća veća“, zaključio je.