Podsjetnik

Važna promjena za vozače stupa na snagu za nekoliko dana: Za koga se stvari mijenjaju, a za koga ostaju iste?

Ilustracija Foto: Getty Images
Nakon što je pomicanjem za jedan sat unaprijed u nedjelju rano ujutro započelo ljetno računanje vremena, vozilima na hrvatskim cestama, osim mopeda i motocikala, dozvoljeno je gašenje kratkih svjetala, što stupa na snagu ovoga petka, 31. ožujka.

U dva sata ujutro sa subote na nedjelju započelo je ljetno računanje vremena pomicanjem kazaljke sata s dva na tri sata, čime uobičajeno nastupa prestanak obveze vožnje s uključenim barem kratkim svjetlima.

No, Zakonom o sigurnosti prometa na cestama fiksno je propisano razdoblje u kojem na motornim vozilima moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla, i to od 1. studenoga do 31. ožujka ove godine, odnosno do ovoga petka.

Sukladno Zakonu, duga ili kratka svjetla na motornim vozilima ne moraju biti upaljena, osim noću i u slučaju uvjeta smanjene vidljivosti danju.

Pročitajte i ovo Kotač promjena Projekt koji bi mogao promijeniti sve: Stiže jedan od ključnih dokumenata za budućnost prometa u Hrvatskoj

Mopedi i motocikli - upaljena svjetla cijelu godinu

Vozači mopeda i motocikala moraju imati upaljena svjetla tijekom cijele godine, pri čemu vozači bicikala od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću) te u slučaju smanjene vidljivosti na biciklu moraju imati upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj i jedno crveno na stražnjoj strani bicikla.

Izuzetak su mopedi i motocikli, čiji su vozači tijekom cijele godine danju i noću obvezni voziti s upaljenim kratkim svjetlima.

No, zbog bolje uočljivosti vozači motornih vozila mogu i danju voziti s upaljenim svjetlima tijekom ljetnog računanja vremena.

Pročitajte i ovo Pomicanje, zbunjivanje Koliko je sati? Ovisi koga pitate: Oko ljetnog računanja vremena u jednoj je državi nastala potpuna konfuzija

 

Budući da ljepše vrijeme i povoljne prilike znače i veće sudjelovanje vozača bicikala, mopeda i motocikala u prometu, iz policije su i dosad pozivali na oprez vozače ostalih vozila da ne oduzimaju prednost kada se uključuju u promet, prestrojavaju, pretječu, obilaze ili se polukružno okreću te skreću.

Vozače mopeda i motocikala podsjećali su na obvezu nošenja propisane, homologirane i pravilno pričvršćene zaštitne kacige, a bicikliste na javnim cestama da noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti nose reflektirajući prsluk ili takvu cjelokupnu biciklističku odjeću.

Isto vrijedi i za pješake kada se kreću kolnikom na javnoj cesti, koji noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti moraju biti označeni nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom.

Pročitajte i ovo Na putu napretka Budućnost na dva kotača: Ulaganje koje nema alternative, Hrvatska bi tu mogla posebno daleko dogurati

Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisana je novčana kazna od dosadašnjih 500 kuna, po novom oko 66 eura, u slučaju nepoštivanja odredbi o obaveznom korištenju svjetala na vozilima u uvjetima smanjene vidljivosti ili noću.

Nema izgovora za nenošenje svjetala na biciklu

U navedenim uvjetima za nekorištenje svjetala na biciklu, kao i nenošenje reflektirajućeg prsluka ili reflektirajuće biciklističke odjeće kod biciklista, propisana je kazna u iznosu od dosadašnjih 300 kuna.

Ljetno računanje vremena počinje posljednje nedjelje u ožujku pomicanjem za jedan sat unaprijed, a završava posljednje nedjelje u listopadu, ove godine 29. listopada, pomicanjem za jedan sat unatrag, kada će se tri sata ujutro računati kao dva.