kodeks glavni alat

Uvođenje eura: Hrvatska neće provoditi mjeru koja je spasila Slovence od poskupljenja?

Slika nije dostupna
Dosad najuspješnija metoda sprečavanja divljanja cijena u procesu uvođenja eura, objava crnih lista trgovaca, koja je naše susjede Slovence spasila od pretjeranih poskupljenja, u Hrvatskoj se ipak neće provoditi.

Proizlazi to iz odgovora Ministarstva gospodarstva u kojima se objava crnih lista više i ne spominje, a taj je instrument izbačen i iz nedavno objavljenih Smjernica za prilagodbu gospodarstva u procesu zamjene hrvatske kune eurom.

Stvar je pomalo iznenađujuća, posebno s obzirom na to da se izrada tzv. crnih lista, među ostalim, izrijekom navodila u Nacionalnom planu zamjene kune eurom, objavljenom još u prosincu 2020., u kojemu je pisalo da će se lista objavljivati na stranici euro.hr te da će se na njoj navoditi imena poduzeća koja će "pokušati zlorabiti proces uvođenja eura da bi povećala cijene na štetu potrošača".

To je, među ostalim, javno bio rekao i guverner Boris Vujčić kad je u studenom 2020. javnosti predstavljao taj plan, a ponovio i godinu dana poslije kad je na jednoj poslovnoj konferenciji predstavljao aktivnosti koje će se provoditi u svrhu zaštite potrošača.

Kako je jasno iz odgovora Ministarstva gospodarstva, koje je dobio Jutarnji list, glavne mjere zaštite potrošača bit će dvojno iskazivanje cijena, primjena fiksnog tečaja konverzije prilikom izračunavanja, nadzor nad trgovcima i pružateljima usluga te praćenje kretanja cijena najčešće korištenih proizvoda na tržištu.

Pročitajte i ovo cijene samo rastu Marić o cijenama energenata: "Kada bude cijeli paket mjera spreman onda ćemo ih prezentirati"
Pročitajte i ovo 10. po redu Novi sastanak Nacionalnog vijeća za euro: "Može se očekivati i veći porast plaća..."

Izrada crnih lista, dakle, više nije na popisu alata kojima će se štititi potrošače, ali se zato spominje izrada tzv. Etičkog kodeksa, koji će, tvrde iz ministarstva, omogućiti pouzdano i transparentno uvođenje eura.

Bit će to, zapravo, skup normi koje će poduzetnici moći ili ih neće morati primjenjivati, a potrošač će unaprijed znati koji su mu se od trgovaca i poslovnih subjekata pridružili, piše Jutarnji list.