Obrt je samo jedan od mogućih oblika registriranog obavljanja djelatnosti u Hrvatskoj. Reguliran je Zakonom o obrtu, a postupak otvaranja je vrlo jednostavan. Potrebno vam je samo nekoliko dokumenata.
Postoje tri vrste obrta – slobodni, vezani i povlašteni.
Za obavljanje slobodnog obrta ne traži se propisana stručna sprema, dovoljno je ispuniti samo opće uvjete propisane Zakonom.
Vezani obrti su oni za čije se obavljanje, osim općih uvjeta, traži i ispit o stručnoj osposobljenosti, odgovarajuća srednja stručna sprema ili majstorski ispit. Za djelatnosti poput automehaničara, frizera, instalatera grijanja i klimatizacije, stolara, klesara itd.
A obrt čije je obavljanje moguće isključivo na temelju povlastice, koju izdaje nadležno ministarstvo ili drugo nadležno tijelo ovisno o djelatnosti naziva se povlaštenim obrtom. Povlastice treba netko tko se želi baviti, primjerice, ribarstvom.
Postoji još i posebna kategorija – tradicijski i umjetnički obrti.
Uvjeti za otvaranje obrta
Prilikom otvaranja obrta potrebno je da onaj tko otvara obrt nema zabranu obavljanja djelatnosti, bilo na temelju pravomoćne sudske presude, rješenja o prekršaju ili odluke Suda časti Hrvatske. To utvrđuje nadležni ured po službenoj dužnosti te budući obrtnik ne treba pribavljati dokumente da bi to dokazao.
Zatim, morate imati pravo korištenja prostora - vlasništvo, zakup ili suglasnost vlasnika.
Pokretanje obrta i troškovi
Obrt ćete pokrenuti tako da prvo pošaljete pisani zahtjev ispostavi županijskog ureda za gospodarstvo, na čijem će području biti sjedište obrta. Svi obrasci koji su vam potrebni, nalaze se u ispostavama ureda i u potpunosti su besplatni, a podići ih možete i online, na stranicama portala Obrtnog registra RH.
Uz zahtjev za izdavanje obrtnice treba priložiti popunjene obrasce, zdravstvenu svjedodžbu kojom se dokazuje posebna zdravstvena sposobnost, ako je propisana za djelatnost koja se registrira. Zatim dokaz o ispunjavanju uvjeta stručnosti, dokaz o pravu korištenja prostora i dokaze o uplati upravnih pristojbi.
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja pokrenulo je e-Obrt, portal koji je dio sustava e-Građani putem kojega se cijela procedura može napraviti u nekoliko klikova, bez odlazaka u županijske urede. Naravno, cijela procedura može se ispuniti i normalnim, uobičajenim putem – fizičkim odlaskom i popunjavanjem obrazaca.
Od 1. rujna 2021. godine ukinuta je pristojba za registraciju obrta, čime je otvaranje obrta postalo u potpunosti besplatno, a ukinute su i pristojbe za upis u registar povlastica i za izdavanje povlastice, za upis promjena u Obrtni registar i za ovjerenu presliku rješenja o upisima promjena u Obrtnom registru.
Doduše, zadržane su pristojbe za izdavanje rješenja o priznavanju inozemne stručne kvalifikacije o stečenom majstorskom zvanju u iznosu od 300 kuna te za izdavanje rješenja o priznavanju pojedinih dijelova inozemne stručne kvalifikacije o stečenom majstorskom zvanju u iznosu od 150 kuna.
Registracija je obavljena – što sad?
Nakon registracije obrtnik može odlučiti hoće li odmah započeti s djelatnosti ili određuje neki drugi datum unutar godinu dana od registracije. Obrtnik tada dobiva Rješenje o upisu obrta u Obrtni registar i obrtnicu. Sljedeća je obveza podnijeti prijavu za svoje mirovinsko i zdravstveno osiguranje, a i za ostale radnike ako ih ima.
U roku od osam dana od početka obavljanja djelatnosti obrtnik je dužan prijaviti se u Registar poreznih obveznika pri ispostavi Porezne uprave, prema svom prebivalištu ili uobičajenom boravištu – ne prema sjedištu obrta.
Prijava u Registar obveznika PDV-a obvezna je ako obrtnik procijeni da će mu ukupni primici u prvoj godini iznositi više od 300.000 kuna. Zatim je na redu izrada pečata, a za poslovanje treba se otvoriti žiro račun.
Za detaljnije informacije posjetite internetsku stranicu Hrvatske obrtničke komore.