Podcast Hrvoja Krešića

Zašto Hrvati glasaju tako kako glasaju i tko izlazi na izbore? "To je jedan od mitova hrvatske politike"

Podcast nagrađivanog novinara Dnevnika Nove TV Hrvoja Krešića ide dalje. U novom izdanju Krešenda o izbornim anketama i ponašanju birača govore Ante Šalinović i Kosta Bovan.

Izvanredni profesor na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu Kosta Bovan, čija je polje interesa političko ponašanje građana te stručnjak za medijska istraživanja Ante Šalinović gosti su ovotjednog podcasta Krešendo.

U svojevrsnom postizbornom specijalu, kroz razgovor s reporterom Dnevnika Nove TV Hrvojem Krešićem analizirali su izborne rezultate u kontekstu demografskih obilježja biračkog tijela te dali širu sliku o izbornim preferencijama Hrvata na netom održanim parlamentarnim, ali i prethodnim izborima.

Pročitajte i ovo podcast Krešendo Bivša premijerka otkrila kako je izgledalo sastavljanje lista: ''Jadranka Kosor pronađena gola na vrhu zgrade, naišao je Šeks...''

Rejting stranaka nije predikcija rezultata 

Kosta Bovan rekao je kako Fakultet već godinama radi čitav niz tema i istraživanja ponašanju birača i analize izbornih rezultata te su do sada već došli do niza zanimljivih kretanja i trendova, koji su i najvažniji pokazatelj kada je riječ o izbornim rezultatima. 

Ante Šalinović istraživanjima se bavi više od 20 godina, a posljednjih 10 aktivno i IPSOS PULS-u. Kazao je kako su trendovi jedna od važnih točaka. "Puno je relevantnija i jasnija slika kada se prate trendovi koji su važni za kretanja i razumijevanja odabira birača", kazao je.

"Rejtinzi stranaka nisu predikcija rezultata izbora. To je samo broj potencijalnih birača neke stranke u trenutku istraživanja", kazao je Šalinović i naglasio kako su medijski akteri itekako relevantni. No, naglasio je da je tu puno važniji tzv. match day ili sam dan izbora koji pokazuje koliko je tko glasača uspio izvući na izbore.

"Izlazne ankete su najteži oblik istraživanja i one su najtočnija predikcija", kazao je Šalinović i istaknuo kako je najvažnije koliko su stranke na dan izbora uspjele motivirati birače na izlazak.       

Govoreći o analizi birača, Bovan je rekao kako je niz istraživanja pokazao kako je najveće razlikovanje birača HDZ-a od bilo koje druge opcije ta da oni sami sebe puno desnije pozicioniraju od svih drugih opcija, bilo da je riječ i o DP-u, Mostu ili bilo kojoj drugoj opciji čak i na desnoj strani. 

"HDZ je najjači politički brend u Hrvatskoj", potvrdio je. 

Pročitajte i ovo Krešendo Hrvoja Krešića Iza kulisa politike: "Odnosi s Milanovićem pukli su na maslinovu ulju!"

Podijela i razlike biračkog tijela

"Lijevo desno je nepotpun koncept za razumijeti raspodjelu snaga političkih opcija", kaže Šalinović. "Još je jedno centar, a drugo protestni glasovi", naglasio je govoreći o podjeli biračkog tijela. Za primjer je dao Most koji je birače na početku imao iz više glasačkih bazena, najviše iz protestne baze pa i s lijeve strane, tek su se kasnije profilirali na desno, a također su zadržali i dio protestnih glasača". 

"Glasači HDZ-a i SDP-a se vrlo malo razlikuju", napominje Šalinović. Bovan dodaje kako je pitanje pobačaja jedna od stvari koja polarizira birače. Osobne slobode su jedna od tema na kojima se naši birači razlilaze, složio se Šalinović. 

Pročitajte i ovo Donosi Provjereno Stručnjaci zgroženi programom Domovinskog pokreta: "Učenice ćemo podučavati kako da budu samo majke i domaćice, a učenike kako da budu samo očevi i ratnici?"

Krešić je naglasio kako rezultati pokazuju kako su neki stereotipi pali u vodu, primjerice da su mladi birači više uz Most ili Možemo. Šalinović je rekako kako mladi najčešće ulaze u protestnoj skupini te rekao kako je mit da mladi ne izlaze na izbore potpuno krivi mit.

"Izlazne ankete pokazuju da mladi u gotovo proporcionalnom broju izlaze na izbore. To je jedan od mitova hrvatske politike i to nam mogu pokazati samo izlazne ankete", naglasio je Šalinović.  

Europski izbori 

Europski izbori su za naše birače second grade, izbori drugog reda. To ne znači da oni nisu relevantni, kaže Šalinović koji smatra da se često lokalne teme preliju u europske izbore iako to nije tema. Bovan kaže kako bi moglo doći do zasićenja birača što se tiče izlazaka. 

"To su izbori manje pažnje i izlaznosti", kaže Šalinović koji kaže i kako su značajnom dijelu birača parlamentarni izbori ostavili gorak okus u ustima pa će se možda i na tome lomiti rezultat nadolazećih europskih izbora. Za očekivati je da se nastavi pobjednički zamah jer je uvijek puno lakše pobjedničkim strankama. Bovan kaže kako će biti zanimljivo vidjeti što će dosadašnji europarlamentarci pokazati da su napravili do sada, jer je dojam da dobivaju veliku plaću na ništa ne rade.    

"Taj stav utječe samo na izlaznost, ne i na odabir", naglasio je Šalinović.

Pročitajte i ovo Pregovori pri kraju Hrvatska suočena s ogromnim problemom, sindikati očajni: "Očekuje se da jedan odradi sve ono za što je potrebno više radnika"

Krešendo pratite uživo na portalu DNEVNIK.hr i društvenim mrežama Nove TV, a dostupan je i na platformama YouTube i Spotify. Najzanimljivije dijelove prikazuje i središnja informativna emisija Dnevnik Nove TV.