Preko SMS poruka širi se lažna obavijest o nemogućnosti dostave paketa zbog nepotpunih informacija. Nemojte otvarati poveznice koje se u njima nalaze jer se time izlažete riziku od krađe bankovnih podataka.
Ako ste primili lažni SMS u istom razdoblju kada očekujete pošiljku, u pitanju je slučajnost. Jedino primatelj ili pošiljatelj pošiljke mogu saznati osnovne podatke o pošiljci preko sustava za praćenje, i to ako raspolažu brojem pošiljke, odnosno ako je za pošiljku odabrana usluga praćenja, stoji na stranicama Hrvatske pošte.
Lažne poruke i obavijesti prepoznatljive su po sumnjivoj i čudnoj e-mail adresi ili poveznici (službena domena Hrvatske pošte je posta.hr), pravopisnim i gramatičkim pogreškama na stranici ili korištenjem engleskog jezika, kao u ovom slučaju:
"Hrvatska pošta ne traži broj bankovne kartice"
Obavijest o nemogućnosti dostave paketa samo je jedna u nizu pokušaja prijevara koje su se pojavile u zadnjih nekoliko godina, a uključuju i lažne nagradne igre, humanitarne akcije, lažne poveznice za plaćanje i preuzimanje pošiljaka, rasprodaje neuručenih paketa te prijevare vezane uz internetske oglasnike.
Napadači se predstavljaju kao Hrvatska pošta te od primatelja putem poveznice navedene u poruci traže unos podataka o bankovnoj kartici. Svima koji su primili takvu poruku savjetujemo da ju ignoriraju te da ne slijede poveznice navedene u njoj jer riskiraju krađu bankovnih sredstava.
Službene obavijesti sadrže broj pošiljke koji se može provjeriti u sustavu za praćenje pošiljaka - https://posiljka.posta.hr/.
VAŽNO! Plaćanje ili provođenje bilo koje druge transakcije u Hrvatskoj pošti za dostavu paketa/pošiljaka moguće je samo i jedino poštaru na dostavi, u poštanskom uredu ili na paketomatu.
Korisnicima savjetujemo da se jave policiji ako su bili žrtva internetske prijevare, a najbolja prevencija svakako je obraćanje pozornosti na detalje u poruci.
Policija: Čekao paket pa ostao bez novca na računu
Pazinska je policija zaprimila prijavu 27-godišnjaka da je računalnom prijevarom oštećen za više stotina eura.
Naime, muškarac i njegova partnerica su 21. siječnja dobili na mobilne uređaje poruku s logom dostavne tvrtke, u kojoj se navodi da je potrebno potvrditi podatke za primitak paketa odabirom poveznice u nastavku poruku. Slijedeći upute, žena je na stranici koja se otvorila upisala podatke partnerove bankovne kartice i uplatila manji iznos za troškove, no umjesto nekoliko eura, s bankovnog računa skinut je iznos od više stotina eura.
Policijski službenici utvrđuju sve okolnosti događaja, a policija ponovno upozorava građane da budu oprezni te da dobro provjere sve zahtjeve koji se odnose na moguća plaćanje ili se od njih traži poduzimanje radnji koje bi mogle rezultirati gubitkom novca. Ukoliko posumnjate da bi se moglo raditi o prijevari, odmah o tome obavijestite policiju.
Podsjećamo da je smishing (kombinacija riječi SMS i Phishing - krađa identiteta) oblik prijevare koju prevaranti koriste kako bi dobili pristup vašim osobnim, financijskim ili sigurnosnim podacima putem tekstualnih poruka.
Što možete poduzeti?
Prije nego što kliknete na poveznice, privitke ili fotografije koje ste primili u SMS porukama s nepoznatog broja, obavezno provjerite identitet pošiljatelja.
Nemojte se požurivati. Uzmite si vrijeme za odgovarajuće provjere prije nego što odgovorite na poruku.
Nikada ne odgovarajte na SMS poruke koje traže vaš PIN, lozinku za online bankarstvo ili bilo koje druge sigurnosne vjerodajnice.
Ako sumnjate da ste postali žrtva smishinga i ako ste već podijelili bankovne podatke, odmah se obratite svojoj banci.