Prema mišljenju poduzetnika, nova valuta euro doprinijet će međunarodnom poslovanju i osvajanju novih tržišta, kao i uspješnosti poslovanja.
Istraživanje je provedeno među sudionicima EY-ovih programa "EY Poduzetnik godine". Anketirani su poduzetnici iz raznih industrija - proizvodnje, tehnologije, obrazovanja, hotelijerstva, ugostiteljstva, turizma, medija i zabave, nekretnina, građevinarstva i profesionalnih usluga.
Unatoč tome što 49 posto anketiranih smatra da je pandemija covida -19 utjecala na njihovo poslovanje, 39 posto ih za iduće tri godine očekuje rast prihoda za više četvrtine.
Također, 31 posto ih teži postati međunarodnom izvoznom tvrtkom, dok 51 posto planira u ovoj godini zaposliti nove djelatnike. Relativno najviše ispitanika, njih 28 posto,smatra kako je najveći izazov za daljnji razvoj pronalaženje i zadržavanje kvalitetnih radnika. Poduzetnike brinu i barijere zbog aktualne geopolitičke situacije (21 posto), kao i izazovi vezani uz širenje na međunarodno tržište.
Najviše će se investirati u digitalizaciju, EU fondovi se manje koriste
Rezultati istraživanja su pokazali i da EU fondove kao primarni izvor financiranja koristi šest posto ispitanika, što je neznatni porast u odnosu na prvo istraživanje provedeno 2019. kada je svega četiri posto ispitanika izjavilo da koristi EU-ove fondove.
Kao primarni izvor financiranja 61 posto ispitanika navelo je vlastita sredstva, dok kredite banaka koristi njih 26 posto.
Nešto manje od polovice ispitanih (44 posto) navelo je kako će potražiti dodatne izvore financiranja, odnosno kredite kod banaka.
Kada su u pitanju investicije za razvoj tvrtke, 71 posto poduzetnika navodi kako planira investirati između pet i 25 posto prihoda, a kompanije planiraju u najvećoj mjeri investirati u IT, digitalizaciju i automatizaciju (23 posto). Slijede ulaganja u istraživanja i razvoj te prodaju i marketing (oboje po 20 posto).
Čak 91 posto ispitanih poduzetnika radilo je na inovativnim rješenjima u protekloj godini kako bi optimizirali poslovanje, a glavnina (34 posto) se odnosila na unapređenje procesa proizvodnje, distribucije ili financija. Na inovacijama povezanima s proizvodima i uslugama planira raditi 35 posto poduzetnika.
Obrazovanje temelj uspješnog poslovanja
Više od polovice ispitanih poduzetnika, njih 55 posto, kazalo je kako su u rad njihove tvrtke uključeni članovi obitelji, od čega većina njih (52 posto) navodi uključenost djece ili unuka.
Kao ključan segment pripreme mladih članova obitelji na preuzimanje obiteljskog poslovanja ispitanici navode školovanje odnosno edukaciju (38 posto) i time naglašavaju važnost kvalitetnog obrazovanja kao temelja uspješnog, strateški postavljenog poslovanja.
Rezultati istraživanja su pokazali kako 31 posto ispitanika navodi da su se djeca ili unuci za preuzimanje obiteljskog poslovanja pripremali postupno gradeći karijeru unutar obiteljske tvrtke. Također, 26 posto poduzetnika planira tvrtku ostaviti svojoj obitelji.
Snižavanje stope poreza na dohodak bi najviše potaknulo poduzetničko poslovanje
Prema mišljenju poduzetnika, snižavanje stope poreza na dohodak bi najviše potaknulo poduzetničko poslovanje (30 posto ispitanika), a od ostalih inicijativa porezne regulative tu su još i porezni poticaji za investicije u mala poduzeća (19 posto), snižavanje stope indirektnih poreza (17 posto), snižavanje stope poreza na dobit (16 posto) te pojednostavljenje fiskalne regulative (14 posto).
Značajan utjecaj na unapređenje poduzetničkih aktivnosti u Hrvatskoj imalo bi i unaprjeđenje kvalitete obrazovnog sustava (28 posto) te smanjenje administrativnih i drugih naknada (19 posto).