Miris cimeta i kuhanog vina, lagana glazba koja vas vodi kroz trgovački centar, zvuk zvončića koji se povremeno javi tek toliko da vas podsjeti kako se bliži Božić... ovo su samo dijelovi ugođaja koji je prisutan u trgovinama i koji vas ovih dana mami na trošenje.
Pročitajte i ovo
ZANIMLJIVI PODACI
Koliko Djed Mraz mora juriti da bi u jednoj noći podijelio poklone? Koliko purica nastrada tijekom blagdana? Ovo je Božić u ludim brojkama
Božićna čarolija sve prodaje
Svake godine sve ranije? Božić stigao u trgovine, jedni nisu oduševljeni, a drugi jedva dočekali: "Sve mi je super, sve bliješti"
Mnogi pred ovim adutima jednostavno izgube razum i počnu bjesomučno kupovati stvari. Neke od njih jer im zaista trebaju, neke jer misle da im trebaju, a neke zbog toga što su im lijepe, mirišu na cimet i kuhano vino, zvonckaju i baš su 'tako prigodne' uoči blagdana.
Kako bismo pomogli onima koji ne znaju kako se oduprijeti 'potrošačkoj groznici', ali i onima koji kontrolirano kupuju, ali su zaboravili na svoja potrošačka prava, uz pomoć Ilije Rkmana iz Društva za zaštitu potrošača donosimo savjete koje vrijedi uzeti u obzir prije odlaska u kupnju, kao i tijekom kupnje.
POSLJEDNJI SU DANI U GODINI, PAZITE KAKVE ODLUKE DONOSITE 'Polovica ljudi je pod pritiskom'
'Kad su u pitanju razlozi stalnog rasta predblagdanske potrošnje, logičnim se postavlja nekoliko pitanja', tvrdi Ilija Rkman, navodeći ih:
- Kupujemo li samo ono što nam treba ili smo postali zatočenici konzumerizma?
- Planiramo li mjesečne obiteljske proračune?
- Prošlo je vrijeme 'peglanje kartica' ili i danas razmišljate o magičnoj privlačnosti kreditnih kartica?
- Kupujemo li planski?
- Razmišljamo li o siječanjskim troškovima, ratama kreditima, ulaske u 'crveno' tekućih ili žiro-računa?
- Ostavljamo li rezervu za pokrivanje siječanjskih planiranih i neplaniranih financijskih obveza?
- Jeste li razmišljali o vođenju kućnog (obiteljskog) knjigovodstva?
Plan kupnje
Ako Vam je teško odoljeti zovu svakodnevne bujice reklama i šarenila ponuda, podsjetite se na račune koji će Vam čekati u siječnju 2016. godine. Stoga, planirajte i ovogodišnju blagdansku kupnju, napravite financijski plan u kojem ostavite rezervu kao financijsku premosnicu za pokrivanje siječanjskih planiranih i neplaniranih obveza
O ovim pitanjima svakako treba dobro razmisliti i kroz njih se izanalizirati. No, za sve one koji ovih dana hrle u trovine, Ilija Rkman nudi nekoliko korisnih savjeta na koje svakako treba pripaziti.
1. sukladno nekim stranim iskustvima, posebice iskustvima američkih potrošača, preporučljivo
je prirediti detaljan Plan kupnje usklađen s obiteljskim financijskim mogućnostima
2. kupnju bi trebalo obaviti nakon što smo detektirali gdje po najpovoljnijim cijenama možemo
kupiti najkvalitetnije proizvode iz Plana kupnje
3. prije odabira bilo koga proizvoda iz Plana kupnje nužno je detaljno proučiti obavijest o proizvodu (deklaraciju) kako bismo iz ponude proizvoda iste vrste odabrali proizvod koji nam najbolje odgovara. Obavijest o proizvodu mora biti napisana jasno, vidljivo i čitljivo, na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu
4. za dopunske informacije o proizvodu ili preporuku o tome koji proizvod iz bogatije ponude kupiti, obratite se trgovcu
5. pri kupnji prehrambenih proizvoda s posebnom pozornošću pogledajte rok valjanosti koji mora biti jasno, vidljivo i čitljivo istaknut na proizvodu
6. ne dopustite da vam trgovac kruh, rezane suhomesnate proizvode ili svježe meso reže, slaže ili pakira, a da pri tom na rukama nema rukavice (u protivnom, imate pravo kao aktivan i educiran potrošač, upozoriti ga na takav propust)
7. prigodom plaćanja ne zaboravite prava koja vam glede računa daje novi Zakon o zaštiti potrošača:
(1) Trgovac je dužan potrošaču omogućiti provjeru ispravnosti zaračunatog iznosa u odnosu na kupljene proizvode, odnosno pružene usluge.
(2) Ispostavljanje računa nije dopušteno naplaćivati.
(3) Na ispostavljanje i sadržaj računa na odgovarajući se način primjenjuju odredbe posebnih propisa kojima se uređuje obveza ispostavljanja računa.
8. Kako biste nakon kupnje mogli reklamirati neki od kupljenih proizvoda i pokrenuti reklamacijski postupak sačuvajte račun, jamstveni list i sve prateće isprave dobivenih kupljenih proizvoda.
Što kaže zakon?
Ako ste tijekom kupnje bili nezadovoljni ili smatrate kako su bila prekršena ili vaša na zakonu utemeljena prava potrošača ili dostojanstvo vas kao kupca, ne zaboravite kako temeljem članka 10. Zakona o zaštiti potrošača imate sljedeća prava, a trgovac obvezu:
(1) Trgovac je dužan omogućiti potrošaču podnošenje pisanog prigovora u svojim poslovnim prostorijama i bez odgađanja pisanim putem potvrditi njegov primitak.
(2) Osim obveze iz stavka 1. ovoga članka, trgovac je dužan potrošaču omogućiti podnošenje pisanog prigovora putem pošte, telefaksa ili elektroničke pošte.
(3) Trgovac je dužan u poslovnim prostorijama vidljivo istaknuti obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora iz stavaka 1. i 2. ovoga članka.
(4) Osim obveze iz stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka, trgovac koji pruža javnu uslugu dužan je na ispostavljenom računu vidljivo istaknuti obavijest o načinu podnošenja pisanog prigovora.
(5) Trgovac je dužan u pisanom obliku odgovoriti na prigovore iz stavaka 1., 2. i 4. ovoga članka u roku od 15 dana od dana zaprimljenog prigovora.
(6) Trgovac je dužan voditi i čuvati evidenciju prigovora potrošača iz stavaka 1., 2. i 4. ovoga članka na trajnom mediju godinu dana od dana primitka pisanog prigovora potrošača.
Sklapanje ugovora on-line i izvan poslovnih prostorija trgovca
Ako imate probleme u svezi rješavanja Vaše reklamacije prema trgovca (kvalitete proizvoda, neispravnost, probleme s deklariranim svojstvima, problemi nakon sklapanja Zaključnice ili Ugovora on-line ili izvan poslovnih prostorija trgovca, nazovite jedinstveni potrošački telefon 072 414 414)
Imate pravo na raskid Ugovora sklopljenog on-line i izvan poslovnih prostorija trgovca. Pri tome se pozovite na članak 72. Zakona o zaštiti potrošača:
(1) Potrošač ima pravo, ne navodeći razloge za to, jednostrano raskinuti ugovor sklopljen izvan poslovnih prostorija ili sklopljen na daljinu u roku od 14 dana.
(2) U slučaju sklapanja ugovora o kupoprodaji, rok iz stavka 1. ovoga članka započinje teći od dana kada je potrošaču ili trećoj osobi određenoj od strane potrošača, a koja nije prijevoznik, roba koja čini predmet ugovora predana u posjed…
Oznaka CE na proizvodima
Kupujete li tehničke proizvode, ne zaboravite uz račun uzeti potpisan i pečatom trgovine ovjeren jamstveni list te prekontrolirati ima li prateće isprave na hrvatskom jeziku kako biste, u slučaju potrebe, imali mogućnost i pravo na reklamaciju ako se kupljeni proizvod pokvari ili ne odgovara deklariranim uporabnim svojstvima.
Kako biste bili sigurni kako kupujete originalni tehnički proizvod na ambalaži i/ili na proizvodu mora se nalaziti i prepoznatljivi simbol. CE znak je obvezna vidljiva oznaka na proizvodu.
Ovom oznakom se kupcu jamči kako takav proizvod zadovoljava sve temeljne zahtjeve europske norme kvalitete i sigurnosti. Proizvod s CE znakom i 'Izjava dobavljača' je putovnica temeljem koje se takav proizvod može plasirati na tržište svake države članice EU.
Kako će mnogi potrošači tijekom ovogodišnje predblagdanske kupnje svojoj djeci, unucima ili djeci prijatelja za poklon kupiti neku od igračaka, nakon niza ovogodišnjih afera s uvoznim igračkama, kupite samo igračke koje na sebi ili na ambalaži imaju CE oznaku.
Podsjetite se na račune koji će Vas čekati u siječnju 2016.
'Ako Vam je teško odoljeti zovu svakodnevne bujice reklama i šarenila ponuda, podsjetite se na račune koji će Vam čekati u siječnju 2016. godine. Stoga, planirajte i ovogodišnju blagdansku kupnju, napravite financijski plan u kojem ostavite rezervu kao financijsku premosnicu za pokrivanje siječanjskih planiranih i neplaniranih obveza', zaključuje Ilija Rkman.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook