Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Nedavno provedeno istraživanje pokazalo je određeni utjecaj elektronskih uređaja na rad instrumenata u zrakoplovima


Svima koji su letjeli avionom dobro su poznata upozorenja da mobiteli i ostali elektronski uređaji moraju biti ugašeni tijekom polijetanja i slijetanja aviona, dok ih tijekom leta možemo manje-više normalno koristiti (mobitele u Flight modu).

Vezani članci Miroslav Vlašić i Domagoj Mikić u zraku - 1 Osječku borbu s nesnosnim krvopijama pratili smo - iz zraka: Pilot otkrio kolika je uspješnost tretiranja, a novi gradonačelnik koliko će sve koštati Peter Brodek Slovačka crkva upotrijebila ''tešku artiljeriju'': Iz aviona blagoslovili državu relikvijom koja nije korištena od 19. stoljeća

Koliko je korištenje elektronskih uređaja opasno tijekom leta pokušali su saznati u International Air Transport Associationu, a rezultata tog 'povjerljivog istraživanja' dokopali su se i u ABC Newsu. Ono je pokazalo da je od 2003. do 2009. godine zabilježeno je 75 različitih incidenata povezanih uz smetnje elektronskih uređaja.

Od tih incidenata, njih 26 utjecalo je na probleme s upravljanjem aviona, uključujući autopilota, sustav automatskog održavanja potiska motora i opremu za slijetanje, 17 je vezno uz probleme s navigacijskim sustavima, dok ih je 15 utjecalo na komunikacije. Istraživanje je pokazalo da su za 40 posto ovih incidenata krivi mobilni telefoni.

Jedan od opisanih problema u ovom istraživanju odnosi se na situaciju kada se tijekom leta isključio automatski pilot u avionu te su se upalila svjetla upozorenja. Posada je odmah pregledala elektroničke uređaje koje su putnici u tom trenutku koristili te su ukupno bila uključena četiri uređaja – jedan telefon i tri iPoda. Nakon što su putnici ugasili navedene uređaje, upozorenja su nestala te je avion nastavio s letom bez ikakvih problema.

Na jednom drugom letu piloti su primijetili probleme s očitavanjem visine, a nakon što su putnici zamoljeni da ugase svoje elektronske uređaje problemi su nestali. No, sat vremena nakon toga ponovno se pojavila greška na istom sustavu te je nakon ponovne obavijesti o gašenju elektronskih uređaja sustav za očitavanje visine ponovno je normalno radio. Još jedan opisani incident u ovom istraživanju odnosi se na probleme s GPS-om koji su se dogodili kada dok su u blizini instrumenata radila dva prijenosna računala.

Da elektronski uređaji zaista mogu utjecati na instrumente zrakoplova, ABC-u je potvrdio je i Dave Carson iz Boeinga i jedan od predsjednika federalnog odbora koji je istražio problem elektronskih smetnji prijenosnih uređaja koje putnici koriste u zrakoplovima.

On kaže da ovi uređaji emitiraju signale koji mogu ometati 'iznimno osjetljive elektronske senzore' skrivene u dijelu zrakoplova s putnicima, uključujući i one instrumente za slijetanje koji se koriste tijekom lošeg vremena. To se pogotovo odnosi na starije zrakoplove u kojima elektronički uređaji mogu ometati komunikaciju i navigaciju, a 'sve što ometa pilote u kokpitu smatra se prijetnjom sigurnosti'.

Ekipa iz ABC Newsa svoj je prilog završila komentarom zrakoplovnog stručnjaka Johna Nancea koji je rekao da postoji mnoštvo 'dokaza' iz različitih situacija, ali to uopće nisu pravi dokazi. On kaže da piloti često misle da nešto vide, ali ne mogu to povezati s ničim konkretnim te da za te pojave uvijek postoje neka alternativna objašnjenja.