Kad govorimo o moći raketa, primarno govorimo o snazi potiska kojeg ta raketa proizvodi. Falcon Heavy proizvodi 1.723.650 kilograma potiska na morskoj razini, što je dovoljno da podigne tu 1.406.136 kilograma tešku raketu i njezinih 53 tone tereta u u Zemljinu nižu orbitu.
Pročitajte i ovo
Postanak života
Otkriće iznenadilo znanstvenike: 'To moramo imati pod kontrolom'
Svađa i u svemiru
'Oni bez nas ne mogu, mi bez njih možemo': Je li ovo kraj jedne ere i početak nove?
>> Čeka nas uzbudljiva 2013. godina...
Uspjeh te rakete ključan je za SpaceX kao tvrtku i za američki svemirski program općenito. U iznajmljivanje te rakete za prijevoz vojnih satelita u Zemljinu orbitu uključilo se i američko ratno zrakoplovstvo, a prvi njihov satelit trebao bi biti lansiran tijekom 2015. godine.
Portal popsci.com donosi presjek te grdosije od rakete i načina kako ona i njezinih 27 motora funkcioniraju. Kao što je vidljivo na slici, koju je umjetnički nacrtao Nick Kaloterakis, raketu, između ostalog, čini slijedećih 7 bitnih elemenata:
1. MOTORI
Tu se radi o SpaceX Merlin 1D motorima. Raketa ima tri jezgre s po devet motora. Raketa Falcon 9 isto tako koristi iste motore.
2. PRVA FAZA: TRI RAKETNE JEZGRE
U prvoj fazi leta, 27 motora igra glavnu ulogu. Tijekom leta, odnosno negdje oko 2:45 minute nakon lansiranja, središnja jezgra motora smanjuje potisak, dok dvije vanjske i dalje daju maksimum, dok ne potroše svo gorivo. Kad potroše svo gorivo, pneumatskim se mehanizmom odvajaju od rakete i padaju nazad u ocean, dok središnjih devet motora opet pojačava sagorjevanje i potisak.
3. CENTRALNA JEZGRA
Za prenošenje tereta težek od 30 tona, Falcon Heavy koristi unakrsni sistem distribucije goriva, koji dovodi gorivo iz dviju vanjskih motornih jezgri u centralnu, koja u trenutku odvajanja vanjskih ostaje gotovo u potpunosti puna na taj način. Ono što ostane u centralnoj jezgri otprilike je ekvivalent Falcon 9 raketi, s razlikom što je Falcon Heavy već visoko iznad tla.
4. SPREMNICI GORIVA
Spremnik s tekućim kisikom na vrhu pomoću cijevu u sredini napaja motore, dok se u nižim spremnicima nalazi kerozin za rakete. Oba goriva se ubrizgavaju u Merlin motore turbo pompama, gdje se miješaju u ubrizgavaču i šalju u komoru za sagorijevanje.
5. DRUGA FAZA
Drugu fazu lansiranja pogoni tek jedan Merlin motor, koji je prerađen tako da efektivno može raditi u vakuumu. Druga faza daje konačni potisak i osigurava da teret stigne na svoj cilj - u nisku orbitu oko Zemlje. Motor u drugoj fazi može se paliti i gasiti po želji pa tako može dostaviti više tereta na različite lokacije u Zemljinoj orbiti.
6. NOSIVOST
Raketa Falcon Heavy može nositi ili kapsulu Dragon, pomoću koje dovoze teret na Međunarodnu svemirsku postaju, ili 53 tone tereta (u boliku satelita i druge opreme). Sve to stane u komoru dužine 15 metarai promjera 5 metara. Komora se tijekom druge faze pomoću pneumatskog mehanizma automatski razdvaja na dvije polovice i otkriva teret koji prenosi.
7. MOTOR MERLIN 1D
Taj motor sam stvara 66.678 kilograma potiska na morskoj razini. Falcon Heavy koristi tekuće gorivo, a ne kruto gorivo iz jednog praktičnog razloga - jer to omogućava gašenje i ponovno paljenje motora usred leta, što nije moguće s krutim gorivom. SpaceX je nedavno tehnološki unaprijedio Merlin motor, učinivši ga još lakšim, ali javnosti nisu otkrili na koji način su to postigli. Na taj način, napravili su najefikasniji raketni motor ikad napravljen.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook