Slika nije dostupna
Slika nije dostupna

Luksuzni kruzer Costa Concordia, dugačak 290 metara, nasukao se na stijenama otočića Giglio na zapadnoj obali Italije u noći s 12. na 13. siječnja 2012. godine s 4.229 putnika i članova posade.


U nesreći su poginule 32 osobe. Suđenje zbog krivnje za havariju vodi se protiv kapetana Francesca Schettina i još osam zaposlenika tvrtke Costa Cruises (talijanski Costa Crociere, op.a.), koja je vlasnik broda. 20. prosinca talijanski tužitelji su zaključili istragu o brodolomu. Kapetan broda Francesco Schettino optužen je za ubojstvo iz nehata, izazivanje brodoloma i napuštanje broda na kojem je bilo oko 4000 putnika i članova posade. Prijeti mu kazna do 20 godina zatvora. Još pet članova njegove posade, uključujući Schettinovog prvog časnika, i tri člana skupine za krizne situacije, koju je osnovala kompanija Costa kako bi rješavali incident, suočeno je s podizanjem optužnice i suđenjem.

Vezani članci Slika nije dostupna Kriv je! Bivši kapetan Costa Concordije pravomoćno osuđen na 16 godina zatvora Slika nije dostupna Kapetan Costa Concordie traži oslobađanje

Samo dan nakon havarije broda tik uz obalu, u javnost su dospjele informacije o nevjerojatnom proceduralnom kaosu koji je vladao na brodu nakon udara u stijene i probijanja trupa, kašnjenje sa spašavanjem, čak i aktiviranja opće uzbune, koje je kasnilo šest minuta. Na meti se posebno našao kapetan broda Francesco Schettino, za kojega postoje brojni dokazi da se nimalo nije snašao u situaciji te da je čak među prvima napustio brod.

>> 'Nisam bježao, spotaknuo sam se i upao u čamac za spašavanje'

Svijet je šokirala snimka razgovora kapetana Francesca Schettina i zapovjednika obalne straže Gregoria De Falca koji su vodili za vrijeme havarije, a koji je zabilježila jedna od 'crnih kutija'. Na snimci zapovjednik pokušava kapetana nagovoriti da se vrati na brod kako bi pomogao u evakuaciji putnika. Zapovjednik je naredio kapetanu da spasiocima mora reći koliko ljudi, djece, žena i putnika ima u svakoj od putničkih kategorija. 'Odmah se vratite na brod. Napuštate spašavanje?', izderao se zapovjednik. Uslijedilo je oštro upozorenje. 'Schettino, možda si sebe spasio iz mora, ali ja ću se pobrinuti da ti bude gadno. Platit ćeš za ovo, ako se ne vratiš na brod', poručio je zapovjednik. Schettino se pak pravio da ne razumije što mu zapovjednik govori, da bi potom ponudio objašnjenje da koordinira spašavanje s obale, što je razbjesnilo De Falca. 'Što ti koordiniraš?! Vrati se na brod i koordiniraj s njega! Napustio si brod, sada ja izdajem naredbe! Vrati se na brod i nazovi kada stigneš!', poručio je zapovjednik Schettinu koji se ipak, kako je izvijestila Lučka kapetanija, nije vratio na brod, na kojem je u trenutku nesreće bilo i 127 hrvatskih državljana s popisa putnika i članova posade. Nitko od njih nije stradao. 

Schettino je kasnije dao, najblaže rečeno, kontroverzno objašnjenje kako je među prvima završio na obali. Rekao je da je slučajno upao u čamac za spašavanje! 'Spotaknuo sam se i pao u čamac za spašavanje. Putnici su se gurali i na silu su htjeli ući u čamce. Ja sam jednom od putnika dao pojas za spašavanje. Dok je vladao kaos, a brod se sve više naginjao ja sam se spotaknuo i završio u jednom od čamaca. Nisam namjerno napustio brod', 'objasnio' je istražiteljima, ali nije imao objašnjenja zašto iz njega nije izašao i zašto je u istom čamcu bilo još nekoliko njegovih kolega. Nakon svega što je izašlo u javnost, Schettino je u javnosti dobio nadimak 'kapetan kukavica', jer nije kao pravi kapetan ostao zadnji na tonućem brodu.

>> 'Kapetan kukakvica' želi nazad svoj posao i tuži vlasnika broda!

Snimke iz crne kutije nasukanog kruzera otkrile su da je kapetan, koji je kasnije optužen za brodolom, ubojstvo i napuštanje broda prije putnika, bio svjestan svoje krivnje za tragediju. Na jednoj od snimki čuje se kako Schettino kolegi na telefon govori da je 'zeznuo stvar', i to samo nekoliko trenutaka prije nego što se kruzer nasukao. Optužbe su bile da je nakon udara izgubio čak sat vremena prilikom evakuacije putnika, što je rezultiralo smrću desetaka putnika. Tako je izjavio talijanski dužnosnik za pomorsku sigurnost Marco Brusco. 'Čamci za spašavanje mogli su u more biti spušteni mirno i ljudi su mogli biti umireni. Umjesto toga, prvih sat vremena ljudi su radili pod velikim stresom, kapetan je napustio brod i stizale su kontradiktorne naredbe', izjavio je Brusco. Neki su se putnici poslije žalili da je evakuacija bila kaotična i nekontrolirana, a neki su bili ostavljeni da čekaju u čamcima za spašavanje i po dva sata prije negoli su uspjeli napustiti brod. Više poginulih imali su na sebi prsluke za spašavanje kada su ih ronioci pronašli. Istražitelji su utvrdili da je Schettino izravno odgovoran za rizičan manevar koji je završio nasukavanjem broda, na kojem je uz više od 3 tisuće putnika bilo i oko 1.000 članova posade i osoblja.

Schettino je, pak, tijekom istrage davao kontradiktorne informacije, ali i one koje se nisu poklapale sa snimkama. Prema nekim snimkama u razgovoru s policijom u više navrata napomenuo je kako brodski navigacijski sistem nije prepoznao stijene koje su rasparale trup broda, ali je izjavljivao i da je znao da su stijene tamo. Također je prilikom iskaza rekao da je u trenutku udara on upravljao brodom, ali su kasnije mediji prenijeli tvrdnje iz jednog intervjua u kojem je izjavio da je u u tom trenutku on bio ometen telefonskim pozivom te da je brodom upravljao niži časnik. Dio tereta krivnje prebacio je i na svojeg poslodavca, što je bio novi moment u istrazi. Naime, policija je snimala njegovo prvo svjedočenje nakon privođenja te pozive koje je odande uputio. Schettino je u razgovoru s prijateljem tvrdio kako su ga šefovi natjerali da brodom prođe jako blizu otoka Giglio kako bi putnicima priuštio spektakl i pozdravio mjesto. 'Stalno su mi govorili 'idi ovuda, idi onuda'. Netko drugi u mojoj situaciji možda i ne bi pristao na takve stvari, ali stalno su me pritiskali da idem blizu obale i sad ja plaćam cijenu', rekao je u tom razgovoru samo nekoliko sati nakon havarije, prenio je njegove riječi Telegraph.

>> 'Kapetan i ja završili bi u krevetu da nije došlo do nesreće'

Vlasnici kompanije Costa Cruises tvrdili su pak kako mu nisu dozvolu da skrene toliko s rute te da je kapetan sam promijenio kurs. Međutim, snimke razgovora menadžmenta i kapetana poduprle su Shettinove tvrdnje da šefovi kompanije potiču takve postupke jer donosi publicitet i oduševljava putnike, što je, naravno, dobro za posao. I dok je kapetan optuživao tvrtku, a ona njega, istražitelji su optužili tvrtku da nije provela adekvatnu obuku svojeg osoblja za izvanredne situacije te da nisu znali što trebaju činiti u takvoj situaciji.

U međuvremenu, na pitanje gdje je zapravo kapetan bio u trenutku nesreće, nadovezao se novi moment. U priču se, naime, uključila Moldavka Domnica Cemortan. Domnica je, naime, priznala kako je ranije te večeri bila sama s kapetanom u kabini te su se ljubili, a ona je rekla da pretpostavlja kako bi noć završila seksom, prenio je njezine riječi Daily Mail. 'Kapetan me privukao svojim izgledom i očito se zanimao za mene. Priznajem da sam i ja bila zainteresirana za njega, jer je bio jako zgodan i šarmantan', rekla je. 'Možda je došlo do ljudske pogreške, a možda je i kapetan jednim dijelom odgovoran. Ja to ne znam. Za mene je to više bio slučaj kada se naprosto nađeš na krivom mjestu u krivo vrijeme', rekla je Domnica. Kazala je kako je s kapetanon iz kabine otišla na večeru, a potom su zajedno otišli do komandnog mosta, gdje su i dočekali udar u hrid.
Atraktivna plavuša, koja je na brodu radila kao prevoditeljica za ruske turiste, a potom se vratila kao putnik, tvrdi da je kapetan bio pribran i izuzetno angažiran tijekom cijele akcije koja je uslijedila te da je koordinirao poteze i evakuaciju putnika i doveo brod u pliće vode da napuštanje plovila bude što lakše, a kada ga je kasnije susrela na obali da je bio potpuno shrvan. Smatra da je spasio mnoge živote i izjavila je kako joj je žao zbog ljudskih žrtava.

>> Kapetan 'Coste Concordije' na sudu izrazio žaljenje

U međuvremenu, Costa Cruises, dala je otkaz kapetanu Costa Concoridije Francescu Schettinu. 'Costa Crociere potvrđuje da je završila disciplinski postupak protiv Schettina nakon havarije Concordije i odlučila mu je uručiti otkaz', objavila je kompanija, a Schettino je kompaniju tužio. On je na saslušanju rekao da je izveo prisilno nasukavanje i time spasio tisuće ljudskih života te zatražio povratak na radno mjesto i isplatu zaostalih plaća. Još uvijek traju komplicirane nagodbe i postupci u vezi odšteta putnicima zbog tragedije. Pojavile su se i optužbe odvjetnika koji zastupaju putnike da su u uzorcima kose kapetana broda pronađeni tragovi kokaina, no službenih potvrda o tome još nema.

Inače, ni ovu havariju putničkog broda nisu izbjegle glasine koje je uspoređuju s katastrofom Titanica. Naime, dvojica braće, putnika na Costa Concordiji, tvrdila su kako je u restoranu luksuznog kruzera u trenucima kada je brod naletio na hrid, svirala naslovna pjesma iz filma Titanic 'My Heart Will Go On' u izvedbi Celine Dion iz 1997. godine, redatelja Jamesa Camerona. Još jedna priča je povezala kruzer i Titanic. 30-godišnja Valentina Capuano preživjela je udar Costa Concordije u greben, dok je njezina prabaka prije točno 100 godina, 1912. godine, preživjela tragediju Titanica.

Francesco Schettino, kojega državno odvjetništvo optužuje za višestruko umorstvo iz nehaja, havariju i napuštanje broda, u srpnju je pušten iz kućnog pritvora, ali ne smije napuštati svoj gradić Meta di Sorrento. Olupina ogromnog kruzera bit će uklonjena, kako je najavljeno, krajem proljeća 2013. godine. Prema ranijim predviđanjima, brod je trebao biti uklonjen početkom godine, no radi se o tehnički iznimno zahtjevnom poslu, pa su iz kompanije koja će obaviti posao javili da se rok mora pomaknuti.

DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook