Superbrze vlakove nećemo još neko vrijeme gledati na hrvatskim prugama. I dok se mi još vozimo brzinom koja rijetko prelazi 100 kilometara na sat, svijet se već natječe u disciplini koju slobodno možemo nazvati 'napravi najbrži vlak'.
Pročitajte i ovo
Veliko otkriće
FOTO Dječak oprao ruke u rijeci koja je skrivala spektakularnu tajnu
Dao sve od sebe
FOTO Prepoznajete li ga?
Premda ni njima 'ne cvjeta cvijeće' kad je stanje pruga u pitanju, Kina se na dan svetoga Stjepana pohvalila novim postignućem. Riječ je o posljednjem u nizu superbrzih vlakova za koji se tvrdi da može postići brzinu do 500 km/h.
Vlak je proizvela kompanija CSR Corp Ltd., najveći proizvođač pružnih vozila u Kini, a dizajniran je tako da nalikuje drevnom kineskom maču. Njegova vanjština načinjena je od plastičnih materijala ojačanih ugljikovim vlaknima, što bi mu trebalo osigurati veliku izdržljivost.
Vučna snaga iznosi 22.800 kilovata, što je znatno više od 9600 kilovata, koliko iznosi vučna snaga vlaka CRH380, koji brzinom od 350 kilometara na sat na cijeloj dionici drži svjetski rekord kad su u pitanju komercijalne linije za prijevoz putnika, a povezuje Peking i Šangaj.
'Najnoviji vlak obogatit će naše iskustvo koje ćemo iskoristiti u proizvodnji. Iako namjeravamo putovanja učiniti što kraćima, moramo reći da se budući kineski vlakovi neće oslanjati isključivo na brzinu i ovih 500 kilometara što sada testiramo vjerojatno nam još neće postati standard', rekao je direktor CSR-a Zhao Xiaogang dodavši da je prioritet njegove kompanije sigurnost putnika. Vlak je u ponedjeljak obavio probnu vožnju, a zasad se ne zna hoće li se i kada početi koristiti i u komercijalne svrhe.
Možda se to i neće dogoditi tako skoro jer Kinezi su u posljednje vrijeme usredotočeni na sigurnost. Razlog tome su tehnički problemi pri gradnji modernih pruga koji su u srpnju doveli do sudara dvaju superbrzih vlakova. U toj nesreći, koja se dogodila na području istočne provincije Zheijang, poginulo je 40 ljudi, a proizvodnja novih vlakova otad je svedena na minimum.
Nekoliko mjeseci prije, u veljači, ministar željezničkog prometa Liu Zhijun dao je ostavku zbog korupcijske afere. To je uvelike uzdrmalo željeznički sektor s obzirom na to da je Zhijun iznimno zaslužan za njegovu modernizaciju. Jesu li optužbe istinite, javnost nije doznala jer slučaj još nije dospio na sud.
Bez obzira na nesreće i korupcijske skandale, kineska vlada želi do 2015. sagraditi više od 45.000 kilometara pruga namijenjenih superbrzim vlakovima.
Prosječna brzina vlakova brze željeznice u Kini iznosi oko 200 kilometara na sat. Kina ima i najdužu mrežu pruga za superbrze vlakove na svijetu, od čak 10.000 kilometara. Projekt modernizacije željeznice pokrenut je prije desetak godina, a u njemu, osim kineskih kompanija, sudjeluju i poznate zapadne tvrtke poput Siemensa i Bombardiera.
Za sada je 581 km/h najveća postignuta brzina eksperimentalnim vlakom u Japanu. 320 km/h brzina je kojom putnike prevoze francuski TGV i njemački ICE 3. A 450 km/h postiže kineski Shanghai Maglev na dionici dugoj 30 kilometara. (Agencija VLM)