Obavijesti Video Pretražite Navigacija
izvanredna

Grbin oštro po Ustavnom sudu: "Šeparović misli da vlast pripada njemu. Popišali su se na sve nas"

DUG 5,2 MILIJARDE EURA

POSKUPLJENJE CESTARINE ''Odustali smo od monetizacije, ali nekako moramo podmiriti dugove''

Slika nije dostupna
Slika nije dostupna
Vlada je odustala od monetizacije autocesta, a ministar Oleg Butković kaže da nekako treba podmiriti dugove koji stižu na naplatu u 2017. godini. Još se ne zna koliko će poskupjeti cestarina HAC-a.

Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, nije htio potvrditi da će cijena autocesta poskupjeti, već je rekao da će sve biti jasnije kroz desetak dana. "U tijeku su pregovori sa Svjetskom bankom i ne mogu vam još ništa potvrditi. Pregovaramo o poslovnom i financijskom restrukturiranju cestarskog sektora jer nam u 2017. godini dolazi na naplatu milijardu eura. Od monetizacije i prodaje autocesta smo odustali", rekao je Butković. 

Pročitajte i ovo Zoran Milanović I o Butkoviću Milanović: "Plenković nas uvlači u sukobe koje ne razumije" Oleg Butković Na Facebooku Milanović dolazi u Opatiju, Butković ga pozvao u goste: "Možeš mi u četiri oka reći odgovore, dočekat će te i kravica..."

Kroz desetak dana će, kaže, biti gotovo pismo sektorske politike koja će, između ostalog, donijeti i model sustava naplate na autocestama, uvođenje GPS sustava i model održavanja. 

"Jedno od pitanja je i povećanje cestarine jer postoji vIše prijedloga da se teret prenese na teretne kamione ili na sve građane. Još uvijek nema konačnog prijedloga. U svakom slučaju odlučili smo da nećemo prodavati autoceste, da ostaju u našem vlasništvu", rekao je Butković, dodajući da moraju raditi na svemu da se prihodi autocesta povećavaju, a rashodi smanjuju. 

Na pitanje zbog čega se i ovo prelama preko leđa građana, Butković je rekao da bi se problem dugova za autoceste, koji u ovom trenutku iznose oko 5,2 milijarde eura, mogao riješiti i njihovom prodajom, pa se sve prenijeti na onoga koji će platiti koncesijsku naknadu. "Moramo biti svjesni da su dugovi veliki. Ako se i dogodi povećanje cestarina ono neće biti drastično niti će biti toliko da može izazvati nekakvu reakciju građana", kaže Butković, koji na neke tvrdnje SDP-ovaca da će cestarina poskupjeti 15 posto, tvrdi da o tome ništa ne zna. 

Andrej Plenković, predsjednik Vlade, također nije htio potvrditi medijske napise o skupljim cestarinama. "Ta je informacija izašla u medije kao jedna od mogućnosti o kojoj se trenutno razgovara između predstavnika Ministarstva prometa i stručnjaka Svjetske banke, a u kontekstu iznalaženja rješenja za financiranje svih obveza koje smo imali za autoceste", rekao je Plenković, dodajući da još nikakva odluka o tome nije donesena.

U HAC-u bez komentara

U Hrvatskim autocestama su nam također rekli da su pregovori sa Svjetskom bankom još uvijek u tijeku. "Do okončanja predmetnih pregovora ne možemo iznositi detalje vezane uz razmatrane modele poslovnog restrukturiranja", poručuju iz HAC-a.

Neslužbeno doznajemo da su iznenađeni s prijeldogom povećanja cestarina samo za prve dvije kategorije vozila, smatrajući takvo rješenje diskriminatornim. No, iako formalno o iznosu cestarine odlučuje Uprava HAC-a, a resorni ministar daje tek suglasnost, u stvarnosti je zapravo obrnuto.  

Šoštarić: Vinjete umjesto poskupljenja

Marko Šoštarić, profesor na Fakultetu prometnih znanosti, smatra da eventualno povećanje cijena cestarina neće dati najznačajnije efekte.

"Problem autocesta u Hrvatskoj je što su one prazne jer na njima nema onih koji putuju svaki dan. Netko tko svakodnevno putuje iz Karlovca, Krapine ili Siska na posao u Zagreb ne ide autocestom, već paralelnom cestom jer mu je autocesta preskupa“, kazao je Šoštarić, koji smatra da bi se ovaj problem riješio uvođenjem vinjeta

"Vozači bi jednokratno kupili vinjetu i svaki se dan vozili autocestama. To ne bi stvorilo negativne efekte budući da autoceste imaju prostora za povećanje prometa, na nekim dionicama čak i do pet ili šest puta. Na autocestama se ne bi stvarale veće gužve, a stare ceste bismo rasteretili. Paralelne ceste imale bi manje troškove održavanja, a smanjio bi se i broj prometnih nesreća jer je na dvotračnim cestama vjerojatnost prometnih nesreća deset puta veća nego na autocestama“, kazao je Šoštarić.

Isplativiji sustav sličan naplati parkinga

U tom nam slučaju ne bi trebala ni skupa oprema za naplatu cestarine. "Čvorovi bi bili jednostavniji, a mogli bi se graditi i novi. Autoceste bi tada bile u funkciji građana i razvoja gospodarstva. To ne mora biti klasičan sustav vinjeta naljepnica kao u Austriji i Sloveniji, već možemo ići na mađarski model elektronske vinjete. Cestarina bi se plaćala tako da se u sustav unese registarska oznaka. Svi kojima je oznaka unešena u sustav mogu bez sankcija proći autocestom, a kontrole bi se radile na pojedinim punktovima. Tko nema plaćenu cestarinu, dobit će veliku kaznu. Riječ je o sustavu sličnom onom kojeg trenutno koristimo za naplatu parkinga", kaže Šoštarić, dodajući da bismo umjesto povećanja prihoda trebali gledati kako smanjiti rashode ubiranja cestarine. 

"Sustav naplate cestarine i održavanja kućica za naplatu je skup. Trošimo puno novca da bismo ubrali tu cestarinu", kazao je Šoštarić.
 

HAC najjeftiniji

Od četiri društva koja upravljaju autocestama u Hrvatskoj, one kojima upravljaju Hrvatske autoceste su najeftinije. Cijena prijeđenog kilometra na njihovim autocestama iznosi 46 lipa, dok, primjerice, Autocesta Rijeka-Zagreb za prijeđeni kilometar naplaćuje 49 lipa

Na autocesti Zagreb-Macelj posebno se plaća cijena za lokalno, a posebno za tranzit. Cijena za osobna vozila lokalno po kilometru iznosi 93 lipe, a za tranzit čak 1,36 kuna.

Što se tiče Bine Istre, cijena cestarine na Istarskom ipsilonu za I. skupinu vozila, u koju spadaju osobni automobili, iznosi prosječno 0,48 kn/km. Za kamionski promet tj. za teška teretna vozila cijena cestarine iznosi prosječno 1,93 kn/km.

''Našom tarifnom politikom nastojimo učestalim korisnicima koje, u pravilu, čini domicilno stanovništvo, a koje koristi Istarski ipsilon za svakodnevno putovanje i dalje osiguravati najviše razine popusta koje dosežu do 50% na redovnu cijenu cestarine'', poručuju iz Bine Istre.

Još brže do
svakodnevnih vijesti.

Preuzmi novu DNEVNIK.hr aplikaciju
Još aktualnosti
Još vijesti
Pretražite vijesti

Budite u tijeku s najnovijim događanjima

Obavijesti uključene