U riječkom brodogradilištu 3. maj u subotu je porinut 225 metara dugačak brod za prijevoz rasutog tereta za kanadskog naručitelja Algoma Central Corporation, a na porinuću su bili predsjednik Vlade Andrej Plenković te brojni građani.
Riječ je o novogradnji 527 - samoiskrcavajućem brodu za prijevoz rasutog tereta, koji bi, prema ugovoru, trebao biti dovršen do sredine lipnja.
Brod Algoma Endevour dužine je 225 metara i najduži je brod porinut s navoza 3. maja. Brod je širine 23,8 metra, nosivosti 29.300 tona, a namijenjen je plovidbi kanadskim Velikim jezerima. To je nakon raspada Uljanik grupe drugi brod kojeg je riječko brodogradilište izgradilo za kanadskog naručitelja (prvi je bio Algoma Intrepid).
Premijer Plenković je istaknuo kako je današnje porinuće broda "još jedan uspješan projekt 3. maja, uz snažnu i iskrenu te partnersku podršku Vlade".
Pročitajte i ovo
Obitelj zabrinuta
Nestalo tijelo Navaljnog? "Rekli su nam, sedmi ste koji danas zovete"
Naveo je kako je cijena broda je 31,5 milijuna kanadskih dolara i 23,5 milijuna eura, a Vlada je povjerenje u taj projekt iskazala davanjem državnog jamstva za kreditno zaduženje.
"Stav Vlade je bio podržati svako rješenje koje će omogućiti stvaranje preduvjeta za pokretanje proizvodnje i završavanje započetih brodova, a s druge strane smanjiti gubitke koji su bili česta praksa ranije", rekao je.
Podsjetio je da je Vlada 2019. godine odučila isplatiti 4,5 milijarde kuna dugova hrvatskih brodogradilišta prema bankama za neizgrađene brodove. "Odlučili smo podvući crtu i pokrenuti brodogradnju na održivi, partnerski i profitabilan način. Kao Vlada smo razumjeli što brodogradnja u 3. maju identitetski znači za Rijeku", rekao je premijer.
Od tada su u 3. maju porinuta četiri broda, a u partnerstvu sa Scenic grupom i tvrtkom MKM Yachts je tu izgrađen najmoderniji polarni kruzer Scenic Eclipse 2, dodao je Plenković.
"Sve to radimo jer vodimo računa o hrvatskoj industriji, brodogradnji, povijesti brodogradnje u Hrvatskoj, tradiciji i identitetu. Jer Rijeka bez brodogradnje ne bi bila isti grad", istanuo je.
Direktor 3. maja Edi Kučan zahvalio je na podršci Vladi i istaknuo kako bez njenog angažmana ne bi bilo moguće ovo porinuće.
"Opravdali smo međusobno povjerenje, stvaramo ovdje brodove za svjetsko tržište. Brodogradnja je relevantna domaća proizvodnja spremna za najizazovnije inženjerske projekte u cijelom svijetu", naglasio je Kučan.
Zadovoljstvo suradnjom i potporom Vlade izrazio je i predstavnik naručitelja Robert Houston.
Inače, novogradnja 527 je bila dio stečajne mase Uljanika te je ugovor za njegovu gradnju više puta obnavljan, a 3. maj i kanadska Algoma su u svibnju 2022. godine potpisali ugovor o njegovu dovršetku.
Pročitajte i ovo
rijeke ljudi na ulicama
FOTO Pogledajte kako je izgledao prosvjed oporbe iz zraka
Za riječki 3. maj Vlada je u kolovozu 2019. godine dala državno jamstvo za pripremu i pokretanje proizvodnje te završetak započetih novogradnji s ciljem umanjenja postojećih gubitaka za Republiku Hrvatsku, a za samu novogradnju 527 državna je jamstva dala u srpnju 2022. i listopadu 2023.
Odgovarajući nakon porinuća na pitanja novinara, premijer Plenković je istaknuo i kako je za pulski Uljanik i za riječki 3. maj "zainteresirano više potencijalnih ponuditelja".
Vlada i nadležna ministarstva temeljito analiziraju te procese, a u interesu nam je, ako je to moguće, da brodogradilišta funkcioniraju ekonomski i financijski održivo. No, nije nam u interesu da se natovari državi i državnom proračunu beskonačne troškove i gubitke za loše poslovne odluke nekih ljudi, zaključio je Plenković.