Taksi vozila (Foto: Jurica Galoic/PIXSELL)
Taksi vozila (Foto: Jurica Galoic/PIXSELL)

"Mi moramo četiri puta godišnje na tehnički pregled da bi naša vozila bila sigurna. Biste li nekome tko to ne mora raditi ni ispuniti uvjete za vozača povjerili da ode po vaše dijete u školu?"


"Zbog činjenice da je pružanje usluga autotaksi prijevoza putem Uber aplikacije nezakonito, svi taksisti traže zabranu korištenja Uber aplikacije u Hrvatskoj."

Glavna je to poruka s današnje konferencije za novinare u Hrvatskoj obrtničkoj komori, na kojoj su sudjelovali predstavnici cehovskih udruženja taksista te čelnici HOK-a i njegove Sekcije taksi prijevoznika.
Vidno nezadovoljni dosadašnjim tretmanom ove teme u medijima, govornici su u više navrata isticali potrebu da se javnosti prenese prava istina o razlozima za njihovo protivljenje poslovanju Ubera u Hrvatskoj.

Milenko Begić, predsjednik Sekcije taksi prijevoznika, kazao je kako već duže vrijeme upozoravaju na nelojalnu konkurenciju te da je više od 2100 taksi obrtnika na marginama interesa nadležnih službi. Istaknuo je i koji su zakonom propisani uvjeti za obavljanje usluge autotaksi prijevoza - licenca za obavljanje takvog prijevoza, položen ispit, tijekom takvog prijevoza u vozilu mora biti uključen taksimetar, da bi korisnik mogao u svakom trenutku znati kolika je cijena vožnje, vozač mora imati položen ispit iz poznavanja osnovnih relevantnih podataka o području na kojem radi (kulturne, gospodarske, turističke i druge znamenitosti)...

Ništa od toga vozači Ubera ne moraju ispuniti, izuzev posjedovanja vozačke dozvole B kategorije.

Konferencija za novinare o Uberu (Foto: Dubravka Blaško)

"Dobrodošli su svi koji legalno rade, ali Uber radi na crno. Tražimo od institucija da rade svoj posao. Uber je ponudio samo lopovluk uz pomoć kojega će varati državu", istaknuo je Jozo Kovačević, predsjednik Udruženja autotaksi prijevoznika Grada Zagreba.

Na presici su bili i predstavnici taksista iz Dubrovnika i Splita, koji su također istaknuli kako im je Uber nelojalna konkurencija. Božo Miletić, predsjednik dubrovačkog Udruženja obrtnika autotaksi prijevoznika, kazao je kako u zakonu jasno piše što je autotaksi prijevoz te naglasio da oni nisu protiv modernizacije.

Složio se i Lovre Ćatipović, čelnik strukovne grupe splitskih taksista, koji je novinarima nabrojio koje sve dozvole, potvrde i licence moraju imati oni koji se žele baviti autotaksi prijevozom. "Ne može se svakakvim vozilima obavljati autotaksi prijevoz. Mi moramo četiri puta godišnje na tehnički pregled da bi naša vozila bila sigurna. Biste li nekome tko to ne mora raditi ni ispuniti uvjete za vozača povjerili da ode po vaše dijete u školu?", upitao je Ćatipović.

Dragutin Ranogajec, predsjednik Hrvatske obrtničke komore, kazao je: "Mi nismo protiv onih koji rade pod istim uvjetima kao svi ostali. Ali ovdje imamo slučaj da je na tržište Republike Hrvatske ušao nelegalni prijevoznik. To je kršenje Ustava".

Dodali su kako se prihodi koji se ostvaruju preko Uberove aplikacije netransparentni za državu te istaknuli kako su cijene vožnje preko Uber aplikacije varijabilne i često puno veće od onih koje imaju legalni taksi prijevoznici. Jedan nam je taksist potvrdio i da mu je klijentica kazala kako više neće koristiti usluge Ubera jer cijena prijevoza na istoj relaciji u različito vrijeme dana bude znatno drugačija, odnosno skuplja.

Godinu dana bez konkretnih odgovora

Na novinarsko pitanje bi li im Uber bio prihvatljiv kad bi država smanjila obveze koje taksisti moraju ispuniti Ranogajec je kazao da država ima pozitivne zakone te da se oni moraju provoditi. "Vaše pitanje nije primjereno trenutku, zašto vi onda ne biste vozili lijevom stranom ulice", dometnuo je potom.

Vezano uz slučajeve nasilja prema vozačima Ubera, svi su složno istaknuli kako osuđuju takvo ponašanje i ograđuju se od njega, ali i dodali kako su zabilježeni i slučajevi u kojima je vozač Ubera napao taksista. Naglasili su kako je riječ o pojedinačnim slučajevima, a oni su svi zbog toga obilježeni te dodali kako nije u redu da se generalizira.

Iz HOK-a su naveli i kako u proteklih gotovo godinu dana nisu dobili konkretne odgovore, kao ni potvrdu za održavanje zajedničkog sastanka svih mjerodavnih tijela - Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, Prometne inspekcije, Ministarstva financija, Carinske uprave i Porezne uprave.

Uber: "I naši vozači obvezni su plaćati poreze državi"

"Uber unosi pozitivne promjene na tržištu mobilnosti, a to je potvrdila i Agencija za tržišno natjecanje. Takvo mišljenje dijele i druge agencije iz zemlja Europske unije poput Španjolske, Danske, Finske, Italije, Francuske, Njemačke, Irske, Norveške i Velike Britanije. Želimo ponuditi lokalnom stanovništvu i turistima u Hrvatskoj alternativnu opciju u području mobilnosti te smatramo kako konkurencija podiže kvalitetu usluge i donosi sigurnost, što bi trebalo poticati, a ne ometati.

Uber je inovativna usluga koja spaja korisnike s partnerima-vozačima – zajednicom koja je po svojoj strukturi drugačija od taksi službi. Baš svi naši partneri-vozači su neovisni poduzetnici s registriranim kompanijama ili obrtima te su obvezni plaćati poreze Republici Hrvatskoj na ukupnu cijenu svake izvršene vožnje", prokomentirali su iz Ubera za Dnevnik.hr tvrdnje predstavnika taksista s sdanašnje presice.