Uljanik je jamstvima države namaknuo sredstva i isplatio radnike, no u 3. maju radnici i kooperanti svoj novac još uvijek čekaju. Strpljenja je sve manje.
Pročitajte i ovo
Već se počelo s promjenama
Potpisan ugovor kojim Uljanik preuzima 3. maj
Prije privatizacije
Škverski sindikati od Vrdoljaka i kupca traže potpisivanje socijalnog sporazuma
„Situacija je alarmantna. Dolazim sa sastanka radničkog vijeća i uprave, gdje smo zatražili jamstvo Uprave da će idući tjedan biti isplaćena plaća“, kaže Juraj Šoljić, predstavnik radnika u Nadzornom odboru 3. Maja.
Radnici 3. maja žele raditi no nemaju što. Zbog problema u koje je upao njihov vlasnik - Uljanik grupa, kažu, već devet mjeseci ne dobivaju materijal za rad.
„Proizvodnja u brodogradilištu 3. maj nije zaustavljena, nego je ona u tzv. početnim fazama gradnje trupa smanjenoga kapaciteta“, poručuju iz Uljanik grupe.
Država može dati jamstva
Zadnje državne subvencije za brodogradnju isplaćene su krajem prošle godine. Sva su brodogradilišta privatizirana i do sada su trebala početi samostalno poslovati.
„Država je izašla iz njih u najvećem dijelu, najvećoj mjeri. Dakle oni su pod upravljanjem privatnih igrača, međutim evidentno je da određeni iskoraci koji su napravljeni možda neće biti u potpunosti dovoljni“, poručuje ministar financija Zdravko Marić.
Restrukturiranje brodogradnje počelo je još za vrijeme Milanovićeve vlade i bilo je uvjet za ulazak u Europsku uniju. Prezadužena brodogradilišta time su dobila novu šansu.
"Pomoć jednom i nikad više"
„Zapravo moraju znati da je država usvajanjem programa restrukturiranja pristala na princip pomoć jednom i nikad više“, kaže SDP-ov saborski zastupnik Branko Grčić.
No država još može dati jamstva zdravim tvrtkama.
„S obzirom na to da se radi o ogromnim iznosima, o ogromnim projektima, sve europske zemlje svoju brodogradnju prate i s garancijama“, kaže bivši ministar gospodarstva Radimir Čačić.
Garancije traže i iz Brodosplita. Bez njih, kažu, neće moći održati brodogradnju. Narudžbi imaju.
„Nema brodogradilište toliko milijardi da izgradi brodove. Tek kad ih proda, tek kad ih izgradi, onda dobije priliv“, kaže vlasnik DIV grupe Tomislav Debeljak.
Njihove garancije, tvrdi Debeljak, dosad nikad nisu pale na teret države. Ako ih ne dobiju, morat će odustati od brodogradnje.
„Nego bi onda smanjili broj ljudi za recimo otprilike pola i radili određene sekcije, mostove, metalne konstrukcije, neke manje brodove koje možemo sami financirati“, tvrdi Debeljak.
Jamstva već ionako prezaduženom Uljaniku s druge strane predstavljaju realnu opasnost za proračun.
„Tako da ćemo pratiti naravno resorno ministarstvo uz suradnju sa svima nama ostalima u Vladi, gdje smo i što smo oko problematike“, kaže ministar Marić.
Čačić ne sumnja da će ponovno i dio tog tereta u tom restrukturiranju pasti i na leđa države.
Brodogradnja u Hrvatskoj ima budućnost jedino ako se postavi na zdrave osnove.
Dnevnik Nove TV gledajte svakog dana od 19:15, a više o najvažnijim vijestima čitajte na portalu DNEVNIK.hr.
Propustili ste Dnevnik? Pogledajte ga besplatno na novatv.hr.