Učenici Ekonomske i upravne škole u Osijeku sudjelovali su u Digitalnom inovacijskom inkubatoru powered by Hrvatski Telekom. Proces je to u kojem osmišljavaju i razvijaju svoju ideju. U tom su se natjecanju odlučili napraviti društvenu igru koja će pomoći učenicima završnih razreda osnovnih škola da saznaju što ih očekuje ako se odluče za nastavak obrazovanja u ekonomskom smjeru.
Pročitajte i ovo
Mladi inovatori
Završio je Digitalni inovacijski inkubator: Kao ovogodišnji pobjednici upisali su se Gabriel Veselovac, Filip Cica i Tomislav Kovačević
Pokrovitelj Digitalni Inovacijski Inkubator
Digitalni Inovacijski Inkubator: "Nevjerojatan je osjećaj kada netko prepozna potencijal u vama i vašoj ideji i kada se na kraju sav trud isplati!"
''Ideja počiva na tome da je poduzetnička i financijska pismenost među mladima na niskoj razini. Učenici su se prisjetili kako je njima bilo u trenucima kada su morali odabrati srednju školu i zaključili su kako su u to vrijeme zapravo vrlo malo znali o tome što im ekonomska škola može pružiti i što zapravo znači biti poduzetnik'', govori nam nastavnica Sanda Duk Pritišanac.
Likvidatory osvojio prvo mjesto na Digitalnom inovacijskom inkubatoru
Budući da učenici te dobi najviše i najbolje uče kroz igru, osmislili su društvenu igru pod nazivom Likvidatory. Na igraćoj ploči sudionici prolaze polja koja imaju određeno značenje. Svaki pojam vezan je uz jedan poduzetnički pojam, a tijekom igre susreću se s negativnim i pozitivnim poduzetničkim situacijama.
Pozitivna situacija omogućuje igraču korak prema naprijed, a negativna situacija likvidira igrača. Svaka kartica sadrži i QR kod koji omogućuje da igrač sazna nešto više o području koje otkriva. Riječ je o čestim poduzetničkim pojmovima, poput poduzetnik, kapital, dobit, rizik, neizvjesnost i slično.
Likvidatory
(Foto:
Digitalni inovacijski inkubator)
Budući da je igra namijenjena osnovnoškolcima, trajanje igre ograničeno je na 20 minuta kako bi se mogla odigrati tijekom školskog sata ili na dužem odmoru, ali poželjno je da se igra i u obiteljskom okruženju.
Poduzetništvo nije predmet u osnovnim školama
U osnovnoj školi ne postoji poduzetništvo kao predmet, a to je tema, odnosno kompetencija koja bi se trebala provlačiti kroz više obaveznih predmeta. Nastavnica Sanda Duk Pritišanac smatra kako je važno s djecom raditi i ono što nije u obaveznom programu jer je to jedini put da oni razviju svoje vještine potrebne za daljnji profesionalni razvoj.
Zato već godinama ulaže svoje znanje, trud i vrijeme u srednjoškolce koji žele znati više. Od početka svoje karijere izdvaja svoje privatno vrijeme kako bi usmjeravala i mentorirala učenike željne znanja.
S učenicima škole u kojoj radi redovito sudjeluje na državnom natjecanju Poslovni izazov, državnom natjecanju u disciplini Poduzetništvo, na kojima osvaja visokopozicionirana mjesta, projektima Erasmus+ u kojima koordinira strukovni projekt stručne učeničke prakse u inozemstvu. Dva puta je osvojila i nagradu za najbolju poduzetničku ideju Osječko-baranjske županije, a budući da uz nastavnički posao vodi i obiteljski posao, nema prepreka za uspješno prenošenje znanja, iskustva i vještina iz prakse na učenike.
Mladi su željni drugačijeg pristupa u učenju
Želje za sudjelovanjem u inkubatorima inovacija ne nedostaje. Nastavnica potiče i motivira učenike, ali nema problema s popunjavanjem mjesta u timu. Razina entuzijazma učenika tijekom procesa se, naravno, mijenja i tu je njezina uloga kao mentora vrlo bitna. Digitalni inovacijski inkubator je intenzivan program u trajanju od oko mjesec i pol, u kojem se na početku identificira problem, razrađuje ideja, na svakom koraku učenici aktivno rade, a finalizacija i predstavljanje realizirane ideje zadnji je i najslađi korak u procesu.
Digitalni inovacijski inkubator
(Foto:
Digitalni inovacijski inkubator)
''Najvažnije od mene kao mentora je balans između obaveza u školi i obaveza u projektu, tako da se ja trudim da to ne uzme previše vremena od redovne nastave, nego da to uklopimo i u samu nastavu. Učenici zbog tog projekta izdvajaju svoje slobodno vrijeme i ostaju poslije nastave. Vrlo je važno da učenici sudjeluju u takvim projektima jer sama teorija ne može razvijati osobine koje se razvijaju kroz projekte. Svima mora biti jasno da ocjena nije mjerilo znanja, nego da će uspješan postati onaj tko stekne vještine poput timskog rada, onaj tko na vlastitoj koži osjeti što je odgovornost, onaj tko nauči raditi s različitim digitalnim alatima, savlada komunikacijsko-prezentacijske vještine, shvati kako se snalaziti u radu pod pritiskom i nauči biti spreman na uspjeh, ali i neuspjeh'', govori nam iz svojeg iskustva nastavnica Sanda.
Njihov proizvod dostupan je i učenicima drugih osnovnih škola
Društvena igra Likvidatory sada je u fazi komercijalizacije. Proizvod koji je osvojio prvo mjesto u Digitalnom inovacijskom inkubatoru prijavljen je i u Ministarstvo znanosti i obrazovanja, od kojeg su dobili sredstva s kojima su osigurali da se izrade primjerci igre.
Uskoro je u planu i napraviti poziv zainteresiranim školama da naruče svoj primjerak i omoguće učenicima igranje te igre, koja bi zaista mogla imati veliku ulogu u njihovoj odluci o upisivanju srednje škole.
Na istom natjecanju još su dva tima pod mentorstvom nastavnice Duk Pritišanac osvojila visokopozicionirana mjesta. Mobilna aplikacija namijenjena malim poljoprivrednim poduzetnicima koja educira vlasnike o digitalnom marketingu osvojila je 5. mjesto, a na 12. mjesto zasjela je ideja o električnom kombiju koji nudi i dostavlja domaće proizvode lokalnih OPG-ova.
Odakle motivacija za ulaganje u učenike?
U nastavi su ograničeni ishodima koje moraju postići s učenicima, priznaje nam Sanda. Ali ključ je u tome što su nastavnici u odabiru metoda i načinu rada potpuno slobodni. Sanda uživa u dodatnim edukacijama, učenju novih alata i tehnologija i neograničenim apetitom za nova znanja, uvijek ima volje dodatno raditi na sebi, što potom prenosi na svoje učenike. Smatra i kako je razmišljanje u poduzetničkom duhu korisno i u brojnim drugim segmentima života. A i prostora za napredak uvijek ima.
''Smatram da učenici u Hrvatskoj imaju dovoljno mogućnosti sudjelovati u sličnim projektima, ali potrebno je raditi na motivaciji nastavnika. Rad s učenicima na takvim projektima nastavnicima nije dodatno plaćen, odrađuje se izvan radnog vremena i oni koji to rade, rade to iz osobne motivacije da naprave nešto od mladih ljudi.''
Glavna motivacija za nastavnicu Sandu su učenici s pozitivnim pogledom na život. Uvijek će pamtiti i njihovu pozitivnu naivnost. Ideja jednog učenika o robotu asistentu koji bi radio i učio umjesto njih prije nekoliko godina je bila smiješna, a danas bi s pojavom umjetne inteligencije i servisa chatGPT ta ideja mogla biti ostvariva. Mladi umovi u sebi uvijek kriju originalnost, zato društvo i poslovna zajednica trebaju dati jak vjetar u leđa iskusnim mentorima koji će tu originalnost usmjeriti i pomoći da učenici imaju koristi.
Upravo je to najveća snaga nastavnice Sande, koja od mladih genijalaca ne odustaje. Naprotiv, priprema i nove projekte uz koje će njezini učenici biti korak spremniji za tržište rada.
Prijave za novu generaciju u Digitalnom inovacijskom inkubatoru otvorene su do 13. ožujka i pozvani su svi koji žele stvarati novu vrijednost, izražavati kreativnost i učiti otvorenog uma.
Sadržaj je napravljen u produkciji Nova Studija, native tima Nove TV, u suradnji s partnerom Digitalni inovacijski inkubator po najvišim profesionalnim standardima.