Posljednjih mjeseci u Croatia Airlinesu gomilaju se problemi – letovi kasne i otkazuju se. Putnici su frustrirani. Isto kao i zaposlenici. Nezadovoljni uvjetima rada i odnosima u kompaniji, odlaze zlata vrijedni mehaničari i piloti. A vlasnik, odnosno država, stoji sklopljenih ruku.

Galerija


Više od godinu i pol dana ne mogu imenovati predsjednika uprave na puni mandat niti pronaći strateškog partnera s kojim bi se, navodno jedino, mogla spasiti nacionalna aviokompanija od strateškog značaja za državu. Od tolikog je strateškog značaja da je u njoj sve rasprodano, a najvrjednije što je ostalo su tri hangara s vrijednim osobljem. S mehaničarima i putnicima razgovarala je Ana Malbaša.

Vezani članci PR Aviokarte Croatia Airlinesa već od 200 kn za djecu, mlade i starije od 65! Ante Pavlović (Foto: Provjereno) - 3 Bivši specijalac iz ATJ Lučko otkrio da je Ante Pavlović napao njegova oca: "Došao se ispričati. S dva pištolja..."

"Sletjeli smo u Splitu. Rekli su nam da pričekamo i da će vidjeti hoće li se otkloniti ti tehnički problemi. Otprilike sat vremena poslije dobili smo informaciju da je problem bio samo u senzorima, da su resetirali senzore i da se nastavlja put za Brač. Nakon dva, tri puta što smo se okrenuli, dobili smo novu informaciju iz pilotske kabine da se zbog tehničkih problema vraćamo u Zagreb, pa je nastao opći šok u avionu", iskustvo je Luke Prosenice, jednog od putnika Croatia Airlinesa.

Informacije o razlozima slijetanja bile su, kaže, šture. Ponudili su im noćenje u Zagrebu do sljedećeg leta sutradan. Kad su to odbili, nude im da navečer lete do Splita, pa da onda hvataju ponoćni trajekt za Brač. No i let za Split je kasnio, pa su putnici prenoćili u Trogiru i na Brač stigli tek ujutro.

Sindikati Croatia Airlinesa već mjesecima upozoravaju da se letovi otkazuju i kasne zbog kašnjenja velikih godišnjih pregleda aviona. Oni kasne, kaže Ivan Feljan, jer nedostaje licenciranih mehaničara, a radno vrijeme kraće je nego inače. "Radimo samo osam sati, dok smo prije radili 24 sata dnevno. Nemamo dovoljno radnih sati na zrakoplovu da ga možemo završiti u razumnom roku jer se svaki pregled zrakoplova temelji na broju radnih sati koji na njemu moraju biti odrađeni", objasnio je Ivan Feljan, predsjednik Sindikata zrakoplovnih tehničara.

Provjereno istražuje događaju li se u Croatia Airlinesu greške koje mogu biti kobne (Foto: Dnevnik.hr) - 1
Provjereno istražuje događaju li se u Croatia Airlinesu greške koje mogu biti kobne (Foto: Dnevnik.hr) - 2

Tragom ovih informacija, ekipa emisije Provjereno zatražila je ulazak u hangare kako bi razgovarala s mehaničarima i vidjela popravke na avionu. Nakon tjedan dana pregovora dopušten im je ulaz u strogo čuvanu zonu, gdje se u tri hangara redovito održava ukupno 12 aviona. No u trenutku kada su novinari bili u hangaru, nema ni jednog aviona ni mehaničara. Izvršni direktor za operativno poslovanje Krešimir Vlašić objasnio je kako je jedan avion izašao iz hangara dan prije posjeta ekipe emisije Provjereno, a odmah idući dan pušten je u redovnu operaciju. No ekipi emisije Provjereno dva izvora iz Croatia Airlinesa javili su kako je taj avion u petak pušten i u petak prizemljen u Splitu na novi popravak.

"Uprava je napravila sve samo da danas ujutro avion Dash registarske oznake 9A-CQA izađe iz hangara kako bi mogli snimiti njih u praznom hangaru. Radilo se na njemu 24 sata i jutros je izašao, po mišljenju pilota, prerano jer nije bilo sve dovršeno kako treba. Sada su ga nastavili 'šarafiti' u Splitu, gdje su doletjeli nakon Münchena i Züricha", stoji u SMS-u koji je zaprimila redakcija emisije Provjereno.

Provjereno istražuje događaju li se u Croatia Airlinesu greške koje mogu biti kobne (Foto: Dnevnik.hr) - 1
Provjereno istražuje događaju li se u Croatia Airlinesu greške koje mogu biti kobne (Foto: Dnevnik.hr) - 3

Tvrdnje iz SMS-a potvrdila je još jedna osoba koja je radila na avionu. "Avion je bio spreman za let i bio je ispravan, ali očito se trebalo još posvetiti samim poslovima, odnosno kvaliteti samog posla. Čuli ste i sami da je u petak avion već ostao u Splitu, da se javila greška koja je već bila otkrivena ranije, ali očito s otklanjanjem koje smo mi napravili nije bilo dobro. Javio se problem sa antiskidom, to je kočni sustav na avionu koji funkcionira slično kao ABS kod automobila. Bila je greška na nekoj žici i to su otklonili. Vjerojatno se nije primijetilo da je oštećena zbog umora, jer već je bila noć. Već je bilo kasno i jednostavno je u tim momentima teško vidjeti najsitnije stvari. I nije greška bila toliko strašna da je avion nesiguran, ali ga ograničava u nekim područjima. To automatski znači da avion ne može letjeti bilo gdje. Znači, morate pažljivo planirati gdje će letjeti i koliko će putnika biti na njemu"; ispričao je drugi izvor ekipi emisije Provjereno. Mehaničare se, kaže forsiralo da završe što prije, a rad na nekim kvarovima aviona, kaže, ne smije se požurivati.

Iz Croatia Airlinesa odbacuju tvrdnje da je avion vraćen u promet "prerano", ali potvrđuju da su na liniji München – Zagreb uočili dva tehnička kvara. Jedan je odmah otklonjen resetiranjem sustava nakon slijetanja u međunarodnu zračnu luku Zagreb. Drugi kvar nisu otkrili, ali kažu da je otklonjen u roku od pola sata i da je avion sigurno poletio. Naglašavaju kako su većina kvarova tek indikacije. "Znači, ako vam otkaže jedan sustav, imate dva rezervna da ne ugrožavate sigurnost leta", ističe Krešimir Vlašić, izvršni direktor za operativno poslovanje.

Provjereno istražuje događaju li se u Croatia Airlinesu greške koje mogu biti kobne (Foto: Dnevnik.hr) - 1
Provjereno istražuje događaju li se u Croatia Airlinesu greške koje mogu biti kobne (Foto: Dnevnik.hr) - 4

Od početka godine otkazano je više od 180 letova, što je dvaput više nego prethodne godine. Nisu razlozi samo produljeni radovi i nedostatak mehaničara, već i činjenica da nemaju rezervnog zrakoplova ili da se jednostavno ne proda dovoljan broj karata.

Božidar Andrašek, bivši zaposlenik Croatia Airlinesa, počeo je na aerodromu Lučko, više od 20 godina bio je pilot u Croatia Airlinesu, a onda je odlučio otići, duboko povrijeđen narušenim odnosima u tvrtki. Sada ima svoju tvrtku u Sloveniji. Prošle je godine i Ivica Turčin, bivši zaposlenik Croatia Airlinesa, nezadovoljan stanjem u društvu i toj kompaniji, odlučio otići u Njemačku, gdje sada radi kao slobodni aviomehaničar, a krajem godine vodi i ženu i kćer u Irsku, gdje će raditi na dablinskom aerodromu.

"Kad odradiš neki posao vani, najnormalniji posao, neku grešku ili osposobiš avion da na vrijeme poleti, šef ti kaže 'Hvala! Super! Odličan posao!'. To se nikada nije dogodilo u Croatia Airlinesu. Tehnički sektor Croatia Airlinesa je na jako dobrom glasu svugdje u Europi i čim kažeš da dolaziš iz Croatia Airlinesa, iz tehnike, odmah te gledaju drugačije jer mi već dugi niz godina radimo velike preglede na Lufthansinim zrakoplovima i na ostalim stranim kompanijama", ističe Turčin .

Piloti i mehaničari vani su puno plaćeniji, ali i cjenjeniji. U posljednjih pet godina otišlo je više od 40 stalno zaposlenih pilota i više od 60 licenciranih zrakoplovnih tehničara. Vlasnik, točnije država i uprava kompanije očito ne znaju kako to spriječiti i kako riješiti nanizane probleme koji su pretežno financijske prirode. "Kompanija posluje u vrijeme ljetne turističke sezone, a izvan te sezone u zimskim mjesecima, mi proizvodimo samo gubitak", naglasio je Andre Šarinić, predsjednik Hrvatskog sindikata prometnih pilota.

Provjereno istražuje događaju li se u Croatia Airlinesu greške koje mogu biti kobne (Foto: Dnevnik.hr) - 1
Provjereno istražuje događaju li se u Croatia Airlinesu greške koje mogu biti kobne (Foto: Dnevnik.hr) - 5

Croatia Airlinesom privremeno upravlja Jasmin Bajić, koji je nedavno prijavljen za sukob interesa.

"Za gospodina Bajića došla je neanonimna prijava u ožujku ove godine, a radi se o tome da je navodno njegov put početkom ožujka ili početkom godine platila kompanija s kojom ima poslovni odnos. Navodi se da je pet dana u ožujku bio u Francuskoj na skijalištu", objasnila je Nataša Novaković, predsjednica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa. Išao je u Megave na stručno savjetovanje.

Organizirala ga je i platila privatna tvrtka Safran Aircraft Engines od koje Croatia Airlines kupuje zrakoplovne motore.

Iz Croatia Airlinesa kažu da su tako putovali predsjednici uprava i prije, a nisu objasnili zašto mu put nisu sami platili jer je predsjednik uprave ujedno i državni dužnosnik i ne smije primiti dar iznad 500 kuna.

Sindikati su premijeru napisali dva pisma o stanju u kompaniji, nakon čega su bili na sastanku s ministrom prometa. To je bilo u siječnju, a u travnju je u nacionalni program reformi ušla i prodaja Croatia Airlinesa. Prije nekoliko dana ministar prometa Oleg Butković na jednoj je konferenciji kratko potvrdio da je cilj pronaći strateškog partnera. A prije toga trebalo bi pronaći čelnog čovjeka jer kompanija već godinu i pol ima privremenog predsjednika uprave. Upravo oko tog mjesta lome se koplja.

Mišljenja o osobi koja bi mogla uspješno voditi kompaniju se razilaze, ali se podudaraju u jednoj stvari – Croatia Airlines ima nacionalni i strateški značaj za ovu zemlju te joj hitno treba rješenje za brojne probleme.

Emisiju gledajte četvrtkom od 22:15 na Novoj TV, a više o pričama iz Provjerenog saznajte na novatv.hr/provjereno.

Propustili ste emisiju? Pogledajte je besplatno na novatv.hr.