Modernizacija obrazovanja (Foto: Getty Images)
Modernizacija obrazovanja (Foto: Getty Images)

Dok se hrvatski obrazovni sustav još uvijek bori s pristojnim uvođenjem informatike u škole, Europski parlament uskoro bi nas mogao ''natjerati'' da odemo još nekoliko modernijih koraka naprijed.


Ovih je dana na radnom stolu europarlamentaraca Izvještaj o modernizaciji obrazovanja. I ne, ne bavi se uvođenjem informatike, već još naprednijim pitanjima odgoja i obrazovanja mladih mozgova. Primjerice, ne samo da se već podrazumijeva da mladi barataju novim tehnologijama nego bi ih trebalo poticati na otvoreno učenje na internetu. 

Vezani članci Martna Bolšec Oblak objašnjava funkcije i ovlasti unutar EU (Foto: Dnevnik.hr) - 2 Utječu na živote 500 milijuna Europljana: Evo koje su ovlasti šefova najvažnijih europskih tijela Reporter Dino Goleš praktično objašnjava odluke EU (Foto: Dnevnik.hr) - 1 Pomicanje sata, ukidanje roaminga, prava putnika... Znate li koje sve pogodnosti donosi članstvo u EU?

Nakon dugotrajnog prikupljanja mišljenja i rasprava završen je Izvještaj o modernizaciji koji obuhvaća smjernice za obrazovanje od predškolske dobi pa sve do završetka fakulteta i cjeloživotnog učenja.

Budući da su mladi vizualni tipovi, preporučuje se da se više pažnje pridaje vizualnoj pismenosti. Sasvim je jasno da mladi više komuniciraju slikama. A kako bi sami mogli pomoći sebi više, trebalo bi ih se osposobiti da nauče tehnike samoprocjene i unaprijede osobne vještine, dok se u središte pažnje stavlja psihička i emotivna dobrobit učenika.

Fizika na stranom jeziku?

Jedna od velikih promjena bila bi i uvođenje predavanja najmanje dvaju predmeta (npr. fizike i kemije) na nekom stranom jeziku u srednjoj školi, pored učenja najmanje dvaju stranih jezika.

Također, preporučuje se razvijanje međugeneracijskih projekata kako bi mladi lakše shvatili izazove s kojima se suočavaju starije osobe, a starijima se omogući da dijele svoje vještine, znanje i iskustvo.

I roditelji, tvrdi se u Izvještaju, trebaju imati veću ulogu i uključenost u obrazovanje svoje djece.

U nastavku smo izdvojili ključne i zanimljivije točke:

- Potvrđuje stvarnost pojedinačnih razlika u kognitivnim sposobnostima i osobinama ličnosti koje su povezane s društvenim i okolišnim čimbenicima i koje utječu na rezultate obrazovanja; u tom kontekstu naglašava da je obrazovanje učinkovitije, uravnoteženije i pravednije kad se te razlike uzmu u obzir;

- Ističe da je potrebno pridati važnost vizualnoj pismenosti kao novoj životnoj vještini, priznajući da u današnje vrijeme građani mnogo više komuniciraju s pomoću slika nego putem tradicionalnih sredstava;

- Smatra da su sve škole autonomni centri za poticanje kritičkog i kreativnog razmišljanja i promicanje demokratskih vrijednosti i aktivnog građanstva; smatra da se škole trebaju usredotočiti na pružanje pomoći mladima da steknu vještine potrebne za razumijevanje i korištenje dostupnih informacija, kao i za razvoj njihove autonomije pri učenju i njihova poznavanja jezika;

- Napominje da bi moderni nastavni plan trebao biti usmjeren na poticanje kompetencija, unaprjeđenje osobnih vještina i poboljšanje sposobnosti za vođenje zdravog i prema budućnosti usmjerenog načina života, pri čemu bi u središtu pažnje trebale biti formativne procjene te psihička i emotivna dobrobit učenika; smatra da bi svaki učenik trebao imati mogućnost da ispuni svoj intelektualni potencijal; ističe da je razvoj i jačanje vještina kontinuirani proces koji se proteže kroz sve razine obrazovanja i tržište rada te da bi se vještine i kompetencije trebale uzeti u obzir u obrazovnom procesu i u priznavanju obrazovnih kvalifikacija;

- Naglašava da je potrebno poboljšati učenje jezika u cilju poznavanja dvaju jezika uz materinski jezik te na razini srednjoškolskog obrazovanja promicati podučavanje najmanje dva predmeta na stranom jeziku;

- Ističe da bi učenike trebalo poticati na upotrebu tehnika samoprocjene za mjerenje njihova napretka u učenju; potiče obrazovne ustanove da osiguraju da se alatima za povratne informacije pružaju pouzdane informacije koristeći različite instrumente, kao što su upitnici za studente, fokusne skupine i kutije za prikupljanje prijedloga;

- Naglašava ključnu ulogu nastavnika u pružanju uključivog okruženja za učenje koje zahtijeva uključivanje niza metoda i pristupa kako bi se zadovoljile različite potrebe i kako bi se na taj način svim učenicima omogućilo da sudjeluju u osmišljavanju, realizaciji i ocjenjivanju svojih rezultata učenja; priznaje ključnu ulogu nastavnika kao proaktivnih vodiča i mentora koji podučavaju kako ocijeniti informacije, preuzimaju potpornu ulogu u suočavanju s izazovima i pripremaju učenike za život;

- Ističe da povećana ulaganja u sustave obrazovanja i osposobljavanja kao i njihovu modernizaciju i prilagodbu predstavljaju ključan preduvjet za društveni i gospodarski napredak; stoga naglašava da je važno osigurati da socijalna ulaganja, osobito u obrazovanje i osposobljavanje za sve, imaju prioritet u nadolazećem programskom razdoblju VFO-a za razdoblje 2020. – 2026.;

- Očekuje da će se akcijskim planom za digitalno obrazovanje pružiti potpora državama članicama i obrazovnim ustanovama u većem, učinkovitijem te dobi i razvoju prilagođenom korištenju najnovijih tehnologija u učenju, podučavanju i ocjenjivanju, koje zadovoljava standarde osiguravanja kvalitete; smatra da bi se svakim digitalnim planom trebala uspostaviti i redovito ocjenjivati veza između digitalnih sredstava obrazovanja i kvalifikacijskih okvira na temelju rezultata učenja;

- Poziva države članice da razviju međugeneracijske projekte kako bi se olakšalo razumijevanje izazova s kojima se suočavaju starije osobe te kako bi se starijima omogućilo da dijele svoje vještine, znanje i iskustvo;

- Naglašava ključnu ulogu roditelja kao dijela obrazovnog trokuta u podupiranju djece pri učenju; ističe koristi koje uključenost roditelja u obrazovanje djeteta ima za veća postignuća u učenju, dobrobit učenika i školski razvoj;

- Poziva Komisiju da podrži prekogranične inicijative u vezi s otvorenim učenjem na internetu;

- Naglašava da bi školsko obrazovanje trebalo biti fleksibilnije kako bi se pružio bolji odgovor na stvarne životne okolnosti učenika i studenata, npr. većom uporabom internetskih usluga, kako bi se, primjerice, poboljšale i mogućnosti kombiniranog učenja;

- Poziva države članice da se usredotoče na obrazovanje o poduzetništvu i financijama, volontiranje i dobro poznavanje stranih jezika u području obrazovanja te da te vještine odrede kao prioritet u programima strukovnog obrazovanja i osposobljavanja;

- Ističe važnost obrazovanja o zdravlju i odnosima, koje mora uključivati podučavanje djece i mladih o odnosima utemeljenima na jednakosti, pristanku, poštovanju i reciprocitetu, kao i podučavanje o pravima žena i djevojčica, uključujući reproduktivno i spolno zdravlje i povezana prava, kao sredstvo za borbu protiv stereotipa, sprečavanje rodno uvjetovanog nasilja i promicanje dobrobiti.

Na na ovoj poveznici možete pročitati cijeli Izvještaj.