Već puna dva tjedna 128 metara dugi brod stoji nasukan na stijenama. 'Marku Polu', objašnjavaju stručnjaci, zbog havarije je suspendirana svjedodžba klase potrebna za plovidbu, a ona mu ionako ističe u listopadu 2010. godine i teško bi je dobio bez velikih ulaganja da do nesreće nije ni došlo. Kako mu predviđaju, 'Marko Polo' će se sa Sita otisnuti na posljednju plovidbu, onu put rezališta gdje će ga se prodati u staro željezo.
Pročitajte i ovo
Rezalište zadnja opcija
Marko Polo plovit će još 10 godina?
Vlasnici zarobljenih vozila očajni
Brod Marko Polo postao turistička atrakcija
>> Marko Polo postao turistička atrakcija
'Kad je brod stariji rigorozniji su pregledi, a Marko Polo ima 36 godina, on je veliki brod i zahtjevao bi golema ulaganja za dobivanje klase. Ukoliko je izgubi, ostala bi mu mogućnost domaće plovidbe koja je potpuno neisplativa', rekao je za Novi list Milko Kronja, šibenski predstavnik Sindikata pomoraca Hrvatske i ITF inspekor. Veli kako je, na žalost, sudbina Marka Pola upitna.
Kronja je dodao da niti cijene koje se mogu postići u rezalištu više nisu visoke, pa dok su nekada iznosile i po 600-700 dolara za tonu, danas se kreću oko 200 dolara po toni broda. Marko Polo ima 4.750 tona, što znači da bi se u rezalištu za njega moglo dobiti oko 900 tisuća dolara.
Da se Marku Polu sprema upravo ta sudbina postaje sve vidljivije i iz same akcije odsukavanja. Naime, trajekt je na sitskim stijenama, greškom posade koja nije promijenila kurs, završio u noći 24. listopada, Jadrolinija je za njegovo odsukavanje angažirala Jadranski pomorski servis, a nakon što ga tegljači nisu uspjeli pomaknuti sa stijena u pomoć su pozvani nizozemski stručnjaci iz tvrtke Smit Salvage Roterdam. Napravljen je novi plan prema kojemu bi se hidrauličnim dizalicama i zračnim jastucima brod odignuo sa stijena, a potom tegljačima povukao u more, no usprkos najavama po kojima je akcija odsukavanja trebala biti odrađena još prije nekoliko dana, do danas se nije krenulo niti u nabavu opreme. Razlog – novac. U Jadroliniji nisu odgovorili na upit Novog lisat o sudbini Marka Pola.
'Marko Polo je prenisko osiguran'
No, što se događa, otkrili su zato iz Jadranskog pomorskog servisa koji je angažiran za odsukavanje. 'Brod je nisko osiguran. Za sada sve stoji, jer mi nećemo ići u akciju odsukavanja dok se ne utvrdi tko će nam to platiti. Izrađen je detaljni plan spašavanja sa svim izračunima, tehničkim slikama, opremom. Većinu opreme možemo naručiti u našim škverovima, no nismo je naručili jer je moramo platiti po fakturi. Pa nećemo mi naručiti i platiti opremu, a da nam onda iz Jadrolinije i Croatia osiguranja kažu da ga ne trebamo niti spašavati jer im je skupo' rekao je Aleksandar Maras, voditelj operative i osiguranja Jadranskog pomorskog servisa.
'Marko Polo', naime, osiguran je na četiri milijuna američkih dolara, a samo akcija odsukavanja košta', milijun američkih dolara.
'Kad smo vidjeli policu osiguranja koja je nikakva pitali smo tko će to platiti. Sporno je što u ovom trenutku nitko ne želi preuzeti odgovornost za plaćanje. Jadrolinija nas je angažirala, ali Croatia osiguranje je osiguravatelj i bez njih se obaveze ne mogu platiti, a oni odugovlače. Akciju odsukavanja sveli smo na milijun američkih dolara. To je »low budget« za ovakvu operaciju. Očekujemo da nam se u ponedjeljak jave iz Jadrolinije i da se napokon sve sredi', rekao je Maras za Novi list. Kada se posao konačno ugovori, objašnjava, trebat će još 10-15 dana dok se oprema naruči, stigne, montira i krene u odsukavanje.