Borbeni avion MiG-21, kojim je junak Domovinskog rata, hrvatski pilot Rudolf Perešin u listopadu 1991. godine iz Bihaća preletio u Klagenfurt danas se vratio u Hrvatsku.

Galerija


Nakon 28 godina Perešinov avion MiG-21 oznake "26 112" vratio se u Hrvatsku, a prethodno se nalazio u Vojno-zrakoplovnom muzeju u austrijskom gradiću Zeltwegu. Avion Rudolfa Perešina iz Austrije je transportiran u vojarnu "Pukovnik Marko Živković" na Plesu.

"Ponosni smo što se ovaj avion kao simbol junaštva vratio u Hrvatsku. Prva faza povratka aviona je završena, a to pokazuje dobru suradnju između Hrvatske i Austrije", rekao je general pukovnik Drago Matanović. Naglasio je kako je dugi niz godina postojala želja da se avion vrati u Hrvatsku, a da je zahvaljujući naporima Vlade i ministra Krstičevića to i ostvareno.

Legendarni MIG 21 simbolički je označio početak bijega pilota Hrvata iz tadašnjeg ratnog zrakoplovstva SFRJ. "Znamo što Rudi znači Hrvatskoj i građanima. Bez Rudija i bez njegova čina neki od nas ne bi bili u zrakoplovstvu. Rudi nas je sve povezao i motivirao. Pokazali smo da možemo i hoćemo raditi", rekao je brigadir Michael Križanec.

Na Plesu se moglo čuti i kako ovaj legendarni avion neće biti u funkciji, odnosno da je zastario za bilo kakvu akciju s obzirom na to da je proizveden 1969. godine i da stoji 30 godina. Rečeno je kako će biti čuvan i zaštićen u Hrvatskoj te da Hrvatska vojska neće dopustiti da avion propadne.

General Matanović pozvao je građane da dođu u nedjelju pred MORH na službeno svečano obilježavanje povratka aviona "simbola pobjede i junaštva Domovinskog rata”, a koji će ispred Ministarstva biti izložen do kraja svibnja.

Nakon toga, avion heroja Domovinskog rata bit će smješten u 91. zrakoplovnoj bazi Hrvatskog ratnog zrakoplovstva u vojarni "Pukovnik Marko Živković" na Plesu, nakon čega će biti izložen u budućem Hrvatskom vojnom muzeju.

U aktivnostima transportiranja aviona u Hrvatsku sudjelovalo je 8 zrakoplovnih tehničara, šest vozača te tri časnika, a zamjenik zapovjednika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, brigadir Michael Križanec naveo je da je sama operacija, od rastavljanja aviona i prevoženja kamionima u Hrvatsku, trajala pet dana.

"Znamo tko je Rudi i što on znači HRZ-u i OS- i građanima Hrvatske. Njegov čin motivao nas je sve da krenemo 1991. godine i evo nas, tu smo”, rekao je.

Jedan od tehničara koji je sudjelovao u cijelom postupku bio je i desetnik Željko Janječić koji je i osobno poznavao Perešina te je istaknuo njegovo herojstvo samim činom bijega avionom s aerodroma u Bihaću. "Bio je veliki čovjek”, naglasio je.

Tehničar koji je sudjelovao u pripremi transporta aviona bio je i skupnik Tomislav Kozjak koji je istaknuo kako mu je bila čast da sudjeluje u operaciji vraćanja aviona u Hrvatsku.

Obuka nove generacije vojnih pilota (Foto: HRZ / L. Parlov) Počela obuka za novu generaciju vojnih pilota: "Motiviralo me i to što ćemo dobiti novi borbeni avion"

Sjećanje na Rudolfa Perešina (Foto: Dnevnik.hr) - 2 Nebo iznad Gornje Stubice grmjelo je Rudiju u čast

Simbol junaštva

25. listopada 1991. u zračnu luku Klagenfurt u Austriji sletio je vojni zrakoplov MIG 21 Jugoslavenskoga ratnog zrakoplovstva. Pilot Rudolf Perešin odmah nakon slijetanja prijavio se austrijskim vlastima i izjavio da je Hrvat i da se ne želi boriti protiv vlastitog naroda. Nakon toga Perešin se vratio u Hrvatsku i priključio Zboru narodne garde te sudjelovao u stvaranju Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva.

Nakon Perešina, 1992. godine još trojica pilota prelijeću s još tri MIG-a na aerodrome u Hrvatskoj. To su bili prvi borbeni zrakoplovi kojima je raspolagalo Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i od kojih je ustrojena Prva lovačka eskadrila. Njezinim zapovjednikom postaje Rudolf Perešin, koji je poginuo u operaciji Bljesak tijekom borbenog zadatka.

Pet poginulih i 233 uhićenih u sukobima prošloga tjedna u Venezueli, Maduro obećao da će kazniti izdajice