Rezultate iz DIP-a možete pratiti u interaktivnoj karti Dnevnik.hr-a
Pročitajte i ovo
PREDSJEDNIČKI IZBORI 2014./2015.
Na Predsjedničkim izborima rekordan broj promatrača
Najgori dojam ostavio je...
Evo kakav su dojam kandidati ostavili na građane!
Broj ljudi koji je izašao na birališta do 16:30 sati možda može biti signal i za same kandidate. Ovaj odaziv istina ne možemo uspoređivati s 2009., ali što bi on značio?
UŽIVO Predsjednički izbori 2014.
Sinčić: 'Svaki šesti Hrvat glasovao je za nas i prepoznao naš program'
'Ostvaren je cilj, a to je promjena na Pantovčaku'
'Pričekajte još malo, rezultat će biti puno bolji'
'Moram iskreno reći da sam očekivala veću prednost'
Profesor Tihomir Cipek kaže kako je to nešto manje kada gledamo broj birača. Glavni trend se nije bitno promijenio - 50 posto ljudi je zainteresirano za politiku i glasuje, a 50 posto nije i ostaje kod kuće. Izlaznost ovisi gdje su stranke bolje organizirane, ako su stranke bolje organizirane bolja je i izlaznost, naglašava Cipek.
Odgovara li mali odaziv više onima koji brane mandat ili onima koji ga žele osvojiti? Što kaže teorija?
Oni koji su u opoziciji i nezadovoljni sadašnjim stanjem imaju više razloga izaći na izbore. To su birači desnog centra koja je sada u opoziciji, oni su motiviraniji. U istraživanju se pokazalo da su organiziraniji i mobiliziraniji. Važni su i dojam i ostalo, ali stranke su te koje vode politiku, oni mobiliziraju birače da izlaze na izbore.
Predsjednik Republike nema velike ovlasti, no sudeći po odazivu, građanima je važno tko predstavlja zemlju, zar ne?
'Ljudi vole izlaziti na te izbore jer su personalizirani, vole glasovati za osobu, za njegove nade, vizije, ideje koje ima', kaže Cipek.
Dodaje da su obećanja koja kandidati daju jedno proturječje u kojima se nalaze jer mnogo toga ne mogu ispuniti na poziciji Predsjednika. 'Ali dobro su se snašli u obećanjima. Time motivirate ljude da izađu na izbore i da vas podrže. Ako ne obećavate nitko za vas neće glasovati. Politološka istraživanja pokazuju da će birači izaći na izbore ponukani obećanjima, bez obzira ako intuitivno i znaju da ta obećanja nisu održiva', kaže Cipek.
'Velik dio birača Sinčića i Kujundžića neće izaći na birališta sljedeći krug'
Cipek je kazao kako su 20 posto birača koji su glasove dali Sinčiću i Kujundžiću tražili neke nove pravednosti i zato protestno glasovali za njih.
'To su glasači koji nisu skloni kandidatima ni lijevog ni desnog centra', tvrdi te smatra kako velik dio njih neće izaći na birališta u sljedećem krugu.
'Bit će to bitka za desetak posto glasova. Od silnih potreba za velikim preokretima ostaje 20 posto ljudi koji su spremni nešto mijenjati, ali tu je Hrvatska slična Europskoj uniji', kaže Cipek.
Kako vidite drugi krug u političkoj komunikaciji?
'Ponovit će se prvi krug, ne vidim da komunikacijski mogu dati nešto novo, pitanje je li se može nešto novo reći. Mogu ići jedan protiv drugoga. Kandidatkinja HDZ-a je napravila sjajan rezultat, HDZ se pokazao kao izvrsno organizirana stranka čiji birači podržavaju svoju kandidatkinju', zaključio je Cipek nakon objave rezulata.
Evo kako bi se kampanja mogla voditi u drugom krugu
Na pitanje kako bi kandidati koji idu u sljedeći krug mogli voditi kampanju, Cipek kaže da Karamarko nije posebno popularan u javnosti i to je strategija koju bi mogao koristiti Josipovićev stožer. Kolinda Grabar Kitarović će povezivati Josipovića s Milanovićem i sadašnjom Vladom i neuspješnom ekonomskom politikom. To je za sada u prvom krugu dalo uspjeh, naglašava Cipek.
Cipek smatra kako će se Josipović usmjeriti na to da mobilizira urbane birače – Zagreb, Rijeka, Split, tu može dobiti podršku. U Dalmaciji i Slavoniji su glasači HDZ-a koji će glas dati Kolindi Grabar Kitarović.
DNEVNIK.hr pratite putem iPhone/iPad | Android | Twitter | Facebook