HŽ je provezao novinarske ekipe snjegočistačem i pružnim vozilom od Ogulina do Moravica, kako bi se uvjerili da se i ta, jedna od najtežih dionica, kao i cijela željeznička mreža redovito čiste i održavaju. Iz Sindikata strojovođa, međutim, tvrde da su djelatnici HŽ-a večer prije očistili upravo tu dionicu pruge kako bi zavarali novinare.

Galerija


Kako bi dokazali da se i najproblematičnije dionice pruge redovno čiste članovi Uprave HŽ Infrastrukture su u nedjelju poveli novinare u Ogulin te se zajedno s njima provezli snjegočistačem i pružnim vozilom do Moravica. 

"Radi se o jednoj od najzahtjevnijih dionica, a koja se, kao i cijela željeznička mreža, redovito čisti i održava kako bi se osiguralo funkcioniranje željezničkog prometa u ovim ekstremnim uvjetima koji su zahvatili cijelu zemlju", poručili su iz HŽ Infrastrukture, dodajući da su sve dežurne ekipe i strojevi danonoćno na terenu.

Kolodvor u Ogulinu (Foto: HŽ Infrastruktura)
Obilazak pruge od Ogulina do Moravica (Foto: HŽ Infrastruktura)

Posebno su angažirani na čišćenju pruga kroz Liku i Gorski kotar. "Pruge su prohodne za sve vlakove ali se u ovakvim situacijama ne preporuča prometovanje nagibnim vlakovima zbog njihove lagane konstrukcije. Organizacija linija je u nadležnosti prijevoznika te se prijevoz odvija sukladno tehničkim mogućnostima i vremenskim prilikama", kaže se u priopćenju HŽ Infrastrukture.

Pokušaj manipulacije

Iz Sindikata strojovođa Hrvatske, međutim, tvrde da se radi o pokušaju medijske manipulacije jer je samo ta dionica pruge očišćena u noći sa subote na nedjelju

"Nakon što je javnost saznala za nered u HŽ Infrastrukturi, temeljito je čišćen kolodvor Ogulin kako bi se jutros novinarima moglo pokazati Potemkinovo selo. Naime, temeljito je očišćen kolodvor Ogulin (gdje su pozvani novinari) te dvadesetak kiometara pruge do Moravica (do kuda su voženi novinari), što bi, kao u Potemkina, trebalo stvoriti privid besprijekornog rada i funkcioniranja", kaže Nenad Mrgan, predsjednik SSH.

Mrgan upozorava i na to da, unatoč navodno očišćenoj pruzi, nagibni vlakovi ne voze uz izgovor da su lagani, što naziva još jednim pokušajem manipulacije. "Nagibni vlak je težak devedesetak tona pa se postavlja pitanje kako li je to pruga očišćena kada bi 90-ak tona moglo izletjeti s te  'savršeno očišćene pruge'", kaže Mrgan, koji dodaje da, primjerice, vlak koji čisti snijeg ima 45 tona te bi poslije njega morao proći i nagibni kada bi se doista čistilo. 

"Nama nije cilj nadmudrivati se s njima. Cilj nam je da strojovođe i putnici ne ostaju po 15 sati u vlaku, da očiste prugu, da se takve stvari više ne događaju", kaže Mrgan. ,

HŽ Infrastruktura: To su apsolutne neistine

Uskoro je stigao i odgovor HŽ Infrastrukture u kojem se demantiraju tvrdnje Sindikata strojovođa Hrvatske.

"Apsolutno je neistinita tvrdnja Sindikata kako su pruge čišćene tek u noći sa subote na nedjelju, u njihovu prohodnost danas su se mogle uvjeriti i novinarske ekipe. Da je točno kako se tek noćas pristupilo čišćenju, kako bi to bilo moguće ako je Sindikat u subotu tvrdio da HŽ Infrastruktura prugu čisti samo jednom vlakoralicom", poručuju iz tvrtke, no ne spominju tvrdnju Sindikata da je u noći čišćen samo dio pruge kojom su u nedjelju ujutro provozani novinari i članovi Uprave. 

Iako kažu da su u noći sa subote na nedjelju uredno prometovali vlakovi na relaciji Zagreb - Split ( 820) i Split - Zagreb (821), koji će prometovati i danas, dodaju kako je točno da će zbog nedostatka garnitura prijevoznika dnevni vlakovi između Zagreba i Splita (520 i 521) biti zamijenjeni autobusima.

"Točno je da se na pojedinim dijelovima pruge kroz Liku sukladno propisima, a zbog sigurnosti prometa, tijekom cijele godine vozi 20 kilometara na sat", poručuju iz HŽ Infrastrukture, objašnjavajući kako ugradnja snjegobrana traži značajna financijska sredstva.

"Zbog svih vrijednih i požrtvovnih kolega koji daju sve od sebe da pruge budu prohodne iznimno je zlonamjerno iznositi takve netočne informacije i na taj način vrijeđati njihovo ljudsko i profesionalno dostojanstvo", poručuju iz HŽ Infrastrukture te skreću pozornost kako Sindikat strojovođa Hrvatske nije reprezentativni sindikat u tvrtci HŽ Infrastrukturi.

Problemi u usjecima

Iz HŽ Infrastrukture, pak, kažu da na nekim lokacijama gdje pruga prolazi kroz usjeke širine tri metra, a u situaciji ovako velikih padalina u kombinaciji s izuzetno jakim vjetrom, zahtjeva duže vrijeme čišćenja. Kompanija posjeduje 5 snjegočistača, od kojih su tri u Ogulinu, a dva Rijeci. U rujnu prošle godine isporučena su i dva nova snjegočistača kojima se namjeravaju zamijeniti dva najstarija. 

Javna nabava za predmetne strojeve pokrenuta je u travnju 2015. godine upravo u svrhu dugoročnog osiguranja opreme za čišćenje snijega. Ugovor je s dobavljačem potpisan krajem kolovoza 2016. godine, dok je isporuka bila krajem rujna 2017. Nakon toga, proizvođač je pokrenuo proces ishođenja certifikata koji su nužni HŽ Infrastrukturi za dobivanje dozvole za puštanje u promet.

Od certifikacijske kuće dokument je zaprimljen 16. siječnja, a od proizvođača 29. siječnja. HŽ Infrastruktura je odmah svu dokumentaciju objedinila i 31. siječnja poslala zahtjev i pripadajuću dokumentaciju Agenciji za sigurnost željezničkog prometa, od koje očekujemo rješenje za puštanje u promet jer bez toga strojevi ne smiju na prugu.